Suplements 21/01/2022

Foment de la lectura a petits i no tan petits 

És una font única de noves experiències que ens permet viatjar més enllà de la realitat

Clara López
3 min
Els beneficis que comporta llegir són múltiples. En primer lloc, fomenta la imaginació i la creativitat

Amb la gran quantitat de jocs audiovisuals, vídeos, pel·lícules i noves tecnologies que van sortint, a moltes cases la lectura deixa de ser un hàbit. Es perden situacions familiars en què s’ajunten les persones i llegeixen tots junts, es perd aquell moment màgic en què els pares abans de dormir conten una història al seu fill i es perd l’hàbit lector tant d’adults com d’infants.  

Tenim tantes activitats, tantes situacions, que de vegades s’oblida que necessitam un temps per descansar (nosaltres com a adults i els infants), per gaudir, per dedicar temps a allò que més ens agrada, i la lectura s’hauria de convertir en una d’aquestes situacions agradables.  

Els beneficis que comporta llegir són múltiples. En primer lloc, fomenta la imaginació i la creativitat. En crear-se les imatges i les situacions a la ment, els lectors fomenten noves connexions neuronals i veuen formes diferents de fer les coses. En segon lloc, adquireixen nou vocabulari, regles gramaticals i sintaxi, sense gairebé adonar-se’n, ja que, en veure les paraules escrites i repetidament, s’acaba creant una imatge mental de la paraula que després, a l’hora de plasmar-la a l’escriptura, resulta molt més senzilla. També coneixen noves formes d’expressió i situacions culturals, que els poden ajudar a interactuar amb els altres.  

La lectura els ajuda a conèixer més sobre el món que els envolta, a conèixer-se a si mateixos i el seu entorn. És una font única de noves experiències que ens permet viatjar més enllà de la realitat.  

Estimula la percepció, la concentració i crea nous camins neuronals, cosa que fa que si els establim l’hàbit lector des de petits, els estam donant l’oportunitat de millorar la capacitat de concentració i la capacitat analítica i d’interpretació de textos. Les darreres investigacions, respecte de la lectura, determinen que els lectors habituals tenen millors habilitats des del punt de vista expressiu, de lectura i llenguatge.

Afavorir la lectura

Existeixen múltiples maneres d’afavorir la lectura, i depenent de cada situació personal, es podran posar en pràctica algunes de les següents estratègies:  

– Tenir llibres a casa, on els nins puguin disposar-ne i donar exemple serà una de les prioritats a treballar. Si els nins veuen que al seu entorn es gaudeix de llegir, ells també voldran formar part de l’experiència i hi mostraran interès. També és important fomentar la cura i bon tractament dels llibres; tenir-los a un lloc adequat i bonic serà molt positiu.  

– Si són petits, compartiu el temps amb ells i deixau que us llegeixin i escoltau-los. Acompanyar-los i estar presents en aquest moment hi afavorirà molt.  

– Coneixeu l’infant i els seus gustos, d’aquesta manera podreu oferir-los i proposar-los recursos que sabeu que els motivaran (llibreries temàtiques, llibres específics, llibres d’una temàtica que els agrada, etc.), tenint en compte que la darrera elecció ha de ser seva.  

– Permeteu que els nins triïn els llibres que els cridin l’atenció. També els podeu deixar triar el lloc on volen llegir (a alguns infants els pot resultar més còmode un sofà o butaca que un llit o una cadira). De vegades també haurem de flexibilitzar l’horari de les lectures, ja que en alguns moments estaran més cansats, tindran gana o no serà un bon moment per a ells (això també ens passa als adults, i els nins no haurien de ser una excepció). No obligueu els infants a llegir, la lectura ha de generar plaer. Si forçam aquesta situació, es pot generar l’efecte contrari.  

– Una de les estratègies que moltes vegades s’oblida és demanar consell i conèixer quins llibres són els més adequats per a cada edat i per a cada nin. Cada llibre està recomanat per una edat o una etapa evolutiva. El fet que els sembli molt difícil o molt fàcil pot ser perjudicial, i farà que hi perdin interès.  

– No oblidem que s’ha d’entendre la lectura com un joc. Podem crear activitats relacionades amb un llibre, ens podem disfressar d’algun personatge, crear una recerca del tresor, fer un dibuix del que hem llegit o llegir als infants més petits (si tenen germans o familiars més petits els poden contar una història).

– S’ha d’aprofitar, i de manera natural, xerrar dels llibres i les seves històries als nins. Això farà que creïn associacions positives entre el que han après a la lectura i les situacions quotidianes.

Clara López és especialista en audició i llenguatge de Salut i Moviment

stats