Societat 08/09/2018

Terraferida presenta 43 propostes al Pla Director Sectorial de Mobilitat

L'entitat ecologista demana que el Govern prengui mesures per evitar el col·lapse a les carreteres

Ara Balears
2 min
Imatge de l'autopista Palma-Inca saturada de vehicles

PalmaL'entitat ecologista Terraferida ha presentat 43 propostes al Pla Director Sectorial de Mobilitat. Segons el grup, els objectius que persegueix el PDSM no corresponen amb les polítiques fetes aquesta legislatura.

Com a mostra Terraferida afirma que moltes de les propostes d'aquest Pla ja estaven incloses en l'anterior instrument (Pla Director Sectorial de Transports) en vigor des de 2006, unes mesures que mai s'han acabat implantant, segons denuncien.

D'altra banda el grup ecologista denuncia que moltes de les inversions públiques que s'han fet fins ara han estat per finançar més carreteres i que el Consell de Mallorca ha gastat més de 200 milions d'euros durant aquesta legislatura.

Per tot això Terraferida proposa una millora del transport públic ferroviari, sobretot a la zona del llevant de l'illa, que pateix una desigualtat modal respecte al transport públic molt elevada. També recorda que el PDSTIB en vigor ja proposa les línies de tren Manacor-Artà, Sa Pobla-Alcúdia, però que per ara han quedat sobre el paper.

En general aposten per fer més trens i menys carreteres, una mesura que asseguren que suposaria un estalvi pels usuaris en combustible de 866 milions d'euros i una reducció d'emissions de gairebé 84 mil tones. Tenint en compte que el cost total de les infraestructures ferroviàries està pressupostat en 847,95 milions d'euros, l'entitat conclou que es tractaria d'una inversió molt rendible.

Per tot això proposen la prolongació de les línies Sa Pobla-Alcúdia, Manacor-Artà-Capdepera amb ramals a Cala Ratjada i Porto Cristo i la prolongació Llucmajor-Campos-Felanitx-Santanyí tal com ja es plantejava en el PDS del 2006.

Altres propostes que fa Terraferida són l'aprovació de la xarxa cicloturística a cada illa afavorint la intermodalitat, en les quals les rutes coincideixin amb les estacions ferroviàries i les principals estacions d'autobusos i poder dur les bicis en el tren o tramvia a tots els horaris.

Finalment el grup ecologista denuncia una sèrie de contradiccions dins el model actual. Asseguren que el PDSM no qüestiona obertament els plans de carreteres aprovades pels Consells Insulars, ni la planificació urbanística ni turística que condicionen la mobilitat.

stats