Rafa Ruiz: “És clar que la segona ciutat de les Illes Balears és Eivissa”
Rafa Ruiz (1978) és el nou alcalde d’Eivissa, per la coalició PSOE-Guanyem, i el primer edil més jove de Balears
EivissaRafa Ruiz (1978) és el nou alcalde d’Eivissa, per la coalició PSOE-Guanyem, i el primer edil més jove de Balears. Entre els objectius de legislatura hi figura declarar Eivissa capital de l’illa, una de les primeres peticions que traslladarà a la presidenta del Govern, Francina Armengol.
Ja teniu cita amb Armengol per reclamar la capitalitat de Vila?
Bé, per a això i per a moltes altres coses. Encara no tenim cita, però va dir que seria el primer municipi que visitaria. Esper que després de Palma siguem nosaltres; si no, m’enfadaré [bromeja].
Quins altres temes hi dureu?
Tot el tema del port d’Eivissa ens preocupa. Està previst continuar l’obra a l’octubre, i hem d’aclarir i apropar posicions amb l’Autoritat Portuària, perquè tenim un full de ruta marcat que difícilment canviarem (crear una plaça pública al moll del Martell) i ells en tenen un altre (construir un edifici). Esperam i desitjam que, tal com es va comprometre Armengol, s’escolti i que es respecti la veu de l’Ajuntament.
Tornant a la capitalitat de Vila, tindreu el suport del Consell d’Eivissa, per a aquesta reivindicació?
El president sap que per a Eivissa és fonamental. Eivissa ciutat és un dels pocs municipis d’Espanya que continua creixent en consum d’energia i és una de les poques que creix nacionalment. Té censats 50.000 habitants, però suportam una població flotant de 20.000 cada dia, gent que baixa a l’hospital, al correu, als jutjats, al Consell. Estam contentíssims que vénguin, però requereix una sèrie de serveis que no podem donar. A l’estiu ja superamar els 100.000, i això té uns costs.
I de la resta d’ajuntaments?
Això ho tramita el Consell. Al Govern anterior, del qual vaig formar part, es va fer un govern molt rigorós amb dades objectives que actualitzarem. No és una opinió, són dades. A partir d’aquí, la capitalitat d’Eivissa no va contra ningú ni lleva res a ningú. No crec que cap company vulgui que Eivissa tengui menys condicions, sinó que aspiren a tenir més, igual que nosaltres.
En aquesta legislatura (2007-2011) es lliurà aquest estudi al Consell d’Eivissa, el president del qual era Xico Tarrés, però mai no va arribar a tramitar-lo.
Crec que era més per picabaralles per temes de Menorca, perquè si es declarava la d’Eivissa, s’havia de declarar la de Maó. Maó i Ciutadella són ciutats molts similars, i aquí sembla que hi ha una competència. En el nostre cas, crec que la majoria dels illencs entenen que la capital és Eivissa ciutat.
I aquesta vegada no es poden donar les mateixes discrepàncies?
No ho crec, Vicent Torres ho té clar. A Armengol sempre l’hi record i esper que el puguem aconseguir en aquesta legislatura i que senti la veu del poble d’Eivissa, que supera de molt Maó en nombre d’habitants. Crec que ara Menorca està sobre els 90.000 habitants i Eivissa està prop dels 140.000. I si mires Maó, l’activitat i la població que té pel que fa a Eivissa ciutat, és clar que la segona ciutat de Balears és Eivissa. L’altre dia, quan vàrem ser en la presa de possessió d’Armengol, vaig fer una passejada per la zona marítima de Palma. Pels jardins i les condicions es nota que aquí hi ha més possibles.
Com heu trobat l’Ajuntament?
Està en una situació complicada, es veu que hi ha hagut una gestió deficient, que hi ha hagut descontrol. Però estam molt contents amb la rebuda dels funcionaris. Treballam amb molt de timing i amb una línia molt concreta, que sembla que dóna fruits. Confiam que aviat es puguin veure coses contundents, com el pla general, el contracte de neteja o l’estació d’autobusos, que són objectius principals.
Ja han començat les reunions per obrir l’estació d’autobusos del Cetis. Hi ha algun calendari?
L’objectiu és obrir-la com més aviat millor, però no puc dir si serà a l’octubre o al febrer. Quan tinguem aquestes reunions tècniques, enfrontem criteris tècnics del Consell i criteris tècnics i jurídics de l’Ajuntament i apropem posicions polítiques, estarem en disposició de donar terminis. Però actualment no hi ha un calendari.
Reprendreu el pla de mobilitat de l’anterior equip de govern de PSOE-ExC del qual vàreu formar part, que implica canviar l’adreça de diverses avingudes. Quan s’engegarà?
És un pla en el qual he participat perquè la mobilitat és un tema que m’interessa. Crec en aquella frase internacional de ciutats BMW, bike, metre and walk. Aquí de metro no en tenim, però potser tenim tramvia. Sí que hi ha certs canvis de circulació que necessitaran pedagogia i molta mà esquerra per ser compresos, però és un pla sostenible, ambiciós i modern. Aquest hivern o a l’inici de l’any començarem a fer accions en la línia de pla de mobilitat.
Què us sembla el projecte del Consell de crear un tramvia que connecti l’aeroport i el port de Vila?
Em sembla un projecte molt il·lusionant i molt ambiciós, però preferesc parlar més del sistema de préstec públic de bicicleta, que intentàrem adjudicar en el seu moment i que tornarem a intentar adjudicar tan aviat com puguem. Abans de parlar del tramvia, jo preferiria que es millorassin les línies d’autobusos.