PROPOSTA CULTURAL

La cantautora catalana Judit Neddermann du el seu segon treball al Jazzbah

Més música, teatre, cinema, presentacions de llibres, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

Ara Balears
28/08/2017
11 min

Judit Neddermann / Concert

Jazzbah (passeig del Pla de Sant Joan, 3. Ciutadella) / Dia 29 a les 23.30 h

Judit Neddermann.

Judit Neddermann, cantant i compositora, publicà el seu segon disc titulat, ‘Un segon’, l’any passat i ha rebut ja diversos reconeixements, també en particular la seva cançó ‘Mireia’. Aquest treball és més pop que l’anterior, ‘Tot el que he vist’, però s’hi veu encara l’estil de la cantant, que inclou folk, jazz i world amb cançons en català, castellà, portuguès i euskera de temes com l’amor, el desamor, la família, la toxicitat, els comiats...

Maria Rosselló i Els Botifanfarrons / Concert

Es Claustre (pati del Claustre del Carme, 50. Maó) / Dia 29 a les 22 h

Maria Rosselló i Els Botifanfarrons.

Maria Rosselló i Els Botifanfarrons són una formació musical composta per veu, instruments de vent (trompeta, trombó, tuba, clarinet i saxòfon) i guitarra elèctrica, però no sempre ha estat així. Al primer assaig, pels volts de la primavera del 2007, tenien una trompeta, un trombó, un bombardí i un clarinet. Només uns quants mesos més tard, el dia de la primera actuació, a la tardor del mateix any, ja s’hi havien unit dos saxòfons, dos percussionistes i una tuba. És la seva primera època de música al carrer arreu de la geografia mallorquina, fent versions instrumentals de tots els estils. L’any 2010 arriba a la seva formació un actor amb qui preparen dos espectacles, també de carrer, amb els quals comencen el seu recorregut arreu de Mallorca, Menorca, el País Basc, Catalunya i el País Valencià. En aquesta segona època és quan sorgeix la necessitat de crear les seves pròpies composicions. A partir del 2012, arran d’unes col·laboracions dins del món del teatre, s’hi incorporen la cantant i el guitarrista. Es planteja per primera vegada la possibilitat de començar una nova etapa en què la seva música serà interpretada damunt un escenari i arriba el moment d’enregistrar el primer disc amb cançons originals. Música de diferents estils amb una formació poc usual: veus, guitarra elèctrica, instruments de vent i bateria.

‘Kit de supervivència’ / Teatre

Teatre de Manacor (avinguda del Parc, s/n) / Dia 29 a les 20 h

'Kit de supervivència'.

Les joves Paula Forteza, Magdalena Vives, Francisca Pilar Sánchez i Joana Pou interpreten aquesta obra, de creació col·lectiva i dirigida per Marina Collado.

‘Tourist’ (Força Major) / Cinema

Parc de la Mar de Palma i plaça dels Pins de Cala Sant Vicenç (Pollença) / Dia 29 a les 21.30 h a Palma i a les 21 h a Pollença

'Tourist'.

Cinema a la fresca amb la projecció de la pel·lícula sueca ‘Tourist’, de Ruben Östlund. Una família passa les vacances d’hivern als Alps. El sol brilla i les pistes estan magnífiques, però mentre mengen en un restaurant es produeix una allau que espanta els clients. La mare telefona al seu marit perquè l'ajudi a salvar els fills, però ell ha fugit per salvar-se ell mateix. L’allau es deté davant del restaurant, sense ocasionar danys, però l'univers familiar ja s'ha trencat. Tomas cercarà desesperadament recuperar el seu lloc de pare de família.

‘Pina’ / Cinema

Centre de gravat Xalubínia (carrer de Baixamar, 56. Alaior) / Dia 29 a les 21 h

'Pina'.

Projecció de la pel·lícula ‘Pina’, de Wim Wenders, en versió original subtitulada. Documental que ret homenatge a la ballarina i coreògrafa alemanya Pina Bausch, mestra de la dansa, a través dels testimonis dels seus col·laboradors.

‘Calabuch’ / Cinema

Jardí de ses Eres de Sant Francesc (Formentera) / Dia 29 a les 22 h

'Calabuch'.

Cinema a la fresca amb la projecció de la pel·lícula ‘Calabuch’, de Berlanga. Durant la Guerra Freda, un científic ingenu defensor de l’energia nuclear fuig en adonar-se que estava equivocat i es refugia a Calabuch, un poble mediterrani en el qual troba gent alegre que viu de manera senzilla.

‘Mirades compromeses. Articles d'arquitectura i urbanisme (1993-2017)’ / Presentació de llibre

Can Victori, seu de l'IME (camí del Castell, 28. Maó) / Dia 29 a les 20 h

Portada Mirades compromeses

Presentació de ‘Mirades compromeses. Articles d’arquitectura i urbanisme (1993-2017)’, de Joan E. Vilardell, a càrrec de l’autor. Aquest llibre és una selecció de més de seixanta articles publicats a la premsa insular al llarg de les darreres dècades. Des de l'ofici de l'arquitectura, l'autor proposa maneres d'afrontar la millora dels barris, pobles i territoris dins l'àmbit menorquí i balear. També ens ofereix la seva opinió sobre temes diversos, com l'arquitectura i l'urbanisme de certes ciutats europees, la problemàtica del transport aeri a les illes i altres assumptes de l'actualitat, plantejats des de la perspectiva d'una recerca per la qualitat de vida, que és al centre del debat social de Menorca.

‘Eva Kircz’ / Exposició

Can Prunera Museu Modernista (carrer de la Lluna, 86 i 90. Sóller) / Fins al 28 de gener

‘Eva Kircz’.

Eva Nina Kircz (Amsterdam 1950) ha treballat com a pintora des de 1971 i ha viscut en el petit poble de Sóller des de 1976. Des de 1987 fins avui, passa tres mesos cada any viatjant per l’Índia i altres països asiàtics a la recerca de diferents indrets que la puguin inspirar. En el seu llenguatge plàstic, la llum hi té un significat primordial. Tant en la pintura com en la fotografia, hi plasma les partícules de llum en constant moviment, com si es tractés d’una dansa. A més, Eva, queda encisada per la refractació de la llum a la natura, i sobretot, a l’aigua, on el seu constant moviment fa que la llum es transformi en infinitats de colors com veiem a les seves fotografies.

Obra pictòrica d’Erwin Bechtold / Exposició

Sala municipal El Roser (carrer del Roser, 1. Ciutadella) / Fins al 30 de setembre

Obra pictòrica d’Erwin Bechtold.

L’obra d’Erwin Bechtold presenta un concepte espiritual molt significatiu: la dualitat, la confrontació d’elements oposats. Bechtold no cerca l’harmonia entre contrastos, sinó que sap visualitzar la lluita entre els elements. Aquesta inquietud provoca la tensió en les seves obres. En aquesta exposició presenta la seva obra més recent, en la qual hi ha una notable variació del seu vocabulari: ara les confrontacions s’articulen entre la geometria i les senyes efectuades de manera ràpida i descontrolada, que originen tensions entre la raó i l’expressivitat.

‘El dibuix contemporani, el mur i la llima’ / Exposició

Galeria MA ArteContemporáneo (carrer del Temple, 11 B. Palma) / Fins a l’1 de setembre

Cartell de l'exposició ‘El dibuix contemporani, el mur i la llima’.

“Què és dibuixar? Com s’aconsegueix? És l’acció d’obrir-se pas a través d’un invisible mur de ferro que pareix interposar-se entre allò que se sent i allò que es pot. Com travessar aquest mur?, ja que no serveix de res copejar-lo amb força. A parer meu, se l’ha de minar i travessar-lo lentament i pacient amb una llima”. (‘Cartes a Theo’, Van Gogh, 8 de setembre de 1888). A partir d’aquesta premissa, la galeria MA ha seleccionat tretze artistes que afronten el dibuix com a obra definitiva. Així, hi fan servir materials i metodologies diversos: alguns fan servir un fil com a línia; d’altres empren la barreta de carbó o usen els dits com a instrument per dibuixar.

‘El rito’ / Exposició

Galeria Horrach Moyà (carrer de Catalunya, 4. Palma) / Fins al 16 de setembre

‘El rito’.

La Galeria Horrach Moyà acull la fase inicial de l’obra ‘El rito’, un dibuix amb carbó de 10 metres de longitud per 1,50 d’alt, realitzat ‘in situ’ en una de les sales d’Horrach Moyà, que probablement és el dibuix més gros presentat mai en una galeria de les Illes. Aquesta obra és la peça central de la tercera proposta del cicle d’exposicions ‘Picutres de Girben’.

‘AES+F: The Feast of Trimachio’ / Exposició

Aljub d’Es Baluard (plaça de la porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 17 de setembre

‘AES+F: The Feast of Trimachio’.

Com cada estiu, Es Baluard convida un artista internacional a presentar un projecte temàtic a l’Aljub; així, després de l’artista suís Thomas Hirschhorn, el 2017, un any en què es centren en corrents i transformacions del fenomen del turisme, és el col·lectiu rus AES+F, format per Tatiana Arzamasova (1955), Lev Evzovich (1958), Evgeny Svyatsky (1957) i Vladimir Fridkes (1956), qui aproxima a Mallorca una de les seves obres més complexes, entre l’hiperrealisme i el fantàstic, entre allò seductor i allò crític: The Feast of Trimalchio.

‘Blind date’ / Exposició

CCA Andratx (carrer de l’Estanyera, 2) / Fins al 17 de setembre

'Blind date'.

Una cita a cegues és una trobada casual entre dues parts conjurada per una tercera part, que imagina com serà la unió d’aquelles dues i què podrà sorgir-ne. Això és el que han experimentat els artistes Troels Sandegård i Absalon Kirkeby, ja que no estaven familiaritzats amb les pràctiques de l’altre abans de trobar-se al CCA Andratx. La seva exposició, però, a diferència de la cita a cegues, que sol ser breu i interlocutòria, es concep més aviat com una convivència dins un mateix espai. Comparteixen una devoció comuna envers els seus propis mitjans, gairebé una obstinació per participar en els seus propis processos. La llum, l’aire, la forma i la reflexió assumeixen diferents rols en les múltiples capes de moments, dades, píxels, metalls i minerals, ja que les imatges i les escultures es converteixen en contenidores de la vida enregistrada. Hi ha una ressonància en la densitat d’informació emmagatzemada en els dos cossos de treball. Sandegård té un procés preestablert que ha de seguir i a través del qual sovint revela la presència de quelcom invisible, traduint-lo en quelcom físic. Per exemple, la respiració en un cub de llautó. El procés de Kirkeby captura les complexitats de l’automatització de l’observació, recopilant-les i transformant-les en una imatge. Mentre que Sandegård dona forma al buit, Kirkeby oculta i transforma allò present en estrats de realitats. D’aquesta manera comparteixen un enfocament reductiu i alhora acumulatiu.

‘Miró mai vist’ / Exposició

Fundació Pilar i Joan Miró (c. de Saridakis, 29. Palma) / Fins al 28 de gener

‘Miró mai vist’ .

‘Miró mai vist’ commemora el 25è aniversari de l’obertura al públic de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca i, com la mateixa col·lecció, se centra en el darrer període de creació de l’artista a l’illa, des que s’hi instal·la el 1956 fins a la seva mort, el 1983. L’exposició reuneix una singular selecció d’obres mai exposades a la Fundació, algunes d’inèdites i fins i tot sense catalogar, que es mostren ara sota una perspectiva insòlita. Les 95 obres que s’hi exposen varen sortir del Taller Sert i Son Boter entre els anys 60 i 70, i passaren després a mans d’amics, institucions de renom i col·leccionistes privats; es dispersaren per llocs diversos. ‘Miró mai vist’ aconsegueix reunir aquestes peces úniques al lloc on varen ser concebudes, el territori de la fundació que Miró va fer possible, en un camí de tornada que celebra el regal de l’artista a la ciutat.

'Ciutat de vacances' / Exposició

Es Baluard (plaça de la Porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 22 d'octubre

'Ciutat de vacances'.

El projecte 'Ciutat de vacances' és un treball en procés sobre turisme i està organitzat conjuntament per quatre institucions: Es Baluard (Palma), Arts Santa Mònica (Barcelona), Istituto Europeo di Design (IED Venècia) i Museo de Arte Contemporáneo de Alicante (MACA).

A l'exposició a Palma les produccions pròpies dialoguen amb altres artistes d'àmbit estatal i internacional. Paral·lelament l'exposició oferirà a llarg d'aquests mesos un seguit d'activitats, visites i conferències.

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ / Exposició

Can Prunera (carrer de la Lluna, 86. Sóller) / Fins al 26 de novembre

Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat. ©Jacqueline Picasso

‘Pablo Picasso i Joan Miró, història d’una amistat’ consta de 52 obres, 30 de Picasso i 22 de Miró. A més, s’hi poden veure objectes personals, obra gràfica, cartes, ceràmiques i altres elements que posen en relleu la relació entre els dos artistes, fins i tot dibuixos fets en capses de mistos, felicitacions per part de Picasso a Miró pel naixement de cada un dels seus nets, o un vídeo inèdit de la relació que tenien. En aquest audiovisual es veu Picasso fent broma i disfressant Miró amb un posat molt més seriós, però que acull les bromes del malagueny.

‘Apòcrifs. El Diocesà il·lustrat’ / Exposició

Museu Diocesà (carrer del Mirador, 5. Palma)

Una de les obres de la mostra 'Apòcrifs. El diocesà il·lustrat', aquesta de Margalida Vinyes sobre la crucificació.

El Clúster de Còmic i Nous Mèdia de Mallorca ha acceptat el repte del Museu Diocesà de Mallorca d'intervenir la seva col·lecció d'art religiós a través del llenguatge del còmic i la il·lustració. Dos llenguatges diferents, però no incompatibles. Existeixen connexions històriques de l'art religiós amb el llenguatge del còmic, com poden ser la Bíblia manuscrita de Sant Stephen Harding de principis del segle XII, un precursor sorprenent de les composicions de pàgina de còmic amb vinyetes; o els retaules amb vides de sants i episodis bíblics. El resultat és una sorprenent mostra en què d'una manera enginyosa, atrevida i sobretot, inesperada, se'ns fa veure amb nous ulls les principals obres de la col·lecció i que amb tota seguretat quedarà a partir d'ara a la memòria dels visitants.

‘Bennazar Palma’ / Exposició

Seu d’ARCA (carrer de Can Oliva, 10. Palma) / Fins al 10 de desembre

'Bennazar Palma'.

L'exposició ‘Bennazar Palma’ és un recorregut cronològic (1900-1933) per les obres més importants a la ciutat de Palma de l'arquitecte Gaspar Bennazar Moner (Palma, 1869 - Barcelona, 1933). La mostra es divideix en set panells diferents, en què es troben els textos i les il·lustracions realitzats per Liliana Boffi i les fotografies captades per Alejandro Maestro, i s’hi recullen les obres més importants de Bennazar a cada període: 1900-1905, Caixa d'Estalvis de Balears; 1906-1910, l'Escorxador; 1906-1915, edifici Triquet i Vil·la Schembri; 1915-1920, pont del Tren i d'en Moranta; 1921-1925, Can Tous; 1926-1930, Can Caubet, la Protectora i Coliseu Balear, i 1931-1933, cinema Born. A més, s’hi inclouen uns panells en què es conta breument la biografia de l'arquitecte i es recorden els edificis que han estat enderrocats, com ara el teatre Líric (1910-1968), l'Escola Graduada (1912-1972), el Pont del Tren (1910-2005) o Can Bibiloni (1928-2015). L'exposició es complementa amb dos plànols de Palma i dues maquetes de dos edificis de Bennazar realitzades pels alumnes de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears: Olis Balle o Magatzem de Can Segura (edifici situat al carrer de Sant Miquel i esbucat l'any 1998) i el Coliseu Balear.

‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’ / Exposició

Museu de Menorca (pla del Monestir. Maó) / Fins al 21 de gener de 2018

'Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)'.

El pintor menorquí Pasqual Calbó i Caldés morí el 12 d'abril de 1817 a la casa de s'Arravaleta número 29 de Maó, la mateixa on va néixer 64 anys abans. El Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca han declarat el 2017 Any Pasqual Calbó per commemorar el bicentenari de la seva mort. El Museu de Menorca s’adhereix a aquesta celebració i presenta l'exposició ‘Pasqual Calbó i Caldés (1752-1817)’, que vol ser la major exposició monogràfica que s'ha fet mai sobre aquest gran pintor il·lustrat, amb quaranta-cinc obres que segueixen un discurs marcat per la seva biografia. L'exposició recopila la seva experiència com a pintor a la cort de Viena, el seu retorn a Menorca, la seva estada a Cuba i Santo Domingo i el seu retorn definitiu a l'illa. A més, s’hi tracta d'una manera molt exhaustiva les seves ‘Obres didàctiques’, un autèntic curs matemàtic adreçat als joves menestrals menorquins que es podrà veure per primera vegada després de la seva restauració.

stats