Del xibiu tradicional al 'Beach Club': la transformació dels negocis a les platges

La globalització i el model econòmic ha allunyat els residents d'aquests negocis enfocats únicament en el turisme

Un Beach Club a Eivissa
ARA Balears
16/07/2025
2 min

PalmaEl tradicional xibiu de platja, símbol indiscutible de l'estiu i les platges a les Illes Balears, ha recorregut un llarg camí des dels seus orígens humils fins a convertir-se en un fenomen global dirigit al turisme, on el luxe i l'exclusivitat han guanyat la partida a la funcionalitat i el comerç de proximitat i local. La seva història, que va començar a la Cuba del segle XIX com un improvisat quiosc on els treballadors de les plantacions de canya prenien cafè, és avui un exemple clar de com el turisme ha transformat els elements tradicionals per treure-hi un major rendiment econòmic.

"El terme 'quiosquet' va arribar a Espanya a principis del segle XX, i el primer establiment conegut es va obrir a Sitges el 1913", explica Fátima Gómez, professora de Sociologia de la Universitat Europea de València. El seu auge definitiu va arribar en les dècades del 1960 i 1970, en plena explosió turística del litoral espanyol. Aquells primers xibius "barrejaven residents, turistes nacionals i estrangers al voltant de la paella, la sangria i les cançons de l'estiu". Però el paisatge ha canviat i, en molts casos, "el xibiu tradicional ha evolucionat cap al concepte de 'Beach Club', amb serveis prèmium, gastronomia gurmet i un públic que cerca experiències exclusives", analitza l'experta. Aquesta transformació ha redefinit "l'esperit original del xibiu, alineant-lo amb un model globalitzat que atreu els turistes, però allunya els residents".

Les xarxes socials han jugat un paper clau en aquesta evolució i transformació cap a un model purament turístic i caracteritzat pel luxe. Plataformes com Instagram o TikTok han convertit els xibius més exclusius en escenaris amb aspiracions. "Les imatges de 'Beach Clubs' compartides per influencers generen una percepció d'estatus i exclusivitat que alimenta la demanda", subratlla Gómez. Una tendència que encaixa perfectament en la "hipermodernitat" descrita pel sociòleg Gilles Lipovetsky, "on consumir experiències úniques s'ha convertit en un objectiu social", detalla l'experta.

stats