Les Balears són el primer territori de l'Estat que evita que caduquin les concessions dels ports

PortsIB finalitza l’adaptació de les instal·lacions portuàries a la Llei de ports amb la nova concessió de 35 anys del Club Nàutic de Can Picafort

Balears és el primer territori de l'Estat que resol l'anomenat 'efecte 2018', atès que ha evitat la caducitat de les concessions dels ports de gestió indirecta que implicava la Llei de costes del 1988 i que PortsIB ha finalitzat l'adaptació de totes les instal·lacions portuàries a la Llei de ports.

Amb aquest procés, PortsIB ha dotat de seguretat jurídica els concessionaris i ha actualitzat els cànons, millorant els ingressos de l'Administració autonòmica i permetent pressupostar noves inversions, reduir el deute, i millorar la qualitat dels serveis per als usuaris.

En total, l'increment dels cànons ha suposat passar de 124.000 euros d'ingressos a 9,87 milions d'euros anuals, mentre que la inversió compromesa pels concessionaris en la millora de les instal·lacions portuàries dels ports de gestió indirecta és de 107.146.627 euros.

Amb la nova concessió del Club Nàutic de Can Picafort de 35 anys, arran de l'adaptació d'aquesta instal·lació a la Llei de ports 10/2005, que ha estat aprovada pel consell d'administració de PortsIB, ha finalitzat el procés, segons que ha informat la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat en un comunicat.

La concessió del Club Nàutic de Can Picafort finalitzava el 30 de juny del 2018, d'acord amb la previsió de la Llei de costes 22/1988. La concessió actual té una superfície de 21.446 m2 a terra, 24.120 m2 a l'aigua, i 451 amarraments, i tenia un cànon anual de 4.128 euros més IVA. El port s'ha valorat ara en 3,07 milions d'euros i el nou cànon ha quedat fixat en 153.670 euros més IVA.

A més del cànon, el Club Nàutic adquireix el compromís de desenvolupar una inversió de 3.444.687 euros, 483.730 euros de la qual ja s'han fet servir. Abans de l'estiu, el Club Nàutic haurà de presentar un projecte de millores per al port.

Les millores per adaptar el port a la Llei de ports

Entre les actuacions més importants que s'han de fer per adaptar la instal·lació a la Llei de ports hi ha la dels trens de fondeig, de la senyalística, del tractament de residus, de les instal·lacions per a l'ensenyament de la nàutica, de la rampa de varada, de la protecció mediambiental i la dotació d'un servei de subministrament de carburant i d'una embarcació per millorar l'operativitat portuària i el salvament marítim.

A més, es preveu la millora de les instal·lacions elèctriques, els pantalans i el moll conegut com 'es Mollet', i l'adequació d'un espai de 120 m2 en el contradic per acollir una escola de vela, amb instal·lacions de varada pròpies i custòdia d'embarcacions.

Amb aquesta darrera adaptació, totes les instal·lacions portuàries de gestió indirecta de Balears s'han adaptat a la Llei de ports de la Comunitat Autònoma, i, per tant, s'ha evitat el denominat 'efecte 2018', originat arran de l'aprovació de la Llei 22/1988 de costes.

Balears és la primera i única comunitat que, abans del 2018, ha donat una solució efectiva al problema de la caducitat de concessions previstes en la Llei de costes.

EDICIÓ PAPER 15/06/2019

Consultar aquesta edició en PDF