PROPOSTA CULTURAL
Cultura 18/07/2017

Rodo Gener representa ‘La conferència’ a l’amfiteatre de Binissafúller de Sant Lluís

Més teatre, recitals, música, cinema, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Ara Balears
17 min

‘La conferència’ / Teatre

Amfiteatre de Binissafúller Roters (passeig Marítim de Sant Lluís) / Dia 19 a les 21 h
Cartell de ‘La conferència’.

‘La conferència’, de la companyia -LookAtMe i interpretada per Rodo Gener, arriba als teatres en forma de divertit monòleg per explicar la diferència que existeix entre els homes i un nou gènere, els ‘tios’. Aquesta obra explica durant una hora i mitja tots i cada un dels aspectes del ‘tio’, com l'aspecte històric o l'aspecte biològic. L'estructura biològica del ‘tio’ està dissenyada per garantir la supervivència de la raça humana i dota els ‘tios’ de la capacitat d'arribar a orgasmes gairebé instantanis amb pràcticament qualsevol tipus d'estímul. Aquesta capacitat va tenir una importància vital fa milions d'anys, quan els humans primitius vivien en un entorn hostil. Per aquell temps, un ‘tio’ no podia permetre perdre gaire temps amb sentimentalismes com besar, abraçar, acariciar, deixar el tros de carn que estava rosegant, etc. Un ‘tio’ havia de arribar immediatament a l'orgasme, de manera que de seguida estigués a punt per lluitar contra depredadors o per sortir a caçar o fer coses de summa importància biològica, com fer un xubec. Malauradament, avui dia la capacitat de tenir orgasmes ràpids i tot seguit caure adormit ja no es valora com abans... sobretot entre les dones. ‘La conferència’ estableix els punts d'acord i de desacord amb el gènere femení i fa veure a través d’experiments sociològics ‘in situ’, i amb la col·laboració del públic, quins són els problemes que pateixen els ‘tios’ diàriament. El problema dels lavabos públics o el gran problema de ‘les normes’.

‘Conills a la sala’ / Teatre

Plaça de toros d’Alcúdia (carrer del Bastió de Sant Ferran) / Dia 19 a les 22.30 h
Cartell de 'Conills a la sala'.

Comèdia musical que vol fer-se ressò de les injustícies locals i de les males llengües dels pobles petits que xerren, jutgen i... Escrita per Miquel Oliver i dirigida per Miquel Fullana i interpretada per Pere Batle, Toni Coll, Catalina Vidal, Antònia Seguí, Maria Adrover, Joana M. Bujosa, Magdalena Sbert, David Perez, Toni Fe i Pola Nicolau.

‘Músiques de la Mallorca digna’ / Recital musical

Pati de la Rectoria Vella de Vilafranca (carrer de Sant Martí, 25) / Dia 19 a les 22 h
Marcel Pich.

Després d’anys de rodatge amb el grup de folk-rock Taverners i de recórrer el país amb un homenatge a Guillem d’Efak, Marcel Pich enceta un nou projecte. ‘Músiques de la Mallorca digna’ és un itinerari per diversos episodis de lluites socials a través de cançons d’artistes compromesos.

Salvatge Cor + Enric Casasses / Concert i recital

Drac Màgic (carrer de Jeroni Antich, 1. Palma) / Dia 19 a les 20 h
Cartell d'Enric Casasses + Salvatge Cor.

Salvatge Cor és un quartet de rock format pel poeta Llorenç Romera Pericàs (guitarra i veu), Pere Antoni Bestard (baix), Gabriel Abrines (guitarra) i Ferran Bellver (bateria) i que amb poesia i conversa de carrer ofereixen un directe que connecta amb el públic. De Casasses s'ha dit que és un dels més interessants innovadors de la creació poètica dels darrers anys i que té una producció molt heterogènia i extensa, en la qual ha sabut adaptar a les seves necessitats expressives, de manera original, influències literàries tan dispars com la poesia medieval i el vers lliure.

Sheela Gathright & Dani Roth / Concert

CCA Andratx (carrer de l’Estanyera, 2) / Dia 19 a les 20 h
Sheela.

Sheela és una cantant de soul original i creativa. Ve de Nova York per presentar un repertori selecte i íntim passant pel soul, el jazz i el funk. Amb ella, cada cançó desborda ànima i energia i emociona amb la seva potent veu. Segurament la millor veu negra de Mallorca. Al costat d'ella, Daniel Roth acompanyarà la veu de Sheela amb el seu inacabable talent amb el piano.

‘Bach i Bach’ / Concert

Església de Sant Felip Neri de Palma / Dia 19 a les 20 h
Cartell de 'Bach i Bach'.

Mallorca Sense Fam organitza un concert benèfic a càrrec de Juan Luís Gallego, Lucía Barrero, Elizabeth Romero, Luís Correa i Enrique Sánchez amb el programa ‘Bach i Bach’ i una entrada donatiu de 10 euros. Les peces que s’hi interpretaran són ‘Preludi de Suite n. 2 en Re menor’, ‘Chacona de la Partita n. 2 BWV 1004’, ‘Fuga de la Sonata n. 3 BWV 1005’ i ‘Suite n. 2 en Si menor per a flauta i cordes’ de Johann Sebastian Bach i ‘Quartet n. 3 per a flauta i cordes BW 58’ de Johann Christian Bach. Una vegada més s’uneixen cultura i solidaritat, en aquesta per donar suport al projecte de Mallorca Sense Fam.

‘El hombre de la pistola de oro’ / Cinema

CC Sa Nostra (carrer de la Concepció, 12. Palma) / Dia 19 a les 20 h
'El hombre de la pistola de oro'.

Scaramanga és un assassí a sou que cobra un milió de dòlars per cada feina. El relacionen amb la mort d’un científic que treballava en una cèl·lula solar molt poderosa i James Bond és enviat per investigar-ho. Mentre persegueix Scaramanga, s’adona que és molt respectat per l’assassí, però això serà un avantatge en l’enfrontament final? Projecció de la pel·lícula dins el cicle d'homenatge a Guy Hamilton.

‘Barcelona, nit d’hivern’ / Cinema

Parc de la Mar (carrer de la Portella, 10. Palma) / Dia 19 a les 22 h
'Barcelona, nit d'hivern'.

Dins el programa Cinema a la fresca, projecció de la pel·lícula ‘Barcelona, nit d’hivern’, de Dani de la Orden. En la segona part de ‘Barcelona, nit d’estiu’, també ambientada a Barcelona, durant la màgica Nit dels Reis, diversos personatges viuen històries d'amor romàntiques, eixelebrades i, sovint, agredolces. Amb l’actuació del músic Joan Dausà i amb Alberto San Juan, Miki Esparbé i Àlex Maruny.

Festival de cinema de Menorca

Illes en Curt

Pati de Santa Clara de Ciutadella / Dia 19 a les 22.30 h

Segona sessió amb la projecció dels curtmetratges ‘Renovable’, de Jon Garaño i Jose Mari Goenaga; ‘Altinha’, de Jean-Marc Joseph; ‘Yerbabuena’, d’Estefanía Cortés; ‘That Night Raining’, de M. Mahdi Bagheri; ‘Elegía’, d’Alba Tejero; ‘Curse of the Flesh’, de Yannick Lecoeur i Leslie Lavielle, i ‘Avería’, de Dany Campos.

Illes en Llarg

Plaça de la Catedral de Ciutadella / Dia 19 a les 22 h
'Sutak, nómadas del viento'.

Projecció de ‘Sutak, nòmades del viento’, de Mirlan Abdykalykov. A les muntanyes del Kirguizistan viu una família formada per un ancià pastor, la seva dona, la seva nora Shaiyr i la seva neta de 7 anys. Tot i que el marit de Shaiyr va morir fa temps, ella va decidir quedar-hi per l’amor que l’inspira la terra i la seva gent. A prop de la casa hi ha una estació científica on viu el meteoròleg Ermek.

'40 anys del Congrés a Mallorca' / Taula rodona

Can Alcover (carrer de Sant Alonso, 24. Palma) / Dia 19 a les 19.30 h
Cartell de '40 anys del Congrés a Mallorca'.

El Congrés de Cultura Catalana va tenir un component territorial molt important. Durant els anys 1976 i 1977 van participar-hi milers de persones i més de mil cinc-centes entitats que van dur a terme més de 800 actes arreu del territori. A Mallorca va tenir una gran repercussió social i hi hagué una gran representació de mallorquins als diferents òrgans i àmbits. Francesc de Borja Moll, per exemple, va ser escollit vicepresident d’honor com a representant de les Illes Balears dins del Patronat d’Honor del Congrés juntament amb Joan Fuster, Joan Miró, Pere Ponsich, Joan Martí i Alanis i Jordi Rubió i Balaguer. Hi van participar també Gregori Mir (Comissió Permanent), Aina Moll (àmbit de Llengua), Sebastià Serra (àmbit d’Història), Bartomeu Barceló (àmbit de Recerca), Llorenç Capellà (Comissió Permanent i Secretariat Cultural), Vicenç Mata (àmbit de Cinema), Damià Pons (àmbit de Literatura), Maria Collado (àmbit d’Educació)… L'illa va aplegar una quantitat molt nombrosa d’actes sobre el Congrés, com l’homenatge a Gabriel Alomar. En aquesta taula rodona intervindran Jaume Mateu, president de l’Obra Cultural Balear; Miquel Strubell, president de la Fundació Congrés de Cultura Catalana; Antoni Serra, membre del Secretariat del Congrés de Cultura Catalana a Mallorca, i Biel Mesquida, membre del Comitè Executiu del Congrés de Cultura Catalana. Durant l’acte es projectaran imatges del Congrés a Mallorca fetes pel fotògraf mallorquí i participant en el Congrés Vicenç Matas.

‘Jutipiris’ / Exposició

Museu Can Planes (carrer d’Antoni Maura, 6. Sa Pobla) / Fins al 15 d’agost
‘Jutipiris’.

Exposició de ceràmica de Jaume Poma esgrafiada damunt suport de fang, pintada amb òxids naturals i terra blanca. Aquesta exposició s'emmarca dins els actes de celebració dels 25 anys de la revista ‘Sa Plaça’.

‘AES+F: The Feast of Trimachio’ / Exposició

Aljub d’Es Baluard (plaça de la porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 17 de setembre
‘AES+F: The Feast of Trimachio’.

Com cada estiu, Es Baluard convida un artista internacional a presentar un projecte temàtic a l’Aljub; així, després de l’artista suís Thomas Hirschhorn, el 2017, un any en què es centren en corrents i transformacions del fenomen del turisme, és el col·lectiu rus AES+F, format per Tatiana Arzamasova (1955), Lev Evzovich (1958), Evgeny Svyatsky (1957) i Vladimir Fridkes (1956), qui aproxima a Mallorca una de les seves obres més complexes, entre l’hiperrealisme i el fantàstic, entre allò seductor i allò crític: The Feast of Trimalchio.

‘Ephemeral. La retina de l’experiència’ / Exposició

Sa Nostra Sala (carrer Aragó, 17. Eivissa) / Fins al 18 d’agost
‘Ephemeral. La retina de l’experiència’.

‘Ephemeral’ és una obra conjunta de l'artista Suso33 en col·laboració amb el fotògraf Vitorino i el director d'art Javier Gómez, i que consisteix en una sèrie de 12 fotografies que retraten intervencions artístiques efímeres fetes a través de la llum en diversos punts de l'illa d'Eivissa. Així, els tres artistes han realitzat unes peces site-especific -és a dir, fetes específicament per a una localització en particular, de manera que la interrelació única amb l'espai del seu entorn sigui el que dona sentit a la instal·lació- en el qual s'utilitza la llum com una ferramenta per dibuixar diferents presències o absències. El resultat és una intervenció artística que retrata diversos espais illencs d'una bellesa molt particular, acompanyats d’una intervenció que, en el seu moment, va ser invisible a l'ull humà i efímera, però que van ser captades per la retina de la càmera i han pogut ser congelades en el temps.

‘Almon s’està com aquí. Menorca i el turisme 1911-2017’ / Exposició

Sala d'Exposicions del Claustre del Carme (claustre del Carme, 1r pis. Maó) / Fins al 28 d’agost
‘Almon s’està com aquí. Menorca i el turisme 1911-2017’.

El turisme actual és el resultat d’un procés de maduració de més d’un segle, durant el qual ha esdevingut un dels sectors més puixants de l’economia menorquina, fet que ja justificaria l’organització d’una exposició dedicada a aquesta activitat. Tanmateix, la interacció entre visitants i locals té multitud d’altres facetes, que aquesta mostra intenta explorar: cultural, social, històrica, arquitectònica, urbanística, paisatgística... Així mateix, s’hi veurà com el turisme, des dels seus orígens, fa un ús intensiu de la il·lustració i la fotografia per crear una imatge de l’illa, que s’ha anat transformant al llarg del temps. En definitiva, es vol mostrar com s’ha format i què significa el turisme per a Menorca.

‘Sea’ / Exposició

Centre Melis Cursach (carrer del Centre, 9. Capdepera) / Fins al 31 de juliol
‘Sea’.

L’artista Marta Matamalas mostra les seves obres recents, del darrer any, en les quals retroba de nou un tema reiterant a la seva obra, els peixos. Comenta que aquesta vegada ha provat una nova tècnica mixta, en la qual pinta damunt paper, com són mapes i cartes nàutiques, i que a partir de guardar aquests papers li han tornat a sorgir els peixos. Diu que sempre li han atret, pel color i el moviment. En aquesta exposició, com diu Matamalas, s’ha dedicat a pintar “mierls de peixos”. L’exposició es podrà veure durant tot el mes de juliol de 19 a 21 h, dilluns tancat.

‘Blind date’ / Exposició

CCA Andratx (carrer de l’Estanyera, 2) / Fins al 17 de setembre
'Blind date'.

Una cita a cegues és una trobada casual entre dues parts conjurada per una tercera part, que imagina com serà la unió d’aquelles dues i què podrà sorgir-ne. Això és el que han experimentat els artistes Troels Sandegård i Absalon Kirkeby, ja que no estaven familiaritzats amb les pràctiques de l’altre abans de trobar-se al CCA Andratx. La seva exposició, però, a diferència de la cita a cegues, que sol ser breu i interlocutòria, es concep més aviat com una convivència dins un mateix espai. Comparteixen una devoció comuna envers els seus propis mitjans, gairebé una obstinació per participar en els seus propis processos. La llum, l’aire, la forma i la reflexió assumeixen diferents rols en les múltiples capes de moments, dades, píxels, metalls i minerals, ja que les imatges i les escultures es converteixen en contenidores de la vida enregistrada. Hi ha una ressonància en la densitat d’informació emmagatzemada en els dos cossos de treball. Sandegård té un procés preestablert que ha de seguir i a través del qual sovint revela la presència de quelcom invisible, traduint-lo en quelcom físic. Per exemple, la respiració en un cub de llautó. El procés de Kirkeby captura les complexitats de l’automatització de l’observació, recopilant-les i transformant-les en una imatge. Mentre que Sandegård dona forma al buit, Kirkeby oculta i transforma allò present en estrats de realitats. D’aquesta manera comparteixen un enfocament reductiu i alhora acumulatiu.

‘Els tapissos flamencs de la Seu’ / Exposició

Catedral de Mallorca (Palma) / Fins al 12 d’agost
‘Els tapissos flamencs de la Seu’.

Es podran veure al temple quatre tapissos d’aquesta col·lecció del segon terç del segle XVI, que n’inclou un total de 12. Les quatre peces, que han estat restaurades a un taller de Madrid, s’ubiquen habitualment als murs de la Capella Reial. La inauguració inclourà la presència de la directora del taller, Pepa Garrido, de Madrid; el responsable de Patrimoni de la Seu, Gabriel Amengual, i el president del Capítol de la Seu, Joan Bauzà.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener
‘Miró mai vist’ .

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

'Magic Poison' / Exposició

Casal Son Tugores (clastra de Son Tugores, 2. Alaró) / Fins al 22 de juliol
'Magic Poison'.

L'artista visual Amadeo Orellana ens proposa una nova mirada sobre les fotografies de persones, en què mescla realitat i ficció, a partir d'una tasca d'introspecció. Ens situa en una frontera capciosa i plena de paranys i ens demana quina és la imatge real, la que es veu a primera vista, o el que hi ha al seu interior. L'artista imagina, juga, cerca i experimenta amb les fotografies. La seva intervenció manipulada, amb la tècnica del collage bàsicament, converteix les figures i el seu entorn en icones d'una nova realitat. L'exposició ‘Magic Poison’ és una instal·lació composta per 20 imatges inèdites, intervingudes per l'artista per a l'ocasió i en les quals ha estat treballant un any. És la primera vegada que l'obra d'Amadeo Orellana pot veure's en un concepte museològic, ja que la seva feina s'ha centrat fins ara en revistes, murals, aparadors i en la intervenció d'espais interiors. La seva obra no es pot definir dins un estil artístic concret, ja que fusiona totes les tendències, amb punts com el surrealisme, el pop, l'abstracció i molts d'altres.

‘Ventana rota’ / Exposició

Galeria Maior (carrer de Can Sales, 10. Palma) / Fins al 20 de juliol
‘Ventana rota’.

La galeria Maior presenta a Palma ‘Ventana rota’; la primera exposició individual de l’artista Vicky Uslé (Santander, 1981) a Mallorca, en el programa Art Palma Summer. El moviment es revela com una clau a l’interior del llenguatge pictòric de Vicky Uslé. Les seves obres tenen espontaneïtat, dinamisme, llibertat, fluïdesa i lleugeresa. Segons l’artista, no hi ha quadres, hi ha puntura en moviment, tots formen part d’un.

‘Geometrías cotidianas’ / Exposició

Addaya Centre d'Art Contemporani (C/ Alexandre Rosselló, 10. Alaró) / Fins al 22 de juliol
‘Geometrías cotidianas’.

El treball de Tamara Arroyo (Madrid, 1972) intenta rescatar el gust pels mínims motius que confereixen personalitat als espais on habitam, siguin arquitectures clàssiques, modernes, entorns rurals… La seva obra parteix de l’observació directa de l’entorn immediat, de les ciutats i els llocs domèstics o de feina que ha habitat i que han condicionat la seva experiència vital. Arroyo centra l’atenció en els elements arqutectònics estructurals o decoratius, en moltes ocasions humils, que passarien desapercebuts. Els transforma en el focus de la seva investigació artística. Aquests elements extrets i despresos de la seva utlitalt i funcionalitat permeten a l’artista entrar en un camp d’exploració de formes geomètriques pures que ha duit des del pla bidimensional del paper al desenvolupament d’elements volumètrics que tracen relleus a les parets, fins a la realització d’escultures exemptes, en un procés que es podria qualificar de materialització de la línia, de creació de dibuixos sense paper.

'Ciutat de vacances' / Exposició

Es Baluard (plaça de la Porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 22 d'octubre
'Ciutat de vacances'.

El projecte 'Ciutat de vacances' és un treball en procés sobre turisme i està organitzat conjuntament per quatre institucions: Es Baluard (Palma), Arts Santa Mònica (Barcelona), Istituto Europeo di Design (IED Venècia) i Museo de Arte Contemporáneo de Alicante (MACA).

A l'exposició a Palma les produccions pròpies dialoguen amb altres artistes d'àmbit estatal i internacional. Paral·lelament l'exposició oferirà a llarg d'aquests mesos un seguit d'activitats, visites i conferències.

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ / Exposició

Can Prunera (carrer de la Lluna, 86. Sóller) / Fins al 26 de novembre
Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat. ©Jacqueline Picasso

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ consta de 52 obres, 30 de Picasso i 22 de Miró. A més, s’hi poden veure objectes personals, obra gràfica, cartes, ceràmiques i altres elements que posen en relleu la relació entre els dos artistes, fins i tot dibuixos fets en capses de mistos, felicitacions per part de Picasso a Miró pel naixement de cada un dels seus nets, o un vídeo inèdit de la relació que tenien. En aquest audiovisual es veu Picasso fent broma i disfressant Miró amb un posat molt més seriós, però que acull les bromes del malagueny.

‘Una expo més’ / Exposició

CaixaFòrum (plaça de Weyler, 3. Palma) / Fins al 27 d’agost
‘Una expo més’.

Exposició amb fotografies, dibuixos, llibres, còmics, cartells i fins i tot una pel·lícula, els autors dels quals es coneixen al final del recorregut. La cultura i les diferents expressions artístiques sempre s'han entès com una manera de mirar el món, de llegir-lo, interpretar-lo o criticar-lo. El compromís social ha estat una part inherent de l'art i, en molts casos, una potent raó de ser. Els artistes han fet servir les seves eines per donar a conèixer realitats desconegudes, injustícies i problemàtiques socials a través de l'art. Què passa, però, quan posam aquestes eines artístiques en mans de qui pateix aquestes desigualtats? Quin valor afegit pot tenir escoltar les veus en primera persona de col·lectius vulnerables per mitjà d'un procés creatiu? ‘Una expo més’ presenta diferents projectes artístics que pretenen mostrar com l'art pot contribuir a l'apoderament de persones en situació de vulnerabilitat. I ho fa donant-los veu, igualtat de condicions i oportunitats i visibilitat a través de la participació en un procés creatiu.

‘Apòcrifs. El Diocesà il·lustrat’ / Exposició

Museu Diocesà (carrer del Mirador, 5. Palma)
Una de les obres de la mostra 'Apòcrifs. El diocesà il·lustrat', aquesta de Margalida Vinyes sobre la crucificació.

El Clúster de Còmic i Nous Mèdia de Mallorca ha acceptat el repte del Museu Diocesà de Mallorca d'intervenir la seva col·lecció d'art religiós a través del llenguatge del còmic i la il·lustració. Dos llenguatges diferents, però no incompatibles. Existeixen connexions històriques de l'art religiós amb el llenguatge del còmic, com poden ser la Bíblia manuscrita de Sant Stephen Harding de principis del segle XII, un precursor sorprenent de les composicions de pàgina de còmic amb vinyetes; o els retaules amb vides de sants i episodis bíblics. El resultat és una sorprenent mostra en què d'una manera enginyosa, atrevida i sobretot, inesperada, se'ns fa veure amb nous ulls les principals obres de la col·lecció i que amb tota seguretat quedarà a partir d'ara a la memòria dels visitants.

‘Bennazar Palma’ / Exposició

Seu d’ARCA (carrer de Can Oliva, 10. Palma) / Fins al 10 de desembre
'Bennazar Palma'.

L'exposició ‘Bennazar Palma’ és un recorregut cronològic (1900-1933) per les obres més importants a la ciutat de Palma de l'arquitecte Gaspar Bennazar Moner (Palma, 1869 - Barcelona, 1933). La mostra es divideix en set panells diferents, en què es troben els textos i les il·lustracions realitzats per Liliana Boffi i les fotografies captades per Alejandro Maestro, i s’hi recullen les obres més importants de Bennazar a cada període: 1900-1905, Caixa d'Estalvis de Balears; 1906-1910, l'Escorxador; 1906-1915, edifici Triquet i Vil·la Schembri; 1915-1920, pont del Tren i d'en Moranta; 1921-1925, Can Tous; 1926-1930, Can Caubet, la Protectora i Coliseu Balear, i 1931-1933, cinema Born. A més, s’hi inclouen uns panells en què es conta breument la biografia de l'arquitecte i es recorden els edificis que han estat enderrocats, com ara el teatre Líric (1910-1968), l'Escola Graduada (1912-1972), el Pont del Tren (1910-2005) o Can Bibiloni (1928-2015). L'exposició es complementa amb dos plànols de Palma i dues maquetes de dos edificis de Bennazar realitzades pels alumnes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears: Olis Balle o Magatzem de Can Segura (edifici situat al carrer de Sant Miquel i esbucat l'any 1998) i el Coliseu Balear.

‘Toni Catany: d’anar i tornar’ / Exposició

Casal Solleric (passeig del Born, 27. Palma) / Fins al 20 d’agost
L'exposició 'Toni Catany. D’anar i tornar' al Casal Solleric.

Precisament d'anada i tornada, de va i ve, de dintre i de fora, d'aquí i d'allà, és el fil conductor de la mostra que arriba a Palma després de ser exposada a Barcelona i Madrid. Des de la primera fotografia, la de l'infant eivissenc de 1967, fins a les mirades fortuïtes, les natures mortes –característiques de Catany–, les diferents tècniques que emprava i la tasca en la producció de llibres de fotografia, amb més de 20 exemplars, són presents a l'exposició. L'artista fou un gran col·leccionista: d'estores, de pedaços, teles que la seva família emprava per tomar ametlles, textures, cossiols, flors. L'obsessió de Toni Catany per la fotografia única és contínuament present en aquesta mostra, on també es pot veure el documental que en va fer el 2015 La Perifèrica, 'El temps i les coses'.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018
'Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)'.

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

stats