Publicitat
Publicitat

Sabors contra la nostàlgia

Prendre un variat i un palo amb sifó a cinc minuts del mercat de Sant Antoni és tot un plaer per als mallorquins “expatriats” i un descobriment per als catalans curiosos. “Jo ja ho dic: acabarem posant de moda els variats; només falta que els catalans els vagin tastant”, comenta Pema Maymó, una de les tres propietàries de l’Idò DO Balear, una botiga-restaurant-espai gastronòmic que des de fa sis mesos ha obert les portes a Barcelona. Explica que de moment han d’oferir un glossari perquè els clients entenguin què és cada cosa, però el públic hi ha respost i el negoci sembla que funciona. Al petit aparador del local s’hi troben ensaïmades acabades de fer, cocarrois, coques de trempó i bledes, panades, rubiols... I, a dintre, es pot comprar des de bona sobrassada -es veu que hi va gent de tot Barcelona a cercar-ne-, formatges, herbes, vi, olives, galletes, sal, oli... Sabors contra la nostàlgia dels illencs, però també sabors per descobrir als barcelonins la qualitat d’uns productes que, malgrat la proximitat, són encara grans desconeguts.

D’ON SORTIU? Les tres “madones” que s’han embarcat en l’aventura tenen en comú ser de la Part Forana; fer molts anys que estan a Barcelona, on arribaren per estudiar i on decidiren quedar; tenir professions creatives lligades al món de la cultura i tenir una mateixa enyorança dels sabors de la terra. Pema Maymó (Palma, 1974) fa les funcions de portaveu i és segurament una de les persones amb millors contactes de la ciutat. Ara és editora a Columna, però abans havia estat responsable de comunicació d’Edicions 62 i, durant deu anys, de la Diputació de Barcelona, on va estar molts anys destinada a l’Institut del Teatre. S’encarrega de la comunicació del local i ajuda quan cal, com també fa la dissenyadora gràfica Antònia Arrom (Binissalem, 1981), que no ha deixat la seva feina freelance per a empreses i editorials. Qui sí que ho ha deixat tot per ser l’encarregada i el puntal del nou negoci és la tercera sòcia, Lourdes Juan (Llucmajor, 1977), una arquitecta amb una bona trajectòria al darrere que la crisi va empènyer a una reinvenció total.

COM VA NÉIXER IDÒ? “El més curiós és que les tres, com aquell qui diu, no ens coneixíem”, explica Maymó. “Bé, a n’Antònia la vaig conèixer quan va començar a col·laborar amb 62 i, durant un temps, anàvem a fer un pa amb sobrassada i mel a l’Espai Mallorca alguns divendres. Era l’època en què es parlava de tancar l’Espai i vàrem comentar que era una llàstima i que si se’n potenciàs la part gastronòmica funcionaria. Va coincidir que aquell mateix cap de setmana ella va quedar amb una altra amiga que era coneguda de na Lourdes, a qui acabaven de fer fora d’un estudi d’arquitectura, i durant el sopar parlaren de la idea. L’endemà ja ens vàrem engrescar”. D’això en fa dos anys. Es varen conèixer, varen estar quatre mesos fent el pla de negoci, parlaren amb proveïdors, aconseguiren un crèdit del ministeri per a joves emprenedors, es varen entusiasmar, engrescaren la gent i aquí estan.

QUIN ÉS L’OBJECTIU? “Volem donar a conèixer la gastronomia i també el tarannà tranquil de les Illes, sense sofisticacions; tenim clar que volem oferir el que que nosaltres menjaríem”, diu Maymó, que reconeix que té “els pèls de punta pel que passa a Balears amb la cultura i la llengua”.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 15/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF