PLA GENERAL
Part Forana 31/01/2015

Una ciutat per als cotxes dels residents?

Ciutadella debat si obliga els turistes a aparcar a la perifèria i reserva el nucli urbà als autòctons

Llorenç Allès Camps
3 min
REVITALITZACIÓ 
 La mesura implicaria revitalitzar els espais per on haurien de circular els turistes fins a arribar al centre.

CiutadellaImaginau que sou un turista que ha decidit aquest estiu visitar Menorca. Com que us voleu moure per platges verges i anar al vostre ritme, heu decidit llogar un cotxe. A la vostra agenda heu reservat un dia per visitar Ciutadella. Arriba el dia i amb el vehicle de lloguer arribau a l’entrada de la ciutat. A la rotonda del Cavall hi ha un cartell que diu el següent: ‘Aparcaments per a visitants’, acompanyat d’una fletxa que us condueix cap a la perifèria del nucli urbà. Allà heu de deixar el cotxe i arribar a peu fins al centre de la ciutat. Aquesta és una de les idees que proposen els tècnics redactors del nou Pla General d’Ordenació Urbana de Ciutadella. Un plantejament per al debat, que no està ni molt menys tancat, però que posa damunt la taula una qüestió eternament discutida però mai solucionada del tot.

Opinions dispars

“A mi em sembla lògic i natural que els residents d’un barri tinguem preferència a l’hora d’aparcar en aquest barri”, opina Toni Gener, president de l’Associació de Veïns Ciutadella Vella, que representa els ciutadans que viuen al nucli històric de la ciutat. Des de Ciutadella Antiga, associació de comerciants de la ciutat, entenen que “la utopia revolucionària està molt bé, però després s’ha de tocar de peus a terra i ser realistes”. En aquesta línia, no es tanquen a la mesura plantejada pels tècnics redactors del PGOU, però entenen que hauria de ser per a moments de gran massificació. I sobretot creuen que el gran problema en aquest sentit no és prohibir o no l’estacionament al centre, sinó la falta d’aparcaments. Perquè si els turistes no aparquen al centre, aquest estarà més alliberat de vehicles, però s’haurà de cercar una altra ubicació per als cotxes. I en aquest sentit, els comerciants recorden que “fa 20 anys que se sap que falten aparcaments i es xerra molt però no se soluciona pràcticament res”.

I amb tot açò, què diuen exactament els tècnics redactors del Pla General? Com ja va explicar l’ARA Balears en l’edició digital de dijous, la proposta pretén esperonar el debat ciutadà. El punt de partida és una realitat numèrica: al nucli urbà no hi caben tots els cotxes que estan censats a Ciutadella. Els vehicles dels veïns i dels establiments comercials sumen un total de 9.000 unitats. I, en canvi, existeixen 3.724 places d’aparcament (entre cotxeries, zona verda, zona blava i estacionaments lliures). I si açò és així comptant només els vehicles dels residents, el problema s’agreuja encara més quan afegim els cotxes dels turistes.

Aparcament com a zona verda

D’aquí sorgeix la idea de restringir l’aparcament al nucli urbà. La idea és que tots els cotxes puguin circular lliurement per dins la ciutat, però, en canvi, només podrien aparcar dins aquesta zona els residents. Com si totes les places d’estacionament fossin zona verda. Els turistes trobarien cartells a l’arribada de Ciutadella que els derivarien cap a aparcaments a la perifèria, que s’haurien de crear. Els tècnics redactors del Pla General preveuen fins a set zones on es podrien crear aquestes bosses d’aparcament, que a l’hivern podrien ser aprofitades com a zones de lliure accés per als residents. En total, es podrien habilitar fins a 3.000 noves places d’aparcament, calculen els tècnics redactors del pla.

“La tendència és buidar de circulació els centres de la ciutat, cosa que a vegades no encaixa prou bé amb allò que volen els empresaris ubicats en aquesta zona”, comenta Maria Garcia, responsable de la patronal PIME-Menorca. En aquest sentit, demana seny a l’hora d’implantar una mesura com aquesta. “Hem de ser molt cautelosos i fer fàcil als turistes l’arribada als centres de les ciutats; que no passi que per buidar de vehicles el centre acabem buidant també el centre de visitants”, comenta.

Una de les mesures complementàries a la restricció de l’aparcament per a visitants hauria de ser la revitalització d’aquells espais per on haurien de circular aquests turistes fins a arribar a les zones més visitades. En aquest sentit, els redactors del pla general parlen no només de petites reformes urbanístiques per fer més amables carrers que ara no ho són, sinó també d’actuacions per dotar de vida aquests espais, com podria ser fomentar l’obertura de comerços o la presència d’activitat ciutadana.

Una proposta polèmica

El debat està obert. Aquesta és una de les propostes de partida, un plantejament que els tècnics mateixos saben que serà polèmic i que provocarà la participació. Aquest és, en part, un dels seus objectius. De fet, el procés participatiu està canalitzat a través d’una pàgina web (http://www.nouplaciutadella.org), en la qual es pot emplenar una enquesta que contribuirà al debat i a la concreció d’un pla que, ara mateix, no és ni un esborrany. És un cúmul d’idees reunides per dissenyar la ciutat dels propers 25 anys.

stats