Suplements 28/10/2021

Els homes condueixen amb més risc que les dones

El nou pla de seguretat viària de Catalunya vol posar més avisos a les carreteres

2 min
Homes al volant

BarcelonaNo s’ha resolt el dubte de si condueixen millor els homes o les dones, però el Servei Català de Trànsit (SCT) ha vist que “hi ha un biaix important” segons el gènere de qui és al volant. El director del SCT, Ramon Lamiel, ha apuntat que els homes fan una conducció de “més risc” que les dones, i per això s’ha incorporat la perspectiva de gènere al nou pla de seguretat viària de Catalunya dels tres anys vinents. La mobilitat tampoc és igual perquè les dones fan servir més el transport públic i els homes predominen en els carnets de conduir –el 57% dels permisos són d’homes i el 43% de dones.

Però a mesura que augmenta la gravetat dels accidents, els homes hi estan més implicats que les dones. Segons l’anàlisi del SCT, els 70% dels ferits greus en els accidents de trànsit són homes i el 30% dones. Pel que fa a les víctimes mortals, el 80% són homes i el 20% dones. Per això Lamiel ha defensat que cal treballar la perspectiva de gènere en la sinistralitat viària i ara Trànsit ho voldrà fer remarcar a les campanyes de conscienciació. Al marge de l’accidentalitat, la diferència entre els homes i les dones en la conducció també s’evidencia en les multes.

El SCT ha analitzat sis milions de sancions de diversos anys, de les quals n’ha extret 1.600.000 que fan referència als conductors reincidents. De la majoria no s’ha pogut saber el gènere dels multats, però dels casos en què s'ha pogut determinar 470.000 sancions eren d’homes i només 5.000 de dones. Segons Lamiel, el consum d’alcohol i de drogues, l’excés de velocitat i els avançaments perillosos són “fins a set vegades” superiors en homes que en dones. El director del SCT ha afegit que les multes a les dones acostumen a ser més administratives, com ara no portar el carnet de conduir.

Detectar senglars i cabirols

A part del gènere, el pla de seguretat viària 2021-2023 vol posar més avisos a les carreteres catalanes per reduir la sinistralitat un 15% en aquest període. Per exemple, Trànsit treballa amb els Agents Rurals per instal·lar un sistema d'infrarojos als punts de les vies que concentren més accidents de fauna salvatge –topades de vehicles amb animals, sobretot senglars i cabirols– per detectar si n'hi ha exemplars a la calçada. La idea és que hi hagi uns panells que alertin els conductors de la presència dels animals.

Una altra de les noves tecnologies que es vol aplicar és la cruïlla intel·ligent: un sistema per avisar els conductors que circulen per una via principal si entra algun vehicle en una incorporació “diabòlica” que és “fàcil” que causi accidents. La previsió és fer una prova pilot l’any vinent a la C-17. Finalment, el SCT treballa amb el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI) per generar un sistema d'intel·ligència artificial que permeti detectar, amb les càmeres de Trànsit, conductes imprudents, com ara fer servir el mòbil o no portar el cinturó, per poder-les sancionar.

stats