MEDI AMBIENT LA HISTÒRIA ES REPETEIX

Un vaixell avariat en alta mar, un problema polític

“Ningú vol que es remolqui al seu port, com ningú vol una presó al seu poble”

QUÈ FEM AMB EL VAIXELL? 
 L’Oleg Naydenov es va incendiar a la costa canària  l’11 d’abril.
Núria Martínez
30/04/2015
3 min

BarcelonaUn vaixell en flames i envoltat de fum davant de la costa de Mallorca. La imatge de l’incendi del ferri Sorrento de dimarts ja forma part de l’imaginari col·lectiu presidit pel Prestige, que suma així un altre vaixell avariat en alta mar. Sumant-hi el pesquer rus Oleg Naydenov és el tercer cop que passa, i cada vegada ha suposat un maldecap polític per al govern espanyol de torn. Salvament Marítim va aconseguir extingir ahir les flames de l’incendi del Sorrento -que va començar dimarts a la tarda i que va obligar a evacuar més de 150 passatgers- i la ministra de Foment, Ana Pastor, va anunciar ahir a la tarda que el ferri serà remolcat al port de Palma, tot i que encara s’ha de fer la revisió detallada de l’estat de l’embarcació.

Tan sols 14 dies abans, el pesquer rus Oleg Naydenov es va incendiar al sud de Fuerteventura i va ser remolcat fora del Puerto de la Luz i de Las Palmas en no poder-se apagar l’incendi que s’havia originat a bord. Finalment es va enfonsar al sud de Maspalomas (Gran Canària), i encara segueix abocant 10 litres de fuel cada hora. La ministra d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, Isabel García Tejerina, va expressar la seva plena confiança en el criteri de qui va decidir allunyar el pesquer rus cap al mar en lloc de remolcar-lo a un port. “Estic segura que els anys d’experiència de qui va prendre la decisió i el sentit comú van fer que s’arribés a l’opció més adequada”, va apuntar la ministra. En aquest sentit, va admetre que tota decisió “comporta conseqüències” i que, per tant, sempre hi ha “pros i contres” .

Una decisió “impopular”

Com a norma general els experts apunten que en tota avaria en alta mar l’opció que minimitza l’impacte ambiental és portar el vaixell a port en lloc de deixar-lo enfonsar. El responsable de campanya de Greenpeace, Julio Barea, considera que, en general, quan els governs opten per no fer-ho és perquè es tracta d’una idea impopular. “Ningú vol prendre la decisió de portar el vaixell a una zona concreta perquè se li pot girar en contra i convertir-se en un problema polític”, afirma Barea. El degà de la Facultat de Nàutica de Barcelona de la UPC, Santiago Ordás, s’expressa en la mateixa línia, i assegura que els tècnics que prenen les decisions davant d’una avaria en alta mar tenen un nivell molt alt, però lamenta que les decisions finals les prenen els polítics. “Ningú vol que es remolqui un vaixell al seu port, com tampoc ningú vol una central nuclear o una presó al seu poble”, explica Ordás. El catedràtic en enginyeria química i degà del Col·legi Oficial de Químics de Catalunya, Josep Costa, també reivindica com a model idoni el remolc a port, perquè d’aquesta manera el problema queda localitzat. “Quan s’enfonsa en alta mar es deslocalitza i afecta altres espais del litoral pròxim”, adverteix.

El degà de la Facultat de Nàutica de Barcelona de la UPC considera que per evitar la intromissió política en aquest tipus de decisions una possibilitat seria copiar el model britànic, que en casos de crisi nomena una figura de perfil tècnic que pren les decisions independentment dels interessos polítics.

Aprendre dels errors del passat

“No sabem si al port de Las Palmas hi havia els mitjans suficients per poder dur a terme l’operació. Com en qualsevol accident hi ha d’haver una investigació tècnica, i després caldrà establir les responsabilitats de tot tipus. Si es veu que realment es podria haver remolcat fins a un port, és evident que s’hauria d’haver fet”, argumenta Ordás. Des de Greenpeace recorden que és molt més fàcil recuperar el fuel a port que al mig del mar i reivindiquen la importància d’aprendre dels altres casos viscuts anteriorment. “Cada emergència és un cas concret i diferent, però l’experiència ens hauria de fer aprendre i valorar els errors que es van cometre en el passat”, reivindica Barea. En aquest sentit, considera que, tot i que s’ha après la lliçó en alguns dels àmbits després del desastre ecològic del Prestige, encara hi ha moltes assignatures pendents. “Cal que es construeixin ports refugi en diferents llocs de l’Estat per evitar que en casos així s’escampi més el combustible”, afirma.

stats