Publicitat
Publicitat

Nova derrota de Ryanair als tribunals per no voler embarcar un nin eivissenc

La família cobrarà 1.089 euros de la companyia, que no deixà volar l'infant tot i que els seus pares duien el llibre de família

Varen denunciar Ryanair i els tribunals els han donat la raó. Els autors d'aquesta gesta són una jove parella d'Eivissa, F.J.C. i P.V.R., que varen demandar la companyia aèria irlandesa perquè el 9 de gener de 2011 els va denegar l'embarcament del seu fill de 3 anys, tot i que els pares duien el llibre de família i el certificat de resident de l'Ajuntament del poble on resideixen. No obstant això, els empleats de Ryanair es varen negar en rodó a deixar pujar el petit al·ludint que la companyia només es regeix per la legislació irlandesa, que estableix que tots els menors de 14 anys han de portar el DNI o el passaport.

A conseqüència d'aquesta negativa, la família va haver de quedar a terra i comprar tres nous bitllets d'avió per a l'endemà, ja que no els va ser possible embarcar en cap altre vol d'aquest mateix dia. Després d'aquest incident, i després de reclamar davant el departament de Consum del Govern balear i d'intentar una conciliació a través d'una organització i consumidors i usuaris, la negativa de Ryanair a reconsiderar la seva opinió i de realitzar una compensació econòmica els va obligar a presentar una demanda davant el Jutjat Mercantil de Palma reclamant un total de 1.089,59 euros, en concepte de la devolució de l'import dels bitllets i la compensació econòmica pels perjudicis que li va provocar en denegar l'embarcament.

Els fonaments de la sentència
La sentència condemna Ryanair a pagar la quantitat reclamada més els interessos legals i les costes, i assumeix tota l'argumentació dels demandants. Així, es considera que la clàusula de submissió expressa als tribunals irlandesos que apareix en tots els contractes de Ryanair és nul·la en virtut de l'article 90.2 del RDL 1/2007, que prohibeix "pactes de submissió expressa a tribunal diferent del que correspongui al domicili del consumidor o lloc d'execució del contracte".

"Si es tracta d'un viatge d'Eivissa a Barcelona -com és el cas-, no té sentit aplicar a aquest contracte una clàusula de la legislació irlandesa i, per tant, s'aplica la llei espanyola: els menors de 14 anys poden embarcar en els vols nacionals sense necessitat de DNI, sempre que vagin acompanyats dels seus pares i que aquests presentin el llibre de família o certificat expedit pel Registre Civil", diu la sentència.

El tribunal també estima que es tracta d'un vol d'àmbit estatal, que s'ha d'aplicar únicament la legislació espanyola respecte de temes de normes comunes sobre compensació i assistència als passatgers en cas de denegació d'embarcament i que s'ha d'aplicar un "règim compensatori de mínims "als usuaris.

"És important que els ciutadans reclamin"
Com no podia ser d'una altra manera, F.J.C. -un dels demandants- es mostra especialment satisfet amb la sentència: "Ens l'esperàvem perquè ens havien dit que existia jurisprudència sobre aquest tema, però sempre és una alegria que un jutge et doni la raó". Deu dies abans del judici, els advocats de Ryanair es van posar en contacte amb ells per arribar a un acord econòmic, que finalment no va ser possible. Després la companyia va cedir i no hi va haver vista, però sí que hi va haver sentència.

F.J.C. i la seva parella varen preparar amb cura la seva reclamació i van portar el cas ells personalment, sense advocat ni procurador: "Per reclamacions inferiors a 2.000 euros ho pots fer pel teu compte", comenta, cosa a la qual ha ajudat el fet que estigui estudiant dret : "Per quantitats petites molta gent no reclama perquè l'advocat els costa més que la indemnització. Per sort, ens hem assessorat bé i amb calma, i tenc algunes nocions de dret i, per això, ens animàrem a dur-ho als tribunals ".

Tot i haver-se barallat judicialment amb Ryanair, F.J.C. admet que ha tornat a viatjar amb aquesta companyia: "Després d'alguna de les seves jugades, la reacció més immediata és dir 'mai més no viatjaré amb Ryanair', però clar, després compares el preu dels bitllets i hi tornes a caure". Tanmateix, aquest eivissenc vol animar tots aquells que sentin que s'han vulnerat els seus drets com a consumidors que no es rendeixin i plantin cara: "La lliçó de tot això és que cal reclamar" i que aquesta és l'única manera d'acabar amb els abusos de les empreses: "Això és una sentència que dóna visibilitat a una mala pràctica, a l'actitud que Ryanair va tenir amb nosaltres. No ens varen atendre, varen passar de nosaltres, vulneraren els nostres drets. Ara tot això queda per escrit".