Publicitat
Publicitat

Alacant rep el primer AVE amb protestes

El tram Albacete-Alacant ha costat 1.920 milions d'euros i ha estat cofinançat per la Unió Europea

Centenars de persones es van congregar ahir a les portes de l'estació de l'AVE d'Alacant per rebre el primer tren d'alta velocitat que arribava a la ciutat. El miler de ciutadans que es va concentrar no ho van fer, però, per donar la benvinguda als il·lustres passatgers que van assistir al viatge inaugural de l'AVE que connecta des d'avui Madrid i Alacant, sinó que es van reunir per donar una sonora xiulada de benvinguda al príncep d'Astúries, Felip de Borbó; al president del govern espanyol, Mariano Rajoy; al seu homòleg valencià, Alberto Fabra, i a la resta d'autoritats.

Un fort dispositiu policial no va evitar que els presents a l'estació sentissin la protesta organitzada per diversos col·lectius alacantins per mostrar el seu rebuig a la visita de Felip de Borbó i Mariano Rajoy. Els càntics contra la corrupció van protagonitzar bona part de les protestes, que es van allargar durant més de tres hores. A la sortida de les autoritats locals -el president espanyol i el príncep van tornar en l'AVE a Madrid- alguns dels manifestants van protagonitzar aldarulls com el llançament de pedres, que van causar ferides lleus a un fotògraf, el tall de la sortida per a vehicles oficials i, fins i tot, un agent va ser agredit amb puntades i empentes. Una acció aïllada que va ser condemnada pels organitzadors de les protestes.

Minuts abans, encara que amb el soroll de les protestes de fons, Rajoy va prendre la paraula i va defensar la inversió realitzada per construir el tram Albacete-Alacant, que permet unir la capital de la Costa Blanca amb la capital espanyola, i que ha suposat un desemborsament de 1.920 milions d'euros. Aquesta obra, que cobreix una distància de 165 quilòmetres, ha comptat amb l'ajuda financera de la Unió Europea, que hi ha aportat gairebé 232 milions d'euros d'inversió.

El president espanyol va assegurar que la nova connexió entre "el Mediterrani i el centre peninsular" constituirà un "nou impuls per a l'economia d'Espanya en el seu conjunt". Rajoy es va mostrar molt optimista i va subratllar que, des d'avui mateix, que comencen els viatges comercials, l'AVE "deixa al seu pas un rastre de desenvolupament i de prosperitat, de solidaritat i de progrés". També va assegurar que aquesta nova connexió ferroviària es convertirà en una "artèria de riquesa per al Llevant espanyol". Segons l'estudi encarregat per l'empresa pública Avant, l'impacte econòmic que tindrà aquesta infraestructura serà de 70 milions d'euros anuals en el PIB alacantí i crearà 735 nous llocs de treball directes.

El seu homòleg valencià, Alberto Fabra, va lloar també les bondats d'aquest tren i va aprofitar la presència de Rajoy i de la ministra de Foment, Ana Pastor, per recordar-los el compromís que el seu executiu va adquirir per fer arribar l'AVE a Castelló de la Plana el 2015.

Un Estat encara més radial

Malgrat que el 2015 es preveu que València, Alacant i Castelló tinguin connexió de tren AVE, l'alta velocitat no unirà cap d'aquestes tres capitals. I és que aquest nou trajecte aprofundeix en la idea de l'Espanya radial que connecta diferents ciutats de l'Estat però sempre que el viatger passi per Madrid. I és que la concepció actual de l'alta velocitat va vinculada a la capital de l'estat espanyol. Un exemple. L'Euromed Barcelona-Alacant, que cobreix uns 540 quilòmetres en línia recta, triga 4 hores i 45 minuts; mentre que agafar un AVE des de Barcelona fins a Madrid i d'Atocha un altre fins a Alacant pot costar 4 hores i 50 minuts, encara que la distància sigui gairebé el doble.

Tenint en compte que molts dels turistes que viatgin en AVE no tindran com a destinació final Alacant, la falta de connexions amb altres municipis turístics com Benidorm fa que la infraestructura neixi afeblida. Del projecte del Tren de la Costa -que havia d'unir mitjançant alta velocitat València i Alacant i altres localitats- tan sols se n'ha adjudicat l'estudi de viabilitat.

Els empresaris alacantins també han mostrat el seu descontentament amb el temps de durada del trajecte, que redueix només en 50 minuts el tren que connectava les dues ciutats. Encara que amb el temps Renfe preveu fer baixar la durada del viatge fins a les dues hores i cinc minuts, la patronal alacantina demana que baixi de les dues hores.