EDUCACIÓ
Balears 04/12/2016

‘Aula diversa’, l’aposta per evitar la LGTBIfòbia

El centre Aula Balear és pioner en un projecte que pretén normalitzar i visibilitzar el col·lectiu

Martí Gelabert
4 min
‘Aula diversa’, l’aposta d'Aula Balear per evitar la LGTBIfòbia

Palma"El 90% de testimonis de LGTBI et parla de la infància com una etapa traumàtica, dolorosa i solitària. A Aula Balear volem la felicitat de l’alumne per davant de tot”. Són paraules d’un mestre de l’escola, Pau Coya, que ha elaborat un projecte per fer front a aquestes situacions. Mitjançat Aula diversa, des del centre s’aposta per integrar, normalitzar i visibilitar els infants i els docents de LGTBI. “El meu punt de vista personal és que un centre ha de facilitar eines a un infant LGTBI per aconseguir que el seu pas per l’escola sigui més còmode”, apunta.

De vegades, el dubte entre certs col·lectius es pot plantejar: cal un projecte com aquest? Coya ho té clar: “És clar, que cal. Mentre hi hagi pallisses i insults, i hi hagi mirades cada cap de setmana és clar, que cal!”. Tan bon punt s’havia entès la necessitat, s’havia ideat el projecte i s’havia redactat, només els calia posar-lo en pràctica. “No val dir que som molt progressistes, que ho acceptam tot, quan tots els models que donam són heteropatriarcals”, explica Coya. Per això va proposar un banc de recursos per integrar la visió de LGTBI dins les activitats del centre. L’objectiu és visibilitzar entre els alumnes de totes les etapes.

El projecte, per tant, va més enllà d’explicar les problemàtica de la LGTBIfòbia en una classe, debatre-la i deixar el tema aparcat. “Ha de ser una cosa normalitzada, així els alumnes i docents LGTBI ens sentirem acollits i part de la nostra comunitat educativa”. Per exemple, una de les propostes que recull el projecte és inserir contes en les lectures que incloguin aquesta visió. És ben fàcil, només cal aconseguir que els protagonistes siguin una parella de dos pingüins mascles o un nin a qui li agrada vestir-se de nina, per exemple. I tot, sempre, més enllà de l’homosexualitat. “El fet és visibilitzar-ho tot i incorporar la LGTBIfòbia, no només l’homofòbia”, explica Coya.

Imaginar-se el sexe oposat

Una altra activitat que proposa és la de redactar una carta als reis, però, en aquest cas, imaginant que els alumnes són del sexe oposat. “Estan tan contaminats que, si fas aquesta reflexió, assumiran el rol i la nina demanarà pilotes i botes, i els nins pepes i cuinetes”. Ara bé, Coya confia en els infants i creu que estan preparats per acollir bé totes aquestes iniciatives. El projecte s’ha començat a implantar aquest curs i ja fa unes dues setmanes que està aprovat. La resposta ha estat gratificant. Coya posa un exemple, com per exemple que en una classe de 1r de Primària algun alumne advertí la professora que, en les fitxes que havia de pintar, hi “faltaven tipus de famílies”, com per exemple “dos pares i dues mares”.

Petites dosis d’optimisme que omplen la cara de Coya de satisfacció. El mestre també explica la seva experiència personal. “Jo els ho he dit obertament, perquè crec que és molt important ser un referent. No s’hi val a fer tot això i després ser bisexual o homosexual a l’armari dins la feina”. En el cas dels referents, també, Coya proposa que siguin més enllà dels centres. Amb la idea del que pretén impulsar el projecte, per exemple, una altra activitat podria ser incloure personatges LGTBI que hagin passat a la història quan fan exercicis de biografies. “Al llarg de la història, també hi ha hagut dones i personatges LGTBIque han fet coses molt importants, i la majoria ha patit les ‘causes i conseqüències’ de ser LGTBI”.

Recomanacions

El projecte també inclou recomanacions pràctiques per a docents en aquest sentit. “De vegades, no tens la sensibilitat perquè no ho has viscut, per les raons que siguin... és natural”, diu Coya. Ell consultà un document de CCOO en què s’incloïen alguns consells, com ara no pressuposar l’heterosexualitat de l’alumnat, intentar usar paraules neutres -evitar el mot novio i dir parella- i, si un alumne surt de l’armari amb tu, respectar-lo: “No ho comentis perquè, si t’ho ha confiat, és per algun motiu. Per tant, no el decebis”.

La idea és que el projecte també estigui present fora de l’escola. Per exemple, si un alumne de l’Aula Balear veu que amics seus assetgen un infant LGTBI, ha de ser ell qui digui als companys que aturin. També té la porta oberta a altres centres. “No farem una bombolla”, diu Coya, que voldria que mestres d’altres escoles s’hi posassin en contacte per veure com poden adaptar-ho.

Protocol del Govern per als alumnes transgènere

La Conselleria d’Educació balear va establir el novembre un protocol trans per “sensibilitzar” la societat. En aquesta direcció, el conseller d’Educació, Martí March, explicà la necessitat d’aquest tipus de protocols: “O la societat viu en convivència o tornam a la llei de la selva”. De moment s’ha aplicat en vuit casos. Inclou diverses guies d’actuació perquè els infants puguin viure l’etapa escolar de manera còmoda i com qualsevol altre alumne.

Entre les mesures destaca la del nom sentit. És a dir: la comunitat educativa s’ha d’adreçar a l’alumne amb el nom amb què vol identificar-se. I se n’ha de respectar la indumentària (també si l’escola té uniformes). A més a més, el protocol estableix que, amb relació als lavabos i els vestidors, els alumnes trans puguin accedir a aquells que els correspongui segons la seva identitat de gènere. Les mesures que s’adoptin s’hauran d’incloure en el pla de convivència de cada centre. A tot l’Estat, ja són deu les comunitats que disposen d’aquest protocol, que permet una coordinació eficaç entre la família i els centres.

stats