Societat 08/10/2023

“Una nina no pot esperar el bus 20 minuts a la cuneta d’una carretera”

Pares i mares dels escolars d’Eivissa exigeixen puntualitat i parades segures, mentre que els centres critiquen la manca de monitors acompanyants i d’autobusos per a excursions

Esther Cabezas
4 min
La majoria de les parades no tenen marquesines i els escolars pugen i baixen del bus a carreteres sense voral.

EivissaEl servei de transport escolar a Eivissa pateix greus deficiències, sobretot pel que fa a la puntualitat i a la contractació de serveis extres per a excursions a principi i a final de curs, dates que coincideixen amb la temporada turística. Així ho asseguren els pares i mares dels escolars de Primària i Secundària que utilitzen aquest servei que ofereix gratuïtament la Conselleria d’Educació, per als quals aquest principi de curs ha estat molt problemàtic, com, d’altra banda, és habitual. Els centres escolars, per la seva part, confirmen que reben nombroses queixes dels pares i que “les traslladen a Educació”.

“He hagut de comprar un mòbil a la meva filla per aquest motiu”, explica Lola, mare de Kiara, de 12 anys, que ha començat Secundària a l’IES Balàfia, al municipi de Sant Joan de Labritja. “Al matí l’acompany jo perquè l’hora és molt incerta. El súmmum va ser un dia que l’autobús va passar abans d’hora. La meva filla va estar esperant fins a les 8 h i finalment la vaig haver d’acompanyar jo”, explica preocupada. Kiara té la seva parada a la cuneta d’una carretera molt concorreguda i sense voral. “Una nina no ha d’haver d’esperar allà 20 o 25 minuts cada dia”. Cal dir que els punts de parada són determinats per la Conselleria segons el nombre d’escolars de la zona, ja que gran part de la població, sobretot al nord de l’illa, viu disseminada al camp. La majoria d’aquestes parades no disposen de marquesines i els escolars pugen i baixen de l’autobús a la vora de carreteres sense voral, amb el perill que això suposa per a ells i per al trànsit rodat, ja que els vehicles estacionen al mateix carril pel qual circulen.

Maria també viu aquest principi de curs preocupada. “Ahir, a les 7.45 h no havia passat l’autobús. Després vaig saber que els havia portat la mare d’una companya, i van arribar a les 8.11 h. El primer dia van haver d’anar a un altre autobús i esperar perquè el seu s’havia avariat”, puntualitza.

La qüestió preocupa molt les direccions dels centres de Secundària i Primària. “Hi ha hagut dies que els nins no han pogut arribar perquè l’autobús no ha complert”, confessen des de l’IES Balàfia. La comunicació amb les empreses de transport tampoc no és gaire fluida. “Quan hi ha algun problema, no se’ns comunica”, asseguren. Per la seva banda, la directora del CEIP Santa Eulària explica a l’ARA Balears que “els alumnes moltes vegades arriben tard perquè el conductor ha hagut de fer altres serveis”. És un problema que sobretot es produeix durant els mesos de maig, juny i setembre, coincidint amb la temporada alta turística. Remedios González, directora del CEIP Santa Gertrudis, hi està d’acord: “Si no demanam els serveis amb molta antelació, no hi ha autobusos”. Els touroperadors paguen més que les escoles, “però els que els donam menjar durant tot l’any som nosaltres”, afirma. Aquest extrem ha estat desmentit per fonts de l’empresa Lucas Costa: “La nostra empresa mai no ha deixat tirat cap col·legi amb el qual ja tenia contractat un servei. Una altra cosa és que et truquin una setmana abans, en temporada. No poden pagar com els touroperadors, per desgràcia”. Val a dir que aquesta ha estat l’única empresa de les contactades que ha volgut contestar i donar explicacions.

Manca de conductors i monitors

El servei de tornada normalment funciona, comenten les mares, però l’altre dia Kiara va haver de trucar a la seva mare perquè l’autobús havia canviat de conductor, s’havia equivocat amb la ruta i l’havia deixada al poble de Santa Gertrudis. “Si la meva filla no hagués tingut mòbil, com es resol, això? És una menor en una parada a diversos quilòmetres de la seva i nosaltres vivim a uns quants quilòmetres del poble”, assevera indignada. “L’any passat el conductor va arribar tard diverses vegades perquè s’adormia i finalment el van canviar de ruta”, corrobora Maria. “Sempre n’he d’estar pendent fins a l’últim moment; algunes vegades arriba un altre autobús, d’una altra ruta, per recollir-los, però la majoria de vegades hem d’agafar el cotxe i sortir corrents”, diu.

Una altra mare, Francisca, adverteix que el problema també “és que no hi ha prou monitores de transport”. Si en un autobús escolar no hi ha acompanyant, el servei no es pot oferir, comenten des de l’empresa Lucas Costa: “És indispensable. Si no n’hi ha, no surt l’autobús”. Tot i això, diverses famílies de l’IES Balàfia, operat per l’empresa Sagalés, asseguren que els seus fills no disposen d’aquest servei en el transport escolar.

Aquesta casuística no es dona en els trasllats dels alumnes de Primària. Les directores del CEIP Santa Gertrudis i del CEIP Santa Eulària ho corroboren. Pilar Riera, de Santa Eulària, assegura que l’any passat hi va haver diverses incidències d’aquest tipus, i l’autobús no va poder sortir. “Les tres escoles del poble compartim el transport. I quan els d’una escola baixen, els altres queden sense monitor. Caldria contractar dos monitors per autobús. Hi ha un canvi constant de monitors”. L’empresa, contractada directament per la Conselleria, ha de garantir la cadena de custòdia i vetllar per tenir cura dels alumnes. Monitores d’Externa, que aquest any ha guanyat el concurs, assegura que el problema és que “és un horari partit i l’inici i el final de la ruta es produeixen en punts diferents, cosa que dificulta molt la contractació”. A més, asseguren que els salaris són molt baixos. Enguany “falten alguns monitors de migdia per a l’institut, però es fa el servei perquè, si no, quedarien sense transport. Però els de l’escola, si no tenen monitora, no surten”, puntualitzen les treballadores.

La Conselleria, amb les mans fermades

La Conselleria d’Educació explica que quan una empresa no compleix, la penalitzen. Des de la Direcció Territorial d’Educació s’està vigilant perquè els contractes es compleixin”. L’actual director territorial, Juan Álvarez, ha establert una via de comunicació directa amb les empreses de transport i els centres per minimitzar aquestes problemàtiques, que, asseguren, “són puntuals”. En aquests moments, “hi ha una agenda de reunions de coordinadors mensual i la Conselleria està en contacte continu a les xarxes socials”. A més, s’estan reestructurant les rutes. Fonts de l’anterior equip de govern asseguren que Educació “té les mans fermades, perquè si es cancel·la el servei, queden sense transport”. Durant el curs 2022-2023 aquest departament va penalitzar per incompliments contractuals l’empresa Voramar El Gaucho amb quatre expedients lleus, i amb 32 l’empresa Eivissa Bus, inclosos un de greu i un altre qualificat de molt greu.

stats