Una pedagogia basada en els valors, l’acció, el contacte amb la natura i l’arrelament cultural i territorial

Des dels inicis, l’educació en el lleure ha optat per un aprenentatge basat en l’acció dels infants i els joves. “Els al·lots s’impliquen en tot, sempre tenint en compte la seva edat i els seus interessos”, explica Joan Ramon de la Calle, d’Escoltes i Guies de Mallorca. “El nostre projecte educatiu se centra en el treball amb valors i a fomentar l’autonomia i les relacions personals. Els infants i joves aporten les seves idees per dur a terme els projectes que organitzam”. El contacte amb la natura, l’arrelament territorial i l’autonomia personal són alguns dels eixos transversals de l’educació en el lleure, sobretot en el cas dels escoltes i els grups d’esplai.

Allò que els infants i els joves reben amb l’educació en el lleure “és diferent del que viuen a casa i a l’escola, on estan més marcats. Nosaltres també estam estructurats, però la nostra metodologia inclou la seva capacitat de decisió i de fer coses”, afegeix De la Calle. L’oci educatiu ofereix un espai de convivència i de coneixement de l’entorn social, cultural i ambiental que va molt més enllà de les activitats lúdiques, que serveixen com a eina. La diversió es transforma en educació.
“Ens hem trobat amb nins i joves que pensaven que no podrien estar sense televisió ni màquines i que s’han sorprès molt de veure com s’ho podien passar de bé sense aquestes eines”, explica Aina Maria Galmés, d’Esplai Sis Almuds (Sineu).

Les activitats, que solen tenir una periodicitat setmanal, també aporten un arrelament territorial i cultural. “Nosaltres feim una gimcana pel poble cada any per tal que els infants coneguin el seu passat i llocs diferents en els quals mai no havien estat”, diu per la seva banda Marina Cabot, vocal d’Esplai Cadernera (Esporles)

L’àmbit del joc i de la recreació és fonamental per a la tasca dels educadors infantils i juvenils, ja que també proporciona tot un seguit d’experiències emocionals i socials, que van molt més enllà de la limitada oferta de l’oci de consum. La natura ofereix aquí un marc perfecte perquè els nins i els joves es desenvolupin com a persones i com a ciutadans conscients. Les sortides a l’entorn natural no només són motivadores, sinó que són una eina eficaç de pedagogia activa i d’interacció. L’educació ambiental es relaciona amb les conseqüències de les pròpies accions i la capacitat de millorar el món”.

La formació integral de la persona, més enllà de les obligacions acadèmiques i socials, és el rerefons que marca els objectius de l’educació en el lleure. Cal no descuidar diverses dimensions de l’ésser humà: afectivitat; responsabilitat; autonomia; esperit crític; desenvolupament d’habilitats i estratègies, així com de la capacitat organitzativa; interacció amb l’entorn; resolució de conflictes; foment de valors, entre tantes altres que donen els seus fruits en una ciutadania conscient i implicada. Aquesta formació es fa sempre des d’una perspectiva activa.

“Com més grans són els al·lots, més s’impliquen en tot el que feim”, comenta De la Calle. “Tenim la sort que s’enganxen tant que estan amb nosaltres fins que són grans i passen a ser monitors”, afegeix. En aquest terreny, els nous monitors compten amb les escoles de formació en el lleure, que els hi ofereixen tota la formació necessària per fer-se càrrec de les noves generacions de nins i joves. La Direcció Insular de Joventut del Consell de Mallorca és l’organisme encarregat d’expedir el reconeixement oficial a les escoles, així com el carnet de monitor i director.

“Ensenyam d’una manera lúdica tot aquells valors que es podrien recomanar a qualsevol centre educatiu o família”, apunta Guillem Escalas, membre de l’Esplai Sa Vaca Rotja (Campos). “Es tracta de promoure amb les nostres activitats la companyonia, el fet de compartir amb els altres, l’amistat i l’ajuda a casa”, sentència.

EDICIÓ PAPER 16/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF