MOBILITAT
Part Forana 22/02/2015

Els ciclistes de Menorca no se senten segurs

Desaproven la limitació de velocitat en certs trams i reclamen voreres amples

Llorenç Allès Camps
3 min
ELS CARRILS BICI  El col·lectiu de ciclistes troba que els carrils bici són només útils per a la ciutat.

CiutadellaEl ciclisme és un dels esports de moda a Menorca. D’uns anys cap aquí, els carrers i les carreteres de l’illa s’han omplert de bicicletes, conduïdes per persones de totes les edats, que han vist en aquesta pràctica una manera sana de conèixer l’illa, de mantenir actiu el cos i també d’incrementar el potencial turístic. La venda i lloguer d’aquests vehicles s’ha disparat, i açò s’ha traduït en moltes més bicicletes circulant per les vies públiques, monopolitzades encara pels cotxes. La convivència entre les dues i les quatre rodes no és fàcil i, encara avui, la bicicleta és la part dèbil d’aquest binomi. I la darrera idea del Consell de Menorca per redreçar aquesta situació sembla que ha tingut poc èxit i no respon a les demandes dels ciclistes.

Proposta contraproduent

“La proposta del Consell només serveix per enfrontar encara més els conductors contra els ciclistes. És una decisió innecessària”, comenta Miquel Villalonga, president de l’Associació de Cicloturisme de Menorca i delegat a l’illa de la Federació Balear de Ciclisme. La iniciativa del Consell, realment, ha aixecat polseguera. L’administració insular va limitar a 50 km/h la velocitat dels cotxes que circulaven el diumenge al matí per la carretera entre es Mercadal i Fornells, entre Maó i Fornells i el Camí d’en Kane. Posteriorment, i després de les crítiques rebudes, ha augmentat aquesta velocitat fins als 60 km/h i ha tret d’aquest circuit la carretera es Mercadal-Fornells i l’ha substituït per un camí secundari. Però açò no resol les demandes dels ciclistes.

Villalonga coincideix amb altres representats del sector ciclista de Menorca que la mesura realment necessària a l’illa seria l’ampliació de les voreres de les carreteres. Ara mateix, algunes vies tenen marges estrets o directament no en tenen (com és el cas de la carretera a Cala Galdana, a Ferreries). “No fan falta grans infraestructures, sinó simplement ampliar les voreres i que estiguin netes”, comenta Bobby Pons, membre del grup ciclista Centre de S’Illa. La dimensió ideal serien 2,5 metres, diuen els ciclistes.

En aquest sentit, el Consell defensa que aquesta actuació ja està inclosa en el tram de la carretera general entre Maó i Alaior. Tot i que les obres ara mateix estan aturades, l’administració insular recorda que es preveu una vorera de 2,5 metres per cada sentit de circulació, a més d’un vial de 2,5 metres per a vehicles no motoritzats. Tot plegat, una inversió de 10 milions d’euros que inclou també les rotondes de doble nivell i alt impacte visual. Segons els ciclistes, era suficient amb eixamplar les voreres. Fins i tot critiquen alguns dels carrils bici que s’han creat aquests darrers anys.

Absurd

“Els carrils que han fet són un absurd i la majoria de ciclistes no els empram”, comenta Bobby Pons. Es mostra especialment crític amb l’actuació feta al camí de Torralba. En la mateixa línia s’expressa un altre ciclista, Marc Coll, guanyador de diverses proves a Menorca i fora de l’illa. “Els carrils bici són útils dins la ciutat, però poc pràctics a la carretera”, assegura.

Des del Consell, recorden que durant aquest mandat s’han habilitat 10,5 quilòmetres de carril bici a diferents carreteres: la que condueix a Platges de Fornells, la que uneix Maó i es Castell, el camí de Torralba, la carretera cap a Cala Blanca o la que uneix Maó amb l’aeroport. En resum, una inversió de 4,5 milions per a unes actuacions que la majoria de ciclistes entenen que no eren prioritàries. “A la carretera circulam en grup i a una velocitat elevada”, recorda Marc Coll. De totes maneres, Miquel Villalonga posa com a exemple la carretera entre Maó i Sant Lluís com a via on la convivència entre bicicletes i cotxes està ben aconseguida.

Els ciclistes es resignen a ser la part dèbil del binomi cotxes-bicicletes. Entenen que la millor recepta per millorar la convivència és la conscienciació dels conductors. Reclamen que es respecti la distància de seguretat de metre i mig de distància quan els turismes els avancen a la carretera i, en aquest sentit, cal destacar que a Menorca està molt estesa una senyalització viària que així ho recorda. Tot i açò, la sensació de seguretat plena no existeix entre els ciclistes. “Al principi fa por sortir a pedaletajar, però arriba un moment que t’hi acostumes”, resumeix Marc Coll.

stats