Publicitat
Publicitat

CIRC

La fira de circ de Reus tanca edició amb un gran èxit

Miralta i Aspa deixen el Trapezi en el millor moment

Els que en els fins ara 15 anys d'història del Trapezi n'han estat els directors artístics, Bet Miralta i Jordi Aspa, deixen el càrrec voluntàriament després d'haver completat el seu cicle. Tots dos valoren molt positivament la feina feta per consolidar la fira i, en paral·lel, el panorama de les arts escèniques a Catalunya. Bet Miralta mira enrere i afirma que "el panorama a Catalunya és ara molt més ric, sempre hi hem apostat, però ara a casa nostra hi ha molta més diversitat".

Tot i això, Miralta considera que "amb el Trapezi no n'hi ha prou, calen més plataformes en què el circ català pugui expressar-se, cal crear un circuit català en què els artistes d'aquí puguin desenvolupar-se". Encara que l'aposta del Trapezi pels artistes catalans hagi anat creixent, Miralta creu que la fira ha de mantenir-se com un referent pel que fa als espectacles internacionals: "Per continuar desenvolupant el que es fa aquí, cal veure de prop les tendències que trobem per tot el món".

El relleu a la direcció artística del Trapezi es produirà en els pròxims mesos, quan s'hagi resolt el concurs públic obert pel consorci que organitza la fira.

Quant a la programació d'aquest any, una jornada de dissabte passada per aigua no va ser obstacle perquè el Trapezi tornés a exercir d'aparador del bo i millor tant del panorama català com de l'internacional. Només dos espectacles es van haver de suspendre. La resta, total o parcialment, es van dur a terme amb els artistes actuant sota la pluja, davant d'un públic que també va aguantar estoicament l'aiguat, amb el paraigua i els porxos d'alguns escenaris a l'aire lliure com a única protecció.

En total, 61 espectacles representats per 48 companyies en 150 funcions s'han pogut veure en els diversos escenaris del Trapezi. Tots els espectacles d'aquesta quinzena edició han estat fidels a la filosofia del Trapezi: una alta combinació de qualitat i risc creatiu. D'aquestes 48 companyies participants, 12 eren catalanes, cosa que confirma la cada cop més decidida aposta pels creadors autòctons del Trapezi. De la resta de companyies, 4 venien d'altres punts de l'Estat i les altres 32, de diversos punts del planeta, una prova més de la vocació internacional del Trapezi. Un aspecte que permet que el Trapezi exerceixi també com a aparador del circ català al món, al mateix temps que vol acostar als creadors catalans les tendències més agosarades i de més qualitat del panorama internacional per contribuir al desenvolupament artístic de les companyies autòctones.

"Èxit aclaparador"

Bona prova de la capitalitat del Trapezi a Catalunya és que, per segon any consecutiu, el departament de Cultura aprofita la plataforma del festival per organitzar una jornada per a professionals que ha tornat a acostar el treball de les companyies catalanes als programadors i altres gestors culturals.

La direcció artística del Trapezi valora l'afluència de públic de l'edició d'enguany com un "èxit aclaparador". A l'espera de les xifres oficials de l'organització, la impressió que es té és que tant els espectacles de petit format com els que s'han representat als espais més grans han atret l'atenció d'un públic nombrós. L'espectacle amb més afluència ha estat Històries intel·lectuals , que en les tres sessions ha omplert la plaça del Mercadal, i ha arribat a aplegar 2.500 persones. Es tracta d'una creació del coreògraf català Roberto Olivan i del director de circ italià Roberto Magro. Històries intel·lectuals barreja circ, teatre i dansa. 14 artistes de diferents països combinen tècniques diverses com el trapezi, la roda Cyr, els equilibris, el mà a mà, l'escala, la dansa, etc. L'espectacle compta amb la interpretació teatral de l'actor Guillem Albà.

Una de les companyies que han deixat més bon regust ha estat Fidget Feet, un duet irlandès que a Hang on presenta una rica combinació d'habilitats acrobàtiques i sentit de l'humor no exempta d'elements dramàtics. Tot plegat, sobre una base musical molt ben arranjada que evoluciona en paral·lel al contingut de l'espectacle.