El mercadet "artesà" de la Feixina: una sola empresa alemanya hi té 45 paradetes

El Christmas Market de la Feixina ha aixecat una nova polèmica que enfronta empresaris, polítics, artesans i entitats en defensa del patrimoni

El Mercat de Nadal de la Feixina.
fa 7 min
4 min

PalmaEl Christmas Market de la Feixina té un marcat accent d'Europa central. Segons el llistat de casetes presentat pels organitzadors a l'Ajuntament de Palma, al qual ha tingut accés l'ARA Balears, 45 de les 61 paradetes que formen part del mercat estan registrades a nom de dos únics empresaris d'Alemanya i Àustria, que mesos abans de l'organització d'aquest esdeveniment varen constituir una societat limitada per gestionar mercadets, entre altres activitats.

D'una banda, Gerald Kendlbacher, que ha transcendit mediàticament com a col·laborador en l'organització del mercadet, controla 29 casetes. Aquest febrer va fundar la societat dedicada a l'organització d'"esdeveniments, fires, concerts i mercats", segons consta al registre mercantil.

D'altra banda, Bernhard Gewessler, incorporat el novembre com a administrador solidari d'aquesta mateixa empresa, figura com a titular de 16 paradetes. La companyia va passar de 100 euros de capital social a 50.000 euros amb l'entrada del nou soci. Des d'aquell moment, tots dos empresaris hi figuren com a administradors solidaris. En total, 45 de les 61 casetes del mercat queden concentrades sota la mateixa gestió.

Un cartell amb els preus en anglès, alemany i castellà.

La iniciativa del Christmas Market parteix d'Afedeco i Pimeco i està emmarcada dins el programa Palma, tot un centre de diversió, que té com a objectiu la dinamització comercial mitjançant esdeveniments repartits per tota la ciutat. Tot i això, tant veïns com firaires han expressat les seves crítiques. En primer lloc, denuncien que s'ha reduït el nombre de paradetes del tradicional mercat del parc de les Estacions i, a més, remarquen que a la Feixina no hi ha comerç al voltant que se'n pugui beneficiar. "No entenem com Pimeco i Afedeco hi han participat", lamenten fonts de Barri Cívic de Santa Catalina i el Jonquet. Per si no hagués prou, molts usuaris consideren que és un mercadet exclusivament amb productes propis d'altres zones d'Europa, sense que hi hagi cap opció per als productes i artesans locals.

Sense concurs públic

El procediment per instal·lar aquests mercats té un cost reduït, ja que només cal sol·licitar l'ocupació de via pública i pagar la taxa corresponent. És a dir, no depenen d'un concurs públic o d'una licitació, en què diferents empreses presenten projectes i s'adjudica segons criteris tècnics i d'interès general.

Barri Cívic ho té clar i assegura que es tracta d'un mercat "d'alemanys, per a alemanys... És una colonització descarada". En declaracions a l'ARA Balears, un integrant de la junta veïnal en critica també l'oferta: "No hi ha res. Pràcticament tot és per menjar i beure" i, pel que fa a les peces d'artesania, afegeix que "no són res de l'altre món: bolles vermelles de Nadal que pots comprar a qualsevol basar".

Per part seva, l'Associació d'artesans, mercaders i firaires de Mallorca els desitja "el millor", encara que considera que l'Administració "ha apostat més per aquest mercat que pel de les Estacions, encara que tots dos són compatibles". A parer seu, ara a Mallorca "hi ha molts mercats i aquest és un altre més".

Per a l'associació per a la defensa del patrimoni de Mallorca (ARCA), "importar un model de mercat de Nadal de Centre Europa no és una manera de respectar les tradicions de Mallorca, tot i que la mescla de cultures i els moviments comercials generen sempre nous costums". La representant de l'entitat, Àngels Fermoselle, considera que "la gestió no ha estat transparent i ha generat una reacció negativa per part d'un barri, Santa Catalina, que està molt envaït per la gentrificació i l'oci nocturn generador de renou". "Pens que hauria estat més intel·ligent introduir les innovacions necessàries en el mercat tradicional de casetes nadalenques de Palma, cosa que milloraria la imatge del conjunt i, potser, integrar-hi nova oferta, però no com un mercat separat", ha remarcat.

"Compleix estrictament la normativa"

Davant les acusacions abocades per Barri Cívic, Pimeco i Afedeco han remarcat que el mercat de Nadal de la Feixina disposa de "totes les autoritzacions municipals, compleix estrictament la normativa i respecta al màxim la convivència veïnal". "Palma necessita activitat econòmica, cultural i social que aporti vida als barris", ha dit la presidenta de Pimeco, Carolina Domingo.

Pel que fa a les crítiques per l'ús de l'espai públic, la presidenta d'Afedeco, Joana Manresa, assenyala que "cap plaça no pot ser patrimonialitzada ni presentada com a propietat exclusiva d'una associació concreta". "Els espais públics pertanyen al conjunt de la ciutadania", ha remarcat.

Les dues patronals lamenten, per altra banda, que les peticions per reunir-se amb l'entitat veïnal no hagin estat satisfetes.

Reaccions a l'Ajuntament de Palma

La regidora de Comerç, Restauració i Autònoms, Lupe Ferrer, defensa que la iniciativa cerca "donar suport a qui sosté la vida econòmica i social, el petit i mitjà comerç, que travessa moments difícils". Ha remarcat que el projecte és impulsat per les patronals del petit i mitjà comerç (Afedeco i Pimeco) i que, per tant, "representa la voluntat de milers de comerciants i autònoms". També assegura que el mercat "s'ha tramitat d'acord amb tots els requisits legals" i que "compleix totes les exigències normatives". Ferrer va fer aquestes declaracions durant el ple de novembre, arran d'una moció del PSOE sobre aquesta qüestió, que va ser rebutjada amb els vots del PP i Vox.

El PSOE de Palma, concretament Angélica Pastor, denuncia que bona part de les paradetes siguin gestionades per aquests empresaris del centre d'Europa. Lamenta que encara hi hagi diverses "incògnites" sobre si el mercat disposa de tots els permisos, amb un pla de seguretat, i sobre els criteris d'adjudicació dels llocs, per tal d'evitar "competència deslleial" amb els comerciants que tradicionalment munten casetes per Nadal. "Mentrestant", critica, "hi ha almenys quatre famílies que no han trobat lloc al mercat del parc de les Estacions i a les quals se'ls ha proposat anar fins a la Riera".

Pastor retreu també que la iniciativa "no aposta pel producte i el comerç local" i que estigui enfocada a "costums estrangers": "Tots prenent vi calent, frankfurts... crec que al batle se li ha escapat de les mans".

En aquesta línia, la regidora de MÉS per Palma Kika Coll lamenta que el mercat estigui basat "en models americans i europeus" i no en les senyes d'identitat de Mallorca. També considera que ocupar la Feixina suposa "un ús i abús de l'espai públic", un punt en què coincideix Lucía Muñoz, regidora de Podem.

stats