Publicitat
Publicitat

#AIXÍSÍ#AIXÍNO

D’altres temps, aquestes modes

aixísíAls anys 40 les teles escassejaven. Els països destinaven tots els seus recursos i esforços a fer la guerra -la Segona Guerra Mundial- i teles com la seda havien desaparegut del mapa perquè tots els metres es destinaven a fer paracaigudes. En aquesta època de mancances i contenció es van fer molt famosos els vestits de dues peces Victory, perquè permetien combinar una jaqueta d’una tela i una faldilla d’una altra i que el resultat fos mitjanament acceptable, estèticament parlant. Aspirar a tenir un dues peces d’un mateix gènere era cosa de rics; aspirar a dur faldilles prisades també ho era, perquè els plecs es mengen més tela de la que cal per fer una faldilla llapis, i la tela era cara i escassa. La comoditat era important perquè les dones havien de moure’s amb llibertat, atendre els malalts i treballar, però gràcies a nous materials d’alta elasticitat com el niló es podien confeccionar siluetes ajustades sense restar mobilitat.

Per tot això el model que va triar l’actriu sevillana Paz Vega per a la Setmana de la Moda de París s’emparenta directament amb els característics dels anys 40 però destil·la modernor per tot arreu: és una silueta tipus Segona Guerra Mundial per la faldilla llapis amb pèplum, que dóna comoditat a qui la porta sense treure-li ni una mica d’elegància, però és absolutament segle XXI perquè la tela de puntes està tallada amb làser, una tècnica contemporània que permet un nivell de precisió, filigrana i plasticitat insospitats en temps passats. El disseny és molt afavoridor i és obra del duet d’origen australià Ralph & Russo, que treballen plegats des del 2007 i que el 2013 van ser triats per la revista nord-americana Fortune com uns dels 40 creatius més prestigiosos del món de menys de 40 anys (entre els quals no faltava Mark Zuckerberg, esclar). Ralph hereta quatre generacions de cosidores i als 15 anys ja venia els seus dissenys en petites boutiques d’Austràlia. El look que llueix Vega no fa altra cosa que confirmar el geni creatiu d’aquest parell.

aixínoPer anar a la desfilada de Schiaparelli a la Setmana de la Moda de París la it girl i socialité Olivia Palermo ha triat aquest vestidet de la línia Resort 2016 de Christian Dior, que beu directament de l’estil mod dels anys 60. Però igual que el de Vega, el modelet no perd l’aquí i l’ara i, malgrat que s’arreli en una altra època, té trets que delaten la seva contemporaneïtat. Dels sixties té la silueta A, la minifaldilla infantiloide i l’estampat de quadres d’uniforme escolar. Del segle XXI té l’estructura del patró, que forma el vestit com un puzle, i l’escot fins al melic, que es va posar tant de moda l’any passat arran del film La gran estafa americana. És una idea bona però no rutlla perquè vol transmetre conceptes antagònics (infantilisme versus sensualitat, negació de formes femenines versus sexualitat) i perquè els complements estan molt mal triats, en especial el mocador d’hostessa de vol.