Publicitat
Publicitat

TRAGÈDIA FERROVIÀRIA A SANTIAGO

L'avís al maquinista va sonar quan parlava pel mòbil

L'interventor admet haver trucat al conductor i afirma que ja havia penjat quan el tren va descarrilar

La minuciosa anàlisi del contingut de les caixes negres va permetre ahir aclarir els moviments que va fer el maquinista, Francisco José Garzón, moments abans del descarrilament del tren. Poc més de tres minuts que són claus per explicar l'accident de Santiago de Compostel·la, que va costar la vida a 79 persones i en va ferir més d'un centenar. L'informe, realitzat per la policia científica, revela dos aspectes importants: d'una banda, que el senyal sonor va anunciar el revolt d'A Grandeira mentre Garzón parlava per telèfon, i, de l'altra, que el tren circulava a 179 km/h quan va descarrilar, 11 segons després que el maquinista acabés d'atendre la trucada.

Aquest últim detall coincideix amb el que va manifestar ahir l'interventor del tren, que va assegurar que quan el tren va descarrilar ell ja tenia el mòbil "a la butxaca". Antonio Martín Marugán va declarar davant el jutge que investiga el cas, Luis Aláez, durant gairebé dues hores, i va confirmar que va ser ell qui va fer la trucada al maquinista, per demanar-li que en arribar a l'estació de Pontedeume (la Corunya) parés en una determinada via per facilitar la baixada d'una família amb nens que viatjava al tren. Va subratllar, a més, que ho va fer per iniciativa pròpia. "En cap moment m'he considerat culpable", va dir l'interventor abans d'entrar al jutjat.

De l'anàlisi de les caixes negres se n'extreu, doncs, que la conversa telefònica va començar a les 20:39:15 i va durar un minut i 40 segons. Entremig, exactament a les 20:39:52, es va sentir el senyal acústic que alerta de la proximitat del revolt (amb un límit de 80 km/h). En aquell moment, però, el tren anava a 199 km/h. La conversa es prolonga fins a les 20:40:55 -l'últim cop que se sent la veu del maquinista-, tot i que no queda constància que pengin. Un segon després, se sent un nou senyal d'avís de pas de balisa, i, al cap de quatre segons, Garzón activa el fre d'emergència. Encara hi ha un tercer avís abans que, a les 20:41:06, el tren descarrilés a 179 km/h. Quatre segons més tard, quan el tren ja ha sortit de la via, el maquinista activa un segon fre i el tren redueix la velocitat fins a 153 km/h.

El jutge també va informar ahir que ha demanat al jutjat de guàrdia que iniciï una investigació penal per aclarir qui va filtrar aquest informe -que ell no va rebre fins a les 11 del matí d'ahir- als mitjans que el van publicar abans.

Compareixences al Congrés

La ministra de Foment, Ana Pastor, compareixerà al Congrés dels Diputats a petició pròpia el 9 d'agost per informar sobre l'accident, mentre que els presidents de Renfe i Adif, Julio Gómez-Pomar i Gonzalo Ferre, ho faran un dia abans. A més, s'ha autoritzat el Consell de Ministres per desenvolupar un reglament que asisteixi els afectats per accidents ferroviaris -com el decret aprovat ahir per als accidents aeris-. L'objectiu és oferir una atenció integral a les víctimes i els familiars.