MODEL TURÍSTIC
Portada 30/09/2014

El petit comerç de Cala Rajada, contra el turisme de gatera

Tres de cada quatre establiments diu que l'ha afectat negativament, segons una enquesta

Margalida Bonnín
2 min
El portaveu de MÉS per Capdepera ha mostrat avui els resultats de l'enquesta. Foto: M.BONNÍN

Cala RajadaUn 75% dels comerços de Cala Rajada afirma que l'augment del turisme de gatera al nucli costaner l'ha afectat negativament. Aquesta dada s'extreu d'una enquesta elaborada per MÉS per Capdepera entre més de 40 comerços i restaurants.

L'agrupació ha fet públics avui els resultats del mostreig. El seu portaveu, Pere Fuster, ha recalcat el deteriorament progressiu com a destinació de Cala Rajada, on durant els darrers quatre anys hi ha proliferat l'oferta complementària –discoteques, pubs, etc.– d'aquest tipus de turisme. Un dels resultats d'aquest canvi de model s'ha donat en els d'hàbits del turista familiar. "Ara cerquen altres llocs, com Can Picafort o Cala Millor", ha indicat el portaveu econacionalista. Un altre resultat ha estat la degradació i la mala imatge del nucli.

De l'estudi, també se n'extreuen altres dades que demostren el canvi de model. El 60% dels enquestats afirma que el poder adquisitiu dels visitants és baix o molt baix, i el 72% indica que la implantació del tot inclòs l'ha afectat negativament. Com a resposta a la situació, el 82% es mostren partidaris que s'elabori un pla de xoc per millorar el turisme de Cala Rajada. Finalment, un 67,5% dels enquestats diu que aquesta temporada ha anat pitjor que la de l'any passat.

L'auge del turisme d'alcohol al nucli gabellí també ha posat en alerta els veïns, que durant els darrers anys s'han organitzat i han posat en marxa una plataforma d'afectats pels renous i l'incivisme.

Cens de turistes conflictius

L'agrupació proposa una sèrie de mesures per acabar amb aquesta situació. Una d'elles és l'elaboració d'una base de dades d'hostes sancionats per l'ordenança cívica i un compromís per part d'hotelers, llogaters d'apartaments, etc. de no allotjar-los. Altres mesures serien augmentar les sancions o liderar un canvi d'imatge del nucli turístic, lluitant primer contra la promoció privada que les discoteques i pubs fan pel seu compte a través de la xarxa.

Durant els darrers dos anys, l'Ajuntament ha posat en marxa una unitat de policia nocturna per sancionar els actes incívics.

stats