"El problema del Nadal no són els greixos ni els torrons, són els excessos"

Tomeu Tous es dedica a ajudar aquelles persones que volen aconseguir l'estabilitat nutricional amb teràpies físiques i recomanacions nutricionals

Tomeu Tous Duran és diplomat en infermeria, fisioteràpia i osteopatia, a més és tècnic en dietètica i nutrició i ha dedicat els darrers deu anys de la seva vida a ajudar persones que requerien algun tipus d'ajuda nutricional, fisioterapèutica o osteopàtica.

Es pot compaginar el Nadal i la seva tradició gastronòmica amb una nutrició sana i saludable?

Les festes de Nadal són per gaudir de la companyia i de la família i sempre menjam més del compte. Compaginar-ho és molt difícil perquè els plats nadalencs, sobretot les postres i l'abús de l'alcohol, no tenen res a veure amb el que entenem com una dieta saludable. Tot i això, la clau per evitar l'augment considerable de pes durant aquestes dates és aprofitar els dies que hi ha enmig de les festes per fer menjades més saludables combinades amb liquats i batuts de fruites i verdures depuratives.

Encaixen els torrons i els dolços nadalencs dins una nutrició saludable?

No encaixen en la forma de vida actual perquè vivim en una societat d'excés. Les generacions anteriors vivien en temps de penúria i pobresa i les festes de Nadal eren una manera de poder fer "un plat calent". Ara podem menjar torró i dolços nadalencs des de final d'octubre fins a les festes de Sant Sebastià. No són uns dolços que només es poden gaudir durant un període de temps curt, i això fa que l'abús sigui superior.

Quins són els aliments nadalencs que més engreixen?

No és que els aliments típics de la gastronomia nadalenca engreixin més que qualsevol altre aliment, és l'abús que en feim el que ens perjudica. Ja sabem que no és el mateix menjar un tros de torró que una poma, però tampoc no hem de deixar de menjar aquests aliments. La base de la nutrició és no privar-se de cap aliment, però consumir-los tots amb seny.

Acaba el Nadal i tothom es preocupa per l'augment de pes. Quina és la primera passa que s'ha de dur a terme per recuperar l'estabilitat?

Ja no només per Nadal, sinó després de les vacances d'estiu o de Pasqua, la clau per recuperar l'estabilitat és tenir uns bons hàbits nutricionals perquè les dietes que no van acompanyades d'un control nutricional no serveixen de res.

Igual que passa amb els gimnasos, augmenta el nombre de persones interessades a canviar els seus hàbits alimentaris després de Nadal?

Canviar els hàbits alimentaris requereix, primer de tot, tenir uns conceptes mínims de nutrició i després esforçar-se per posar-los en pràctica. Necessitam un mínim de 21 dies per adquirir bons hàbits, ja sigui d'alimentació com d'exercici físic. La gent cerca més dietes miraculoses que l'estabilitat.

Nutricionalment parlant, considerau que els propòsits d'any nou serveixen de res?

Com he dit abans, necessitam tenir uns bons hàbits adquirits tant de nutrició i d'exercici físic com de descans i no és una cosa que s'aconsegueixi d'un dia per l'altre. Per canviar els hàbits alimentaris s'ha de fer feina dia a dia, perquè, si no, tot el procés acaba en això, en un propòsit.

És factible perdre els quilos guanyats el Nadal només amb un canvi de dieta o és necessari compaginar-la amb l'exercici físic?

Sempre s'han de combinar bons hàbits alimentaris amb bons hàbits d'exercici físic, però no és necessari anar al gimnàs ni fer esport a gran intensitat. Anar a caminar, sortir amb bicicleta, nadar, una excursió per la muntanya... si es converteix en un hàbit i es realitza habitualment i no de manera aïllada ja serveix com a complement de la dieta.

Quins són els errors més habituals en el món alimentari?

En línies generals, un dels grans errors és la creença que no és necessari afegir proteïna en totes les menjades.

I els mites més freqüents?

Que la llet de vaca és bona per als ossos i que tots els greixos són dolents.

EDICIÓ PAPER 20/04/2019

Consultar aquesta edició en PDF