Societat 24/08/2021

Neix l'Ayusocoin, el token que vol acostar els polítics a les criptomonedes

L'informàtic Íñigo González n'ha llançat 47 milions al mercat, tot i que no tenen cap cost

ARA
2 min
La presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso

Barcelona0,16 bitcoins i 48 litecoins amb un valor de 3.628 euros el novembre del 2019. És la declaració de béns del portaveu d'Unides Podem al Congrés, Pablo Echenique, i és un dels únics polítics que fins ara, segons els registres oficials, aposta per les criptomonedes. Una aposta que, si les ha mantingut, li haurà sortit més que rendible perquè el seu valor ha crescut fins als 14.226, 09 euros. Només un altre exdiputat de Vox i excapità de l'exèrcit de l'aire, Carlos Fernández-Roca, va seguir la tendència d'Echenique i també va invertir en criptomonedes. Segons la seva declaració de béns el 2019 -va dimitir el desembre de 2020 com a diputat-, tenia 14.321,09 euros de valor en monedes digitals.

La relació de la política i les criptomonedes és encara anecdòtica. Ara fa dos mesos el PSOE entrava al Congrés una proposició no de llei per instar la Moncloa a crear un grup d'estudis per avaluar la implementació d'una criptomoneda pública. A Sánchez, però, ja li ha sortit competència amb la creació d'una moneda que porta el nom d'una de les seves rivals polítiques directes: l'Ayusocoin. No parlem d'un bitcoin ni d'un litecoin, sinó d'un token: una unitat de valor que una organització crea per governar el seu model de negoci. No és, però, una unitat de valor del Partit Popular, sinó que l'Ayusocoin ha sigut creada per l'informàtic Íñigo González amb l'objectiu –diu– d'acostar els polítics al món de les criptomonedes. En declaracions a Europa Press, González explica que el nom de la moneda digital no comporta cap estratègia política al darrere, sinó que és simplement màrqueting: porten el nom d'Ayuso per cridar més l'atenció.

"A veure si així aconseguim que Díaz Ayuso tingui 1.000 Ayusos. I no només ella, sinó també gent d'altres partits", diu. De moment, els Ayusocoins no tenen cap valor ni cap finalitat concreta més enllà d'incentivar els polítics perquè inverteixin en aquest món. González ha llançat 47.000 milions de tokens i aquests no tenen cap cost, tot i que cada persona només podrà concentrar 10.000 unitats. L'informàtic ha explicat que no es planteja posar un preu a l'actiu. De fet, va crear la criptomoneda de manera "gairebé accidental": necessitava conèixer el funcionament de les monedes digitals i va pensar que la millor manera de fer-ho era crear-ne una des de zero.

Com ell, moltes altres persones i organitzacions han apostat en els últims temps per crear un token. Un clar exemple és el món del futbol, on ja hi ha diversos equips que compten amb els seus propis tokens: l'Atlètic de Madrid, el Barça, el PSG o el Juventus en són alguns. A més, aquest estiu el Cadis ha signat el primer patrocini de la lliga espanyola amb una empresa de la indústria de la moneda digital, Jobchain.

stats