CARRETERES
Part Forana 14/07/2015

Inca planeja construir només un tros de la variant nord

Proposa fer el traçat entre la carretera d’Alcúdia i la de Lluc

Margalida Bonnín
3 min
A dalt, mapa d’Inca amb la primera fase de color carabassa. A baix, representants del Consell i de l’Ajuntament després de la reunió.

IncaEl Consell de Mallorca estudiarà la possibilitat de construir només un tram de la variant nord d’Inca. L’Ajuntament va presentar ahir una proposta per posar en marxa una primera fase de la nova via: el tram que unirà la carretera d’Alcúdia i la de Lluc, però amb un traçat diferent del que es dibuixà en el projecte que actualment està en tràmit. Així doncs, s’eliminaria el tros que passava per darrere el poliesportiu Mateu Canyellas i els habitatges de Can López per fer la connexió a través d’un nou tram que creuaria la zona educativa, entre el CEIP Miquel Duran i Saurina i l’IES Berenguer d’Anoia.

El Consistori inquer va presentar aquesta proposta ahir a la nova consellera insular de Carreteres, Mercedes Garrido, i al president del Consell, Miquel Ensenyat, en la seva primera visita oficial. Ara, els tècnics del hauran de valorar si la proposició política és viable. El batle, Virgilio Moreno, va assegurar que la setmana que ve ja hi haurà la primera trobada entre els tècnics de les dues institucions.

La intenció és que aquest tram es construeixi durant aquesta legislatura i es deixa damunt la taula la resta de traçat, que transcorre fins a la carretera de Palma.

Tram soterrat i altres canvis

Una de les opcions que es consideren és soterrar el tros de carretera que transcorrerà pel traçat urbà, entre els dos centres escolars. Per altra banda, també se’n preveu reduir l’amplada, ja que s’eliminaran els vials de serveis. Pel que fa a les rotondes, també es faran més petites del previst: “Les que es varen projectar són tan grans com la plaça de toros”, destacà ahir Ensenyat.

També es preveu obrir un procés de participació i informació perquè la ciutadania (veïns, comerciants, oposició, etc.) hi pugui dir la seva.

Per la seva banda, el Consell de Mallorca aturarà la tramitació del projecte elaborat durant el mandat passat, segons va indicar ahir Garrido. Actualment està en tramitació a la Comissió Balear de Medi Ambient i pendent de respondre les al·legacions.

Segona fase?

Els plans de l’Ajuntament i del Consell són deixar per a una segona fase sense data definida la finalització de la variant nord. Així doncs, la construcció de tota la variant es manté com una possibilitat, però de moment no se’n planteja la discussió. El motiu és que el Pla de Carreteres inclou la variant nord i, per tant, és necessari tenir-la en compte per rebre el finançament procedent del Ministeri de Foment i així poder pagar les obres de la primera fase. Ara bé, la intenció de l’Ajuntament és no obrir el debat sobre aquest tema.

En un futur, un nou consistori podria optar per finalitzar la variant o per altres opcions, com la construcció d’una ronda integrada a la ciutat o l’elaboració d’una planificació global que arregli els problemes de circulació dins la trama urbana de la ciutat. Aquestes dues opcions són les que defensaven durant el mandat passat alguns dels partits que ara governen.

La construcció d’aquesta primera fase podria desviar una gran quantitat de vehicles que actualment han de travessar la ciutat per dirigir-se cap a Selva i Lluc. Això suposaria una descongestió de carrers principals de la capital del Raiguer, com ara la Gran Via.

La variant nord -abans anomenada ronda nord- es va projectar per primera vegada fa vint anys i es va reprendre durant la legislatura passada, amb la inquera Maria Salom com a presidenta del Consell. Amb una via de 25 metres d’amplada, més de sis quilòmetres de recorregut i set grans rotondes, la proposta va aixecar diverses veus en contra que alertaren de l’impacte mediambiental i dels possibles impactes negatius per al teixit comercial de la ciutat. L’Ajuntament també s’hi mostrà reticent, però l’acabà acceptant. Part de l’oposició preferia la construcció d’una ronda de circumval·lació integrada a la ciutat. El PSOE apostà per dividir el traçat en dues fases.

stats