Automoció
Suplements 10/09/2021

Un saló de l'automòbil a Munic amb més bicis que cotxes

La primera gran fira postcovid mostra l'evident transformació del sector

3 min
Imatge d'un dels pavellons de bicicletes del saló.

MunicDiumenge tanca les portes l'IAA Mobility, el primer gran saló de l’automòbil que se celebra a Europa després de l’esclat del covid. L’últim va ser a Frankfurt el setembre del 2019, però, després de 70 anys, la gran cita de l’automoció alemanya ha passat a Munic. No hi ha només un canvi de seu: el concepte del saló ha mutat després de dos anys de presentacions i convocatòries de premsa via streaming. Als pavellons de la fira, poc més d’una dotzena de marques de cotxes, i fins i tot potser més bicicletes que vehicles de quatre rodes a l’exposició. Només entrar, dos grans recintes firals dedicats únicament a tota mena de bicicletes –urbanes, de muntanya, elèctriques– de múltiples marques, però pocs periodistes passejant-s'hi durant els dies dedicats als mitjans de comunicació.

De fet, el nom del saló ja ho diu tot. La cita no vol ser només de l’automòbil, sinó un festival dedicat a la nova mobilitat. D’aquí també que, al marge dels pavellons firals, s’hagi optat per situar al centre de la ciutat, amb la màxima implicació del municipi, un seguit d’estands en els quals els ciutadans poden veure les últimes novetats no només de l’automoció, sinó també de les bicicletes, els patinets, els vehicles autònoms i les aplicacions que intenten posar ordre a aquestes noves formes de transport.

Poca presència catalana, però, en aquesta gran cita del sector. Cupra, la segona marca de Seat, ha sigut la presència més visible, però no als pavellons firals, sinó al centre de la ciutat. Al costat d'on té l’estand, la cara més esportiva de Seat ha obert un garatge urbà, a l'Odeonsplatz.

En canvi, als pavellons firals la presència catalana es redueix a l’exposició d’un Hispano Suiza Carmen Boulogne a l’estand del seu representant germànic, el grup Mohr; i el debut del primer gran unicorn d’origen català del sector, Wallbox, que exposa els seus carregadors de cotxe elèctric, tant domèstics com públics. “És el primer cop que anem a una gran fira de l’automòbil”, expliquen fonts de l’empresa. No obstant això, a Wallbox hi ha satisfacció per l’interès que els visitants i professionals mostren pels seus productes. En el mateix pavelló en què hi ha la companyia catalana es mostren pocs cotxes reals, però molts projectes sobre la tecnologia de la mobilitat, des d'aplicacions i software fins a prototips d’autobusos i taxis autònoms.

Electromobilitat

Malgrat l’absència de moltes marques asiàtiques al saló, i fins i tot d'algunes d'europees com les del grup Stellantis (entre elles Fiat, Peugeot o Citroën), els fabricants presents han deixat molt clar cap on va el futur: l’electromobilitat. Cupra mostrava el Born, el seu model 100% elèctric que començarà a vendre’s aquesta tardor, i el prototip UrbanRebel, basat en la plataforma de cotxe elèctric petit de Volkswagen. El consorci alemany també va presentar el prototip del seu elèctric petit, el ID.Life, que podria fabricar-se a les plantes espanyoles.

Luca de Meo, en la seva estrena en un gran saló com a director general de Renault, va presentar el Megane E-Tech, un cotxe també 100% elèctric. Altres models lliures d'emissions que s’han vist al saló són el Mercedes EQE, el totterreny BMX iX o l’Audi Grandsphere.

Curiosament, malgrat aquesta invasió de cotxes elèctrics, centenars de joves ecologistes han protestat cadascun dels dies de la fira a l’exterior del saló demanant una mobilitat més sostenible.

stats