Transports
Societat 05/05/2023

La patronal dels taxis i els minibusos arriben a un acord per l'aeroport de Palma

L'associació de taxistes autònoms PIMEM i els conductors de minibusos s'han reunit aquest matí arran dels enfrontaments a Son Sant Joan

3 min
Un taxista, a l'aeroport de Palma, amb un cartell on es pot llegir 'The only official taxi'.

PalmaDesprés d'una setmana d'enfrontaments a les portes de l'aeroport de Palma, la patronal dels taxis i les empreses de minibusos han signat una treva aquest migdia, després d'una reunió que ha començat a les 12 h. Segons ha informat el president de l'associació d'autònoms del taxi de PIMEM, Gabriel Moragues, ambdós han arribat a un pacte pel qual els minibusos es comprometen a "no captar els clients taponant l'aturada de taxis" –ubicada a les portes de les arribades de Son Sant Joan– i a no "fer servir la terminologia taxi per referir-se al seu servei".

"Així, hem resolt el problema de desordre públic, de captació il·legal i de competència deslleial, que és fer servir la terminologia de taxis per oferir-se com a tal, quan no ho són", ha assegurat Moragues en declaracions a l'ARA Balears. Amb aquest acord, els minibusos no podran "increpar els usuaris i s'hauran de publicitar com a transport privat amb una fletxa que indiqui on han d'anar per contractar els seus serveis", ha afirmat el president de PIMEM Taxis.

Els taxistes, ha argumentat Moragues, també han acceptat que facin la seva feina allà mateix: "No ens sap greu que tinguin el mercat de grups [en referència als turistes que els contracten quan són més de quatre, que és la capacitat d'un taxi], si és el client qui tria lliurement anar amb ells". Davant això, també s'han compromès "a fer feina perquè ells puguin tenir aquesta part del mercat".

A diferència de Moragues, el portaveu dels taxistes integrats a la FEBT (Federació Empresarial Balear de Transports), Jan Bassa, ha declarat que "el pacte podria emparar irregularitats". Bassa ha recordat que, a partir d'aquest acord, "els conductors de minibusos no podran carregar grups de menys de cinc persones i s'hauran de centrar, a partir d'ara, en grups de 5 a 19 passatgers", la qual cosa suposa que "no hi haurà captació per part dels minibusos". Davant això, ha indicat que es tracta d'un pacte "inoportú i incomprensible", atès que "no suposa fer desaparèixer els taxis i minibusos pirata que actuen a Son Sant Joan".

El personal de seguretat s'ha incrementat aquesta setmana arran dels enfrontaments.

Aquest alto el foc arriba després d'una setmana de tensió a les portes d'arribades de l'aeroport, on Aena ha hagut d'incrementar la presència del personal de seguretat. Tal com va poder comprovar aquest diari, en els moments de més afluència de persones del matí, s'hi han arribat a comptar fins a cinc guàrdies de seguretat entre l'aturada de taxi, ubicada a la dreta de la sortida, i els conductors de minibusos, que es col·loquen a l'esquerra, tot i que arriben a entrar dins la terminal per captar turistes.

Ambdós bàndols s'acusen entre ells d'increpar

Fins i tot, els taxistes han desenvolupat mecanismes per diferenciar-se de la seva competència i s'adrecen als possibles clients amb un cartell a les mans on es pot llegir "The only official taxi". Preguntat per aquest mitjà, un taxista va lamentar que havien de fer ells "la feina de la policia". Sobre els enfrontaments entre ells, el mateix conductor va assegurar que intenten parlar “diplomàticament” i que són els altres qui “increpen i s’acosten”. “Capten directament els turistes i això no ho poden fer. Aquest servei s’ha de contractar amb una antelació de 24 hores. El que fan és que se’ls enduen a la furgoneta i allà ho signen com si fos d’ahir”, va advertir en aquest sentit. 

Per la seva banda, el conductor i propietari de l'empresa de minibusos Transfer MBI, Francisco Sánchez, va negar que la situació d'enguany fos diferent de la dels anteriors i que la seva oferta fos il·legal. Segons Sánchez, ells se centren en els grups de cinc persones o més, és a dir, quan superen la capacitat dels taxis. "El turista ve i ens contracta directament. Si fóssim il·legals o pirates, la policia no ens hi deixaria estar. El problema és que falten taxis", va apuntar. De la mateixa manera, Sánchez va defensar que són els taxistes els qui els "insulten i agredeixen", mentre que fan ulls grossos als taxis realment pirata, "els particulars, que es col·loquen al final de la coa de l'aturada, per captar clients que esperen".

stats