FITA A FITA
Balears 04/04/2014

Rere les passes de l’Arxiduc

És dels camins més coneguts que féu construir l’arxiduc Lluís Salvador (1847-1915) a les vastes terres que formaren el seu particular ‘paradís a la terra’ de Miramar. A trams carreter i d’altres de ferradura, el camí de la Muntanya puja de l’antiga hostatgeria des de Ca Madò Pilla (397 m) (‘qui vulga pot estar-hi tres dies’, deixà dit l’Arxiduc), ara uns apartaments turístics, fins al Caragolí (945m) i continua després pel puig Gros fins a la casa de neu dels Cairats. Durant la marxa, dos miradors i un bocí de camí que discorre sobre vertiginosos penya-segats ens obren els ulls cap a la immensitat de la Serra.

Tancat dins una gàbia, fermat a la cadena,/sospira per l’altura sense terme ni aturai;/d’immensos panorames sa vista encara és plena,/

ses plomes són humides de l’èter de l’espai. [ A un voltor engabiat (fragment), Miquel dels Sants Oliver]

Partirem de Ca Madó Pilla, al quilòmetre 68,5 de la Ma-10. Surt un camí que direcció nord-est ens durà per la part baixa del bosc que envolta les ermites velles de Valldemossa. Deixarem un camí a la dreta, que puja a l’ermita de la Trinitat, i continuarem recte. Al cap de pocs minuts arribarem al primer mirador, el dels Tudons. ‘És des d’on millor es colombra Miramar’: en primer pla, les cases de Miramar; just darrere, la Foradada; i al fons, Son Marroig.

Estret de Son Gallard

Seguim la ruta i mantenim la direcció nord-est per entrar en el comellar de l’estret de Son Gallard. Molt a prop, i allà on el camí es junta amb el que ve de les cases, hi trobam un nou mirador. El tram estret entre els miradors dels Tudons i de Son Gallard es torna a eixamplar mentre s’enfila cap al coll de l’estret de Son Gallard, on trobam un pedrís.

Des del coll de l’estret de Son Gallard, el camí s’enfila per les Tres Osques, penyals que pengen sobre Son Gallard, fins a arribar al cim del puig Caragolí (945 m). Aquest és el tram més conegut i espectacular del camí de la Muntanya. La visió de Miramar i de la Foradada fan d’aquest un mirador natural inigualable. Per la seva popularitat, els senderistes el coneixen com el camí de l’Arxiduc.

Després de passar pel Caragolí -on trobam una placa en homenatge de l’Arxiduc dels muntanyencs, de Nadal de 1990-, el camí de la Muntanya baixa fins al pla de les Aritges i segueix a l’esquerra (nord) fins a la casa de neu dels Cairats, on acaba. Però girarem a la dreta (sud-oest) cap al pla del Pouet pel camí de les Fontanelles i pel pas d’en Miquel (filigrana de camí de caragol que salva un desnivell) fins a arribar a Valldemossa. En aquest tram, hi trobam dos nous miradors de l’Arxiduc: el de ses Basses i el de Son Gual. Si fem el recorregut íntegre són 10 quilòmetres i una durada de 6 hores.