FITA A FITA
Societat 23/05/2015

Talaia de Son Jaumell

CapdeperaSituada entre Cala Mesquida i Cala Agulla, al municipi mallorquí de Capdepera, “a dalt hi ha una fita geodèsica amb la data de 1865; es troba a 271,46 metres sobre el nivell de la mar. La talaia de Son Jaumell és una antiga torre de senyals, lleugerament cònica, amb escala de fusta i un telègraf òptic subjectat amb quatre cadenes de ferro. Devora, cap al sud, hi ha una petita caseta. La talaia intercanvia senyals amb la propera Calicant i amb Menorca”. Aquesta ressenya de l’Arxiduc al Die Balearen. Les Balears descrites per la paraula i el gravat (1869-1884) palesa la importància estratègica d’aquest puig al llarg del temps, per a la defensa del municipi de Capdepera, en concret, i per a la comunicació de l’illa, en general. Tot i que de tot això només en quedi una molt malmesa torre de la qual, si ningú no hi posa remei aviat, prest no quedaran ni les pedres.

Itinerari

00’ Iniciarem la marxa a Cala Mesquida. Baixarem a la platja per la rampa que separa els hotels de la zona arenosa i anirem a cercar 05’ les passarel·les que travessen les dunes. Just al principi veurem uns indicadors de fusta que assenyalen el camí fins a Cala Agulla pel coll de Marina, que separa la talaia de Son Jaumell del puig de l’Àguila, per on tornarem. Perquè nosaltres, just en haver acabat el passeig per les passarel·les, 10’ girarem a l’esquerra per caminar uns metres en direcció a la mar fins a un niu d’ametralladores, un vell búnquer de la Guerra Civil.

15’ Molt a prop del búnquer, direcció est/sud-est, ja podem veure un tirany que, perpendicular al puig, es troba senyalitzat amb fites i marques de pintura blava. El caminet discorre entre coixins de monja, càrritx i garballó, i moltes pedres. 35’ L’inici de la pujada és suau, però a mesura que ens acostam a la base de la muntanya, la capamunta es fa més rosta, especialment en els darrers metres abans d’assolir la part alta, molt a prop de la talaia i el vèrtex geodèsic.

55’ Ja som a dalt, ja som a la talaia de Son Jaumell, que va ser construïda el 1566 per a la vigilància del litoral davant els continus atacs de la pirateria turca i berber; i que a final del segle XIX formava part del telègraf òptic que comunicava amb Menorca. A l’actualitat, mitja torre es troba esfondrada. Les vistes des d’aquí dalt són extraordinàries. Cap a la banda de Ponent, tenim el Parc Natural de Llevant i les muntanyes d’Albarca, amb sa Tudossa -coronada d’antenes de comunicació- i la talaia Moeia -torre de vigilància- com a protagonistes. Un poc més avall, podem veure la torre del Matzoc; i al fons, Formentor. A la banda de llevant, podem veure la punta de l’Olla i el far de Capdepera i un poc més lluny el cap Vermell i la talaia Nova.

Un cop hem assaborit el paisatge gabellí, toca baixar i seguir la ruta. Sortirem de la torre en direcció sud-oest, de cara al puig de l’Àguila. Deixarem a la dreta les taques de pintura blava que ens han acompanyat des de Cala Mesquida i en cercarem unes altres de pintura vermella que trobarem a l’esquerra i que ens baixaran cap al camí del coll de Marina, molt a prop de cala Agulla. 1h25’ Ens ajuntam amb el camí que uneix les dues cales abans esmentades i prosseguim la marxa en direcció sud-est. Passarem per dues cales, cala Multó i cala Nau, abans d’arribar a 1h45’ Cala Agulla. És el moment de fer un bany, si ens ve de gust.

Per tornar al punt de partida, hem de seguir el camí del coll de Marina en direcció a Cala Mesquida. El coll és a vint-i-cinc minuts de Cala Agulla, 2h10’, l’identificarem per un forn de calç que trobarem a l’esquerra. Ara ja tot el camí és de baixada. Poc després, 2h30’ arribarem a les passarel·les de fusta que ajudaran a travessar les dunes i en cinc minuts serem a la zona residencial de Cala Mesquida. L’horari és orientatiu i no inclou les aturades.