Publicitat
Publicitat

L'EDITORIAL

Ensenyament en anglès, sí, però ben planificat

Ningú amb dos dits de front no s'oposa que els seus fills millorin els coneixements d'una llengua estrangera. Al contrari, tothom admet que l'ensenyament de l'anglès encara deixa molt a desitjar en el nostre sistema educatiu i, per tant, cal actuar en aquest sentit. El problema és com s'actua. El Govern ha optat per aplicar un model de trilingüisme que no ha parlat amb ningú. Recela del professorat, com demostren manifestacions i accions, i prefereix actuar d'esquena al col·lectiu, que ha d'acabar aplicant les seves polítiques. Un col·lectiu que no només ha estat objecte de descrèdit per part de l'Executiu del PP, sinó que ha sofert en carn pròpia els efectes de les retallades, en els sous i, sobretot, en els mitjans materials i humans necessaris per portar a terme la seva tasca. No convé a ningú tenir els docents en aquesta situació, perquè d'ells depèn, en bona part, que el sistema educatiu funcioni. Però el Govern ha optat també per aplicar el seu model de trilingüisme de pressa i corrents. Només hauran passat cinc mesos des que s'aprovà el decret de Tractament Integrat de Llengües (TIL) fins que s'aplicarà. I en aquest temps, que inclou les vacances, es pretén que els més de 400 centres educatius canviïn els seus projectes educatius per introduir l'ensenyament d'una llengua estrangera en assignatures no lingüístiques i, a la vegada, equilibrar les hores de català i castellà en la resta, una mesura que deixa entreveure un objectiu per reduir l'ensenyament en català. La Conselleria d'Educació no ha escoltat les veus que advertien de la precipitació. Tampoc no ha escoltat els qui avisaven de la manca de mitjans per poder aplicar el TIL o els que alertaven que no és el mateix saber anglès que impartir matemàtiques en anglès. En lloc d'aturar-se i parlar, el Govern ha preferit tirar pel dret i, fins i tot, imposar el seu model encara que un centre no l'accepti. Ara ens trobam que, a un mes de l'inici de curs, hi ha uns 150 centres educatius de les Illes que no saben en quines llengües impartiran determinades assignatures, i ens trobam una comunitat educativa revoltada, amb una vaga convocada per a l'inici de curs que pot acabar sent indefinida.