Domòtica

Els botons fallits que Amazon tenia a casa teva

Els Dash Buttons, llançats el 2016 per automatitzar la compra des de la llar, van ser víctimes de la innovació de la mateixa empresa

2 min
Els botons fallits que Amazon tenia  a casa teva

Al costat de la cafetera, un petit botó. Enganxat al lateral de la rentadora, un altre. També dins el calaix de la tauleta de nit, a l’interior de l’armari del lavabo i a tocar de la nevera. A mitjans de la dècada del 2010, el gegant tecnològic Amazon va imaginar un futur amb cases plenes de botons petits que, connectats per wifi amb la seva plataforma, permetrien comprar productes instantàniament. La idea es va materialitzar el 2016 amb el nom de Dash Buttons. Aquell any, Amazon va començar a comercialitzar uns petits botons intel·ligents, cadascun dels quals programat per comprar un producte determinat. Si s’havia acabat el detergent, l’usuari només havia de prémer el Dash Button que havia enganxat al costat de la rentadora per rebre’n un al cap de 24 hores. I també amb les càpsules de cafè, el sabó per rentar plats, el paper de vàter o els preservatius.

A Catalunya, els Dash Buttons d’Amazon van arribar el 15 de novembre del 2016 amb acords entre el colós logístic i marques populars de tota mena de productes. En total, es va estrenar amb 23 botons a la venda, de marques com Kleenex, Vileda, Finish, Skip, Garnier, Air Wick, Gillette i Durex. Cada petit dispositiu -que es podia comprar a Amazon- tenia un cost de 4,99 euros, que es retornava íntegrament descomptant-lo de la primera compra que s’hi feia. “L’objectiu d’Amazon era fidelitzar la clientela i assegurar-se que sempre que al client se li acabés el producte, el tornés a comprar a ells”, apunta Andrei Boar, professor a la Barcelona School of Management de la UPF. Però el 2020 la companyia va enviar un correu a tothom qui n’havia comprat explicant que el servei deixaria d’estar actiu a partir del 21 de juliol.

Amb el pas del temps, molts dels usuaris que el 2016 havien decidit comprar els Dash Buttons els van deixar de fer servir. La vida d’aquests botons intel·ligents va coincidir amb l’aposta d’Amazon per fer que els seus dispositius Echo -amb l’assistent virtual Alexa- entressin a totes les cases. Amb Alexa tan sols calia pronunciar una frase per comprar qualsevol producte. Alhora, Amazon va crear els Virtual Dash Buttons, la versió digital dels botons que els usuaris podien trobar a l’aplicació d’Amazon Prime. “Els Dash Buttons van néixer directament obsolets”, sentencia l’expert.

Per a Andrei Boar, els botons es van estrenar com un mecanisme més de la companyia per fer que els clients compressin sense pensar-s’ho gaire. “Avui Amazon continua intentant generar un hàbit de compra instantània amb mecanismes que permeten adquirir productes de la plataforma en qüestió de segons”, afegeix. Però a la companyia tecnològica ho veuen diferent. “Els Dash Buttons van suposar un pas de gegant cap al concepte de llar connectada -assegurava Daniel Rausch, vicepresident dels programes de domòtica d’Amazon, en declaracions al portal Cnet -. En el fons, mai vam imaginar un futur amb 500 botons a cada casa, sinó un món on fos la mateixa llar qui tingués cura de les persones”, defensava.

stats