Consum
Societat 20/02/2023

No haver de pagar per la maleta de cabina, una lluita que lideren les Balears

La Direcció General de Consum ha demanat al Ministeri que actuï per garantir la gratuïtat de l'equipatge de mà, tal com regula la normativa europea

2 min
El Govern eleva al Ministeri de Consum la petició perquè es revisi la norma europea.

PalmaEl gest d'haver de pagar per la maleta de cabina a les companyies low cost podria tenir els dies comptats. La Direcció General de Consum de les Illes Balears lidera, a escala estatal, la lluita perquè aquestes aerolínies compleixin la normativa europea, que garanteix als passatgers un equipatge de mà gratuït. El director general de Consum, Fèlix Alonso, ha informat aquest dilluns que la Conselleria de Salut i Consum ha elevat aquesta qüestió al Ministeri de Consum "perquè actuï sobre aquest tema". Alonso ha destacat que si bé "no és un tema que afecti exclusivament les Balears, sinó tots els ciutadans d'Espanya, les altres comunitats no han actuat en aquest sentit encara".

De fet, Consum ja "ha obert expedients a Ryanair" i en té en marxa d'altres contra "Vueling, Volota i Easyjet", ha explicat el membre de la Conselleria. Però, tal com ha recordat Alonso, el Ministeri de Consum té capacitat sancionadora des de l'any passat, fet que pretenen aprofitar per fer complir la normativa europea. "Ho hem traslladat perquè obri expedients sancionadors, si ho considera, a les aerolínies de baix cost que estan impedint que la gent pugi la maleta a la cabina de manera gratuïta", ha explicat.

Segons el director general, "la norma europea diu que tu pots dur un equipatge de mà gratuït", tot i que "hi ha alguns tribunals que han decidit a favor i altres, en contra". Ara bé, cal tenir en compte que "totes les sentències que tenim a Espanya són favorables als consumidors". Per això, ara el Ministeri –o, si no, la Unió Europea– haurà de decidir ara "si és normal o no el que fan les companyies baix cost", ha insistit Alonso. Al cap i a la fi, ha denunciat, "estan pervertint el mercat, perquè al final et pot costar el mateix una low cost que una aerolínia normal: et quedes amb el reclam del primer preu, però la realitat és una altra", quan has de pagar pel seient o per la maleta.

Balanç del 2022

Aquesta ha estat la "primícia" que ha anunciat aquest dilluns matí el director general, abans de presidir el Consell de Consum i fer balanç de les dades del 2022. En total, l'any passat es van posar sancions per valor d'1.340.902 euros. La major part de l'import correspon a sancions derivades de reclamacions fetes pels consumidors (847.600 euros), mentre que la resta prové de campanyes d'inspecció (493.291). En total, es van iniciar 186 expedients sancionadors el 2022 i se'n varen resoldre 207.

stats