Societat 05/10/2016

La moda que no s’ensenya

Dissenyadors consagrats comparteixen coneixements amb estudiants a la Designers Fashion Experiences

Maria Almenar
3 min
La moda que no s’ensenya

Barcelona“La moda és glamur, però també és un negoci”, etziba la dissenyadora Dolores Cortés davant de futurs creadors que l’observen atentament a l’espai polivalent de Casa Gracia Barcelona. Hi ha alumnes que prenen notes, d’altres que es dediquen a captar instantànies amb el mòbil i d’altres que assaboreixen l’exercici d’escoltar i retenir els savis consells sense més ornaments. L’empresària valenciana Dolores Cortés repassa les vivències de la seva trajectòria lligada al negoci familiar especialitzat en moda de bany des dels anys 50. Primer la mare i després la filla. D’una idea emprenedora d’inicis artesans fins a arribar a la internacionalització. “Has de ser capaç de dissenyar per a la passarel·la i vendre a tot el món”, continua. Creativitat i comercialitat en una balança equilibrada. La Dolores, que ha viscut tota la vida entre teixits, dirigeix l’àrea creativa però també controla el procés de fabricació i és conscient dels obstacles que es pot trobar al llarg del recorregut. Una visió similar comparteix Miquel Suay, que afegeix: “La clau és la diferenciació. Per exemple, les meves propostes de prêt-à-porter masculines apel·len a un home nou, que expressa el seu atractiu intel·lectual a través de la seua roba”. El dissenyador de Xàtiva -que va guanyar el premi a la millor col·lecció en l’última edició del 080- també prové d’una família de tradició tèxtil i ha aconseguit unir moda i art en peces modernes per a l’home actual. Aquesta feina, però, no es fa sola: “Tirar endavant un negoci és dur i exigeix esforç”. Suay recomana a les noves generacions “un equilibri entre passió i seny”. Això és el que pretén el nou projecte formatiu Designers Fashion Experiences, impulsat per l’emprenedor David Boix, de PurpleBlue Comunicación. Consisteix en sis trobades que duen a terme sis dissenyadors de renom durant la tardor. “Volem motivar els estudiants amb situacions, anècdotes i consells explicades per ponents que tenen un negoci vinculat amb la moda”, detalla. Així, els creadors relaten en primera persona les vivències i els alumnes exposen els dubtes, les inquietuds i els reptes creant sinergies que beneficien a uns i altres. “Trobo molt interessant conèixer els obstacles amb què topen els dissenyadors en el seu dia a dia i com els van superant. És una manera per preparar-me millor per al món laboral”, explica Xènia Rosales, alumna de disseny de l’escola IED Barcelona. La Xènia participa en les jornades de manera activa anotant cadascuna de les recomanacions. “Acabar la universitat i fer-se un lloc en la indústria de la moda sense saber el que t’espera és un repte que espanta. Per això no fa cap nosa rebre algunes pistes que t’ajudin a orientar-te”, remarca. La Xènia, que té com a referent Delpozo -ara sota la batuta de Josep Font-, té clar que vol crear la seva pròpia marca de roba.

Promoció de joves talents

Qui també dóna suport als nous talents i participa activament en aquest projecte divulgatiu aportant part del finançament és Gratacós, especialista en teixits des del 1940. “La promoció de nous creadors forma part de l’ADN de la nostra empresa. Per això, volem donar suport al potencial creatiu de qui es dedica a la moda o aspira a dedicar-s’hi”, detalla Aida Molano, relacions públiques del negoci familiar. Ja fa anys que Gratacós manté una relació estreta amb els joves talents a través del seu nou espai situat al carrer Riera de Sant Miquel, 9, on s’exhibeixen les últimes novetats i tendències en textures i colors amb teixits de qualitat, i sovint s’ofereixen facilitats als que comencen.

L’estat de salut del disseny català i els reptes de la futura generació preocupen a alguns conferenciants, que demanen més implicació de tots. És el cas del Fabricio i el Jaime, el duet creatiu de la firma Llamazares y de Delgado. “Falten plataformes de promoció i recursos econòmics dirigits a l’assessorament empresarial”, explica el Fabricio. “És molt important la formació empresarial, ja que, pel que fa a disseny i creativitat, la maquinària està ben orientada, ho veiem cada dia amb els nostres alumnes”, afegeix el Jaime.

En les ponències també hi participaran Jordi Dalmau, Oscarleon i Txell Miras, que tancarà al desembre la primera edició del Designers Fashion Experience. Més enllà de l’empenta, la modèstia o les ganes de treballar, la dissenyadora sabadellenca oferirà un últim consell: “Que busquin aliances amb altres creadors amb qui tinguin afinitats”. Ho diu per experiència. “A nosaltres ens ha anat molt bé unir esforços amb la Miriam Ponsa i el Josep Abril per crear NU#02, la nostra botiga a l’Eixample”, conclou.

stats