Llengua

"Cada dia em pregunten per què no faig contingut en castellà"

Cada cop es genera més contingut en català a les xarxes però encara no s’és prou conscient del seu potencial

4 min
En Didac fa de youtuber des de casa seva.

“És un continu, cada dia em pregunten per què no faig contingut en castellà, que arribaria a més gent… Però des del principi hem plantejat el projecte en català, va sorgir de forma natural, és l’idioma en què penso i parlo, i amb el que em sento més còmode”, assegura l’streamer i creador de contingut Norman López (@loperznorman44). Compta amb més de 20.000 seguidors a TikTok i 12.000 a Twitch, on cada tarda de dilluns a dijous i els dissabtes al matí retransmet com juga a videojocs, sobretot simracing, les competicions de curses de cotxes a través de simuladors. Explica que si ho fes en castellà potencialment podria tenir més seguidors però també més competència. En canvi, fent-ho en català es diferencia de la resta i permet que apostin per ell empreses que volen posicionar la seva marca en un territori concret. “Quan vam començar intuíem que podia passar i ha passat, és fantàstic”, afirma, i afegeix que, malgrat que hi ha empreses i institucions que opten per la creació de contingut en català, la gran majoria encara ha d’adonar-se del seu gran potencial i de l’existència d’un públic objectiu al qual podrien arribar més fàcilment en català.

La Shalana Rodríguez Cruz (@shalanazzz), mestra de primària, tiktoker, presentadora del programa Déu n’hi do de RTVE Catalunya i col·laboradora al Ràndom del 3Cat, compta amb més de 56.000 seguidors a TikTok. Recorda que va començar a fer més publicacions en castellà influïda pels seus referents, que publicaven en castellà, però fa temps que pràcticament tot el que publica és en català: “Em sento més còmode, és la llengua en què parlo majoritàriament i amb què m’identifico. A més, cada cop som més els que generem contingut en català. Fins i tot m’han sorgit oportunitats laborals arran de publicar en català”.

Com es percep la presència del català

Segons la tercera onada de 2023 de l'Òmnibus del Centre d'Estudis d'Opinió de la Generalitat de Catalunya (CEO), la percepció sobre la presència del català en l’àmbit digital canvia en funció de la llengua pròpia de les persones enquestades. Dos terços dels catalanoparlants consideren que la presència del català en el món digital és insuficient. En canvi, només un terç dels castellanoparlants comparteix aquesta opinió.

Sovint els usuaris joves de xarxes desconeixen que en català hi ha contingut igual o similar al que consumeixen en castellà. Norman López explica que és un sector que s’està professionalitzant en l'àmbit monetari, per la qualitat del producte i la dedicació dels seus creadors. “Són continguts que són globals, habitualment estic entre el top 5 mundial d'espectadors als jocs que jugo, però resulten més propers pel llenguatge i perquè compartim una cultura similar”, conclou. Per a Eloi Planas, coordinador d’activisme de Plataforma per la Llengua, és important que infants i joves s’adonin que el català té presència a les xarxes i que pot ser tan vàlid, divertit i simpàtic com qualsevol altra llengua. Recorda que en català es pot fer qualsevol cosa: opinar, generar contingut o enviar missatges. Entén que no totes les accions que duen a terme per potenciar la presència del català en l’entorn digital tenen un gran impacte immediat. És una cursa de fons, en què és imprescindible que l’administració també aposti al màxim: “L’objectiu és crear referents per als joves, que vegin que tenir presència a les xarxes en català és una opció real”.

Joves que aposten per la seva llengua

Fa un any i mig que el Dídac (12) té compte a YouTube (@BlockontoYT). Cada quinze dies publica vídeos jugant a diferents jocs, a vegades sol i altres vegades amb amics. Tenia clar que seria a YouTube perquè no té TikTok i a Twitch cal dedicar moltes hores als directes, i així pot editar els vídeos i donar context a les escenes. Volia provar de fer-ho en català perquè hi ha menys contingut que en castellà o en anglès, i és la llengua que parla amb la família i amb la majoria d’amics, encara que li costa trobar gent que parli en català quan juga. Els amics sempre li han dit que fent-ho en català no tindria visualitzacions ni guanyaria subscriptors. “M’he plantejat diverses vegades fer-ho en castellà, però m’ho passo bé. M’és igual si té visualitzacions o no; per això he decidit quedar-me en català”, explica convençut.

Què s'està fent en català?

Des de Plataforma per la Llengua s’impulsa i dona suport a diverses iniciatives per fomentar la presència del català a les xarxes. Aquestes són les últimes:

1. Llançament de la revista digital El Mood. Promocionada des del País Valencià i amb abast per tot el domini lingüístic català, és una revista que busca la complicitat amb els creadors de contingut en català. Té la voluntat de convertir-se en un espai recorrent per als joves que volen consumir continguts en català.

2. Organització del SAGA Saló del Gaming. Al Saló es promocionen videojocs que tenen en compte el català, s’aconsegueix que els creadors de videojocs s’apropin més a la llengua i es potencia que a les xarxes hi hagi retransmissions de partides en català.

3. Tallers que normalitzen l’ús del català. Tallers de petit format per a joves en instituts, espais de joves i de lleure perquè aprenguin a fer rap en català en col·laboració amb el raper Nel·lo C o a crear continguts i fer pòdcasts en català amb l’streamer Norman López.

stats