Societat 26/11/2023

L’aeroport de Menorca opera només sis rutes directes a l’hivern

Són tres menys que l’any passat i a partir de gener quedaran en cinc per la renúncia de Vueling a fer l’enllaç amb París-Orly

3 min
Aeroport de Menorca

MaóMenorca és una de les illes de l’Estat amb menys connexions aèries en temporada baixa. Segons dades d’Aena, l’aeroport menorquí manté només sis rutes directes, quatre més que els dos aeroports que tanquen el rànquing, El Hierro i La Gomera. A més, només la meitat tenen una freqüència diària. A les Balears, l’aeroport d’Eivissa dobla en connexions el de Menorca, amb 12, però se situa només una posició per damunt del menorquí en el rànquing estatal.

En canvi, l’aeroport de Son Sant Joan manté 62 rutes directes i Mallorca és la cinquena illa amb més connexions a l’hivern. És l’illa més ben connectada de les Balears, tot i que lluny de les de l’arxipèlag canari. Per damunt de Mallorca hi ha Fuerteventura (69), Lanzarote (84), Tenerife Sud (112) i Gran Canària (144).

En el cas de Menorca, la situació és més preocupant que en altres territoris perquè, de les sis rutes, cinc estan operades per una sola companyia aèria i la manca de competència afavoreix l’increment del preu dels bitllets. De les sis rutes, tan sols la que enllaça amb Palma la fan diferents companyies, Air Nostrum i Uep Fly!. Per la seva banda, Vueling connecta Menorca amb Barcelona, Bilbao i París, mentre que Air Nostrum opera la ruta directa amb Madrid i València. En canvi, a Eivissa, de la dotzena de rutes, cinc estan operades per més d’una companyia aèria.

Ruta amb Madrid

Les sis rutes directes de Menorca suposen un descens de tres respecte de l’hivern de l’any passat, després de caure els enllaços amb Londres, Eivissa i Màlaga. Una de les connexions directes que més maldecaps està causant a ciutadans i administracions és la ruta amb Madrid, que s’opera en règim d’Obligatorietat de Servei Públic (OSP). En aquest sentit, el Parlament ha aprovat aquesta setmana per unanimitat una proposició no de llei (PNL) per instar el govern estatal a introduir millores i ampliar les places amb una freqüència més al dia. La diputada popular Salomé Cabrera apel·la a la reivindicació històrica dels menorquins: “Resulta evident que els territoris insulars depenen de la connectivitat per al seu correcte desenvolupament social i econòmic, i és necessari millorar les rutes, les freqüències i els preus”. També recorda que Menorca ha estat l’illa més mal comunicada per diversos motius, i que l’any 2012 arribà a quedar sense cap connexió directa amb Madrid, fet que desembocà en la declaració d’OSP.

Els problemes sistemàtics amb les licitacions del concurs d’adjudicació de la ruta i la falta de places, amb tan sols dues freqüències diàries, són prou arguments per exigir al govern estatal una freqüència més durant els mesos que estigui en vigor l’OSP. Finalment, la PNL demana flexibilitzar les condicions en les pròximes licitacions per pal·liar la falta de freqüències durant maig i octubre, estudiant la possibilitat d’incloure també aquests mesos a l’OSP.

La connexió amb Madrid frega una ocupació del 90%. El senador per Menorca, Cristóbal Marqués, explica que millorar l’OSP és qüestió de doblers i de la voluntat política del govern espanyol. “L’avió a Madrid sempre va ple, fet que no succeeix amb Barcelona. Aquest novembre la ruta ha estat col·lapsada i tornarà a repetir-se el desembre”, adverteix.

Pel que fa al trajecte Menorca-Barcelona, l’acord entre el PSOE i Sumar preveu la posada en marxa d’un pla pilot d’OSP. El document afegeix que, si els resultats són positius, la iniciativa podria ampliar-se a les connexions d’Eivissa i Menorca amb Madrid i València.

Les dificultats aèries també han viscut un cop dur amb la supressió de la connexió amb Londres. Tot i els esforços del Consell de Menorca, no s’estan trobant companyies interessades a cobrir la connexió amb el Regne Unit mitjançant un conveni de comàrqueting. Vueling va decidir trencar l’acord signat perquè va considerar insuficients els 200.000 euros anuals d’ajuda pública. L’últim intent, a través de la Fundació Foment del Turisme de Menorca (FFTM), ha estat de 275.000 euros, però també sense èxit. Durant el temps que va estar funcionant el contracte de comàrqueting, l’ocupació dels vols va ser del 57%, una xifra molt baixa. El Consell ha mantingut contactes amb Vueling, EasyJet, British Airways, TUI i Jet2.

Finalment, cal remarcar que la connexió entre Menorca i París-Orly deixarà d’operar-se a partir del 7 de gener. La companyia que se’n feia càrrec, Vueling, ha decidit eliminar de la seva programació les dues freqüències setmanals fins a març, cosa que incompleix el conveni de comàrqueting. Les bases del concurs públic donen un marge del 10% a l’incompliment de la connectivitat directa, sempre que s’acrediti la baixa ocupació dels avions. D’aquesta manera, l’illa ja perdrà dues rutes estratègiques per al turisme i la desestacionalització, el Regne Unit i França.

stats