Societat 18/06/2022

Mallorca, a la coa balear en restriccions contra els embossos a la costa

Dels set punts amb control d'accés que hi ha a les Balears, sis es troben a Menorca, Eivissa i Formentera

6 min
Les zones limitades.

PalmaFormentor és l’única zona de Mallorca on està limitat l’accés del trànsit per controlar la massificació, tot i que la mesura també s’ha pres per motius mediambientals. El Consell, per ara, no té pensat aplicar límits en altres punts turístics densos de l’illa, malgrat que hi ha indrets com el Caló del Moro, Cala Varques o es Trenc on cada estiu hi ha col·lapse de vehicles. En canvi, les altres illes superen la seva germana gran pel que fa a mesures d’aquests tipus: a Menorca hi haurà aquest estiu tres punts amb busos llançadora i control directe d’accés a cales i miradors, Eivissa en té dos i a Formentera es restringeix durant l’estiu amb un màxim de vehicles a tota l’illa. En el cas de Menorca, l’illa disposa de servei directe de bus per anar a 25 platges, però respecte de les regulacions concretes cal destacar els dos serveis de bus llançadora a Cala Macarella i el far de Favàritx, que els visitants han d’agafar quan el pàrquing s’omple. 

Com a novetat, enguany el Consell insular aplicarà una prova pilot a Punta Nati amb el mateix servei des de Ciutadella només durant les hores de la posta de sol. La consellera insular Gomis “no descarta” en un futur que hi hagi més llocs amb aquesta regulació, com per exemple el cap de Cavalleria, però, en tot cas, assegura que no serà enguany ni l’any vinent. 

A més, llocs com Cala Macarella, Cala en Turqueta i Son Saura (les dues darreres amb aparcament limitat i amb servei de bus) també disposen de controladors als punts d’entrada, que informen de les normes a tothom que intenta accedir-hi. Segons explica Gomis, a Cala Macarella aquestes persones encarregades fan tornar enrere entre 1.200 i 1.500 cotxes cada dia. A més, el 2019, hi va haver 90.000 passatgers al bus de Cala Macarella.

Pel que fa a Formentera,aquest estiu limita per quart any consecutiu l’entrada de vehicles a tota l’illa, amb reserva i taxa prèvia inclosa i amb un màxim de 118.340 motors durant la temporada. A banda d’això, hi ha diversos punts que també tenen el trànsit regulat amb accés pagat per als no residents a la platja de ses Illetes i altres dos punts del parc natural de ses Salines. A més, també està prohibit l’accés amb motor al far del cap de Barbaria.

En la mateixa línia, Eivissa també té limitacions a diverses zones turístiques. Des del 2016 i el 2017 han establert un aparcament amb controladors i un bus llançadora a Cala Salada i Benirràs. El conseller insular de Transports, Javier Torres, assegura que són els ajuntaments els promotors d’aquestes regulacions i “com a Consell estam oberts a habilitar més busos en altres punts, especialment amb el nou conveni de transport públic”. Aquests llocs, per exemple, podrien ser la platja de ses Salines o el mirador del Vedrà, dos dels altres punts més aglomerats de l’illa.

Així, Mallorca és l’única illa de l’Arxipèlag que no disposa de controladors als aparcaments reguladors. Aquest diari ha volgut posar-se en contacte amb el conseller insular de Mobilitat i Infraestructures, Iván Sevillano, per preguntar-li com veuria aplicar aquesta figura i fonts del seu departament expliquen que “aquests factors engloben competències de diferents departaments”.

Els possibles límits a la Tramuntana

A banda de Formentor, la Serra té altres punts conflictius a l’espera de solució. Davant aquesta situació, alguns batles proposen que la nova llei Serra –que el consell insular de Territori està ultimant– limiti l’entrada de vehicles a la Tramuntana una vegada superat el límit de la zona.

En concret, el que proposa un sector dels edils seria, segons han explicat les fonts consultades, tractar la Tramuntana com si fos un parc nacional i controlar-ne les entrades i sortides. D’aquesta manera, es calcularia la capacitat de càrrega de la zona i s’interposaria vigilància en els deu accessos. Igualment, sembla que trobar consens perquè aquesta mesura fos una realitat seria difícil entre els batles de diferents colors polítics que hi ha a la comarca. Tot i les possibles discrepàncies, distints edils consultats coincideixen en una qüestió:“Més que prohibir, s’ha de regular”.

Cues de cotxes a Formentor

Mentre no arriben solucions del Consell per a tota la zona, alguns ajuntaments dels municipis amb platges o miradors captivadors han pres decisions per intentar posar ordre, i mai millor dit, en el trànsit que embossa aquestes zones dels seus pobles. Deià pateix el problema en si mateix: “Hi ha dies d’estiu que hem tingut 2 km de coa de cotxes intentant entrar al poble. No ens bastaria encimentar el Teix per a tothom que vol venir”, explica el batle, Lluís Apesteguia. En el municipi hi ha dos punts claus de col·lapse: el mirador de na Foradada i la cala. En el primer, la propietat privada va cedir arran de la pandèmia la gestió al consistori deianenc, que hi ha establert sistema d’ORA. Així també ho ha fet a la cala, on tanquen amb una barrera quan totes les places estan ocupades (allà també hi ha una zona d’aparcament exclusiva per a residents). 

Igualment, en ambdós punts la problemàtica recau en els cotxes mal aparcats a la carretera, la qual cosa suposa greus perjudicis de seguretat. Per això, Apesteguia defensa que “la massificació no es pot tractar des d’un municipi sinó que s’hauria de regular des de tota la comarca”. De fet, el batle va més enllà i es mostra a favor de posar una taxa econòmica per a qui vulgui entrar a la Tramuntana. “No significa prohibir l’accés, sinó que no tothom vingui alhora. Amb la quantitat de gent que ens visita es podria amortitzar qualsevol despesa per controlar-ho de manera extraordinàriament ràpida”, argumenta.

El factor Instagram

Un dels factors que han influït la massificació in crescendo d’aquests punts ha estat l’arribada del turista instagrammer: “Quan els controladors els informen que no poden passar, alguns expliquen que no volen anar a la platja, sinó només fer la foto”, diu la consellera insular de Mobilitat de Menorca, Francisca Gomis. El batle de Manacor, Miquel Oliver, es mostra d’acord amb aquesta explicació, i apuntaque ni tan sols els camins difícils ja aturen els turistes:“Les platges verges estaven protegides, en certa manera, per la dificultat d’accés i aquesta tendència ha provocat que hàgim de prendre mesures a punts del nostre municipi com Cala Varques”.

Precisament, ja entre l’any 2015 i el 2016, la cala manacorina protagonitzava llargues coes de cotxes aparcats a la carretera i el camí d’accés. Ara, el Consistori ha previst el Pla Especial de Cala Varques, que consisteix en l’expropiació del camí de baixada a la platja i la creació d’un aparcament per a 32 vehicles que actuarà de manera reguladora, indicant quan estigui complet. Aquestes places d’aparcament s’han calculat segons el càlcul que estableix el Pla d’Intervenció en Àmbits Turístics (PIAT) del Consell de Mallorca. Segons aquest document, Cala Varques té una capacitat màxima per a 129 banyistes. L’autorització per continuar amb el pla “arribarà en el millor dels casos aquest juliol”, explica el batle. De moment, el que per ara regula l’accés a la cala és una barrera al principi del camí. Només en tenen clau els veïns.

Una altra de les cales més famoses és el Caló del Moro. L’Administració va tancar l’aparcament de Cala Llombards, que també acollia els vehicles que es dirigien al Caló del Moro, per no figurar en el pla municipal amb aquest ús. Mentre que de moment no es disposa de les 250 places de l’aparcament fins ara tancat, l’Ajuntament de Santanyí ha ampliat l’ACIRE de la zona d’Almunia a 20 carrers de la urbanització de Cala Llombards. Així, els no residents tenen espai per aparcar, tot i que limitat. Segons fonts de l’ajuntament, un dissabte o diumenge d’aquest mes de juny la Policia Local ha posat entre 70 i 80 multes. Igualment, aquest diari ha pogut confirmar que el enonsistori aprovarà aquest dilluns a un ple extraordinari la modificació de les normes subsidiàries perquè l’aparcament ja pugui fer la seva funció oficialment. Ara, quedarà el vistiplau de la Conselleria Insular de Territori per reobrir-lo, tot i que ho farà amb menys places que abans,unes 180.

Si es parla de platges de postal –o de murs de xarxes socials– no es pot deixar de banda es Trenc - ses Covetes. Després de restablir l’espai el 2019 amb la creació de la zona blava i un aparcament a ses Covetes amb capacitat per a 500 cotxes, ara el problema recau en el bus llançadora des d’aquest lloc. La batlessa de Campos, Xisca Porquer, denuncia que després de la interrupció del servei en el 2020 i el 2021 durant la pandèmia, enguany el Govern no ha notificat si es recuperarà. Per part seva, fonts de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge expliquen que “encara no està programat” i, per tant, no confirmen si n’hi haurà aquest estiu.

Així mateix, a Formentor és de sobres conegut el punt on està regulat el trànsit d’accés. Cal recordar que enguany s’ha augmentat l’horari de restricció fins a les 22.30h per evitar les aglomeracions durant la posta de sol. Així ho ha consensuat la Conselleria de Mobilitat i Infraestructures del Consell amb la Direcció General de Trànsit (DGT), que és l’administració competent de la zona. De fet, la DGT reconeix que “les carreteres pròximes a les cales són aquelles on tradicionalment es produeix una major concentració de vehicles a Mallorca”, i puntualitza que “les restriccions de Formentor tenen unes particularitats que avui dia no s’han produït a cap altre punt de les Illes”.

stats