Automoció

Maybach, els luxosos cotxes de 750.000 € que ningú volia comprar

Amb una previsió de vendre un miler d’unitats anuals, l’any 2010 només se’n van matricular 157 a tot el món

2 min
Maybach,  els luxosos cotxes de 750.000 € que ningú volia comprar

El 25 de novembre del 2011, Dieter Zetsche va comparèixer davant els mitjans alemanys per anunciar una decisió que feia temps que s’entreveia: Maybach, un dels vaixells insígnia del món dels automòbils de luxe, estava a punt de desaparèixer. Davant els micròfons, el president del grup automobilístic alemany Daimler -avui Mercedes-Benz Group AG- va admetre que, si la companyia volia jugar un paper important en el segment dels cotxes d’alta gamma, tenia més sentit fer-ho sota la marca Mercedes, del mateix grup. “Les oportunitats comercials són millors per a Mercedes”, va reblar. La decisió d’aparcar Maybach responia a les dificultats de la marca per col·locar al mercat els seus vehicles, que es venien per una forquilla d’entre 400.000 i 750.000 euros la unitat. Maybach, però, no era la primera vegada que desapareixia.

Per trobar els inicis de Maybach cal recular més de cent anys. El motor del primer cotxe dissenyat pels enginyers Wilhelm Maybach i Gottlieb Daimler va començar a rugir el 1901, però només als circuits de competició. Era un cotxe de 35 cavalls de potència i que podia arribar als 75 quilòmetres per hora. Fins a la dècada de 1920, però, els Maybach no van començar a circular pels carrers. Durant pràcticament vint anys, la companyia va dissenyar diversos models d’alta gamma com el Maybach Simplex, que es va fer molt popular. Amb l’esclat de la Segona Guerra Mundial, però, la marca va deixar de fabricar vehicles per passar a produir motors dièsel per a Mercedes-Benz, que als anys 60 va acabar comprant-ne el 83% de les accions.

El nom de Maybach va esborrar-se de les carreteres fins al canvi de mil·lenni, quan Mercedes-Benz va reflotar la marca amb l’objectiu de plantar cara a la britànica Rolls-Royce, acabada de comprar el 1998 pel grup alemany BMW, un dels seus competidors principals. Aleshores, va treure al mercat dos luxosos models: el Maybach 57 i el Maybach 62. La companyia va preveure’n unes vendes anuals de 1.000 unitats. “Segons les nostres dades, hi ha prou clients per a vehicles luxosos com els Maybach”, va explicar presentant la marca Joachim Schmindt, cap de vendes i màrqueting de Mercedes. La xifra, però, mai es va complir. Sense anar més lluny, l’any 2010 només es van vendre 157 Maybachs a tot el món, enfront dels 2.711 cotxes que va col·locar Rolls-Royce, segons Automotive News.

“En general, el públic desconeixia la marca Maybach, mentre que Rolls-Royce i Bentley tenien una gran popularitat i, fins i tot, la gent les associava a un estil de vida -explica Susana Domingo, professora d’estratègia i emprenedoria de la Barcelona School of Management de la UPF-. A més, la marca Mercedes ja comptava amb un segment propi de vehicles de luxe i resultava difícil diferenciar-los dels Maybach”, afegeix. Per a l’experta, el principal problema dels cotxes Maybach va ser no haver sabut desenvolupar una imatge pròpia. El 2013, la marca va desaparèixer, però Mercedes la va recuperar un any més tard com a submarca de la classe S, aquest cop amb més bons resultats. Des d’aleshores, se n’han fet nou models, amb el nom Mercedes-Maybach.

stats