Canvi climàtic
Societat 20/08/2023

Puja la decepció climàtica dels turistes de les Balears

Un estudi de la consultora Mabrian confirma que en dos anys ha empitjorat cinc punts la percepció dels visitants sobre la temperatura, mentre que els costos dels empresaris augmenten

4 min
Un venedor ambulant ofereix aigua als turistes a Palma

PalmaTuristes que escriuen a les xarxes socials que la calor és insuportable; altres, pocs encara, que contacten amb l’establiment on han anat tota la vida i demanen reservar per a la tardor; increments de costos d’explotació, especialment de despesa energètica perquè els aires condicionats no aturen. Aquestes són les primeres conseqüències de l’increment de la temperatura que ha experimentat l’estiu a la Mediterrània les darreres temporades, i que ja té efectes concrets sobre l’activitat turística. El canvi climàtic no és un anunci hipotètic, sinó una realitat que avança de pressa i que ja es nota. Això sí, amb hotels i restaurants plens a vessar. El vaixell turístic navega, aparentment, a les totes i aliè al nou escenari.

La xifra més concreta de moment l’aporta la consultora d’intel·ligència turística Mabrian, que fixa en cinc punts l’augment de la decepció dels turistes per motius climàtics en només dos anys. Es tracta d’un informe a partir d’un seguiment sistemàtic de les xarxes socials, que permet identificar allò que opinen els visitants de les Illes. Segons la consultora menorquina, la preocupació i la referència a la calor i als efectes del canvi climàtic han fet que l’índex de percepció climàtica baixi els esmentats cinc punts en només dos anys. Així les coses, la satisfacció ha minvat dels 94 punts sobre 100 de 2021 als 89 del 2023. “Fins al 15 d’agost d’enguany hem fet una escolta activa a les principals xarxes socials, Twitter i Instagram, i hem observat com augmentaven els esments al clima i, a partir d’una sèrie d’indicadors i sistemes de càlcul, hem pogut establir que es redueix la satisfacció no sols a les Balears, sinó també a la resta d’Espanya i en termes molt semblants”, comenta el cap de màrqueting de Mabrian, Carlos Cendra.

“M’ho varen dir ben clar: ‘Ens ha encantat, però no tornarem a l’estiu, fa massa calor’. Era una parella que vaig tenir al juliol al nostre habitatge vacacional als peus de la serra de Tramuntana”. Així explica l’empresari Toni Munar una experiència concreta d’aquesta temporada, si bé deixa clar que “són uns enamorats de Mallorca i tornaran”. “Em varen dir que, si no s’aixecaven d’hora i anaven a circular, fer-ho a migdia era impossible, i al final perdien hores de les vacances. Si no vols estar en remull i vols conèixer racons, juliol i agost no són els teus mesos”, afegeix.

L’ocupació resisteix

“No podem parlar encara de pèrdua d’ocupació per la calor, perquè és superior al 90% i pròpia de les millors temporades. Però sí que és cert que els establiments que no tenen aire condicionat estan quedant fora del mercat”, explica Antoni Barceló, el president d’Habtur, la patronal del lloguer turístic. Hi ha encara un fet més rellevant i és que, tot i els bons registres, “aquest agost ja no hem tingut llista d’espera, que era quelcom molt habitual”. “No només omplíem, sinó que molta gent quedava a l’espera, i enguany això ja no ha estat així, segurament per l’experiència de l’any passat: l’estiu central va ser molt dur, més que enguany”, incideix Barceló.

L’increment de la temperatura ha tingut conseqüències específiques per als propietaris, especialment pel que fa a la climatització. Hi ha una empresa especialitzada en sistemes domòtics que ha fet un anunci a les xarxes socials adreçat als petits propietaris d’habitatges turístics, per ajudar-los a reduir “els nous costos” provocats per la temperatura. Perquè no tothom té capacitat econòmica per instal·lar equips que apaguin els aires, per exemple, quan queden finestres o portes obertes. “M’ha pujat un 25% en tres anys el que pag mensualment d’electricitat, i jo no he incrementat el preu. L’electricitat és més cara i tenen l’aire condicionat tot el dia posat. Sincerament, quan veig les factures, a moments em fa ganes de tirar la tovallola”, explica Jero Garcia, que gestiona dos habitatges vacacionals de la seva família. De totes maneres, el president de la patronal lleva importància a aquesta qüestió i comenta que s’ha de tenir en compte que “el 70% o el 80% dels propietaris han posat plaques solars que compensen les pujades de calor i del cost de l’energia”.

El president dels hotelers d’Alcúdia i Can Picafort, Jaume Horrach, també assegura que els costos d’explotació han augmentat. “Els sistemes de climatització funcionen a un alt nivell d’exigència. En el nostre cas, ja tenim dues màquines centrals en comptes d’una, per assegurar el servei, fer-lo més robust. Això implica una inversió més gran, i la causa és clara”, afirma sobre l’augment de la temperatura. En canvi, creu que de moment“no hi ha desplaçament de l’oferta”. “No neg que n’hi pugui haver en el futur, perquè certament hi ha dies molt mals de passar. És possible que els mesos d’abans i de després de l’estiu s’incrementi la demanda, no dic que no, i que perdem una mica d’ocupació a l’agost. Ens preocupa molt el canvi climàtic com a persones i empresaris, i farem el que sigui per contribuir a mitigar-lo, però de moment l’efecte sobre les reserves no el veim”, confirma Horrach. L’hoteler insisteix que una part molt important dels visitants precisament “venen a cercar temperatura”. 

  • 89%, satisfacció

    La consultora Mabrian ha analitzat converses a xarxes socials dels europeus i en dos anys la satisfacció climàtica ha baixat del 94% al 89%. 

  • 25%, pujada del cost

    Empresaris del lloguer vacacional situen en un 25% la pujada dels costos energètics en només tres anys, si bé fins a un 70% han posat plaques solars.

  • 90%, ocupació vacacional

    La patronal del lloguer vacacional, Habtur, afirma que els percentatges d’ocupació són alts, si bé constata que enguany no hi ha hagut llista d’espera. 

stats