HolaLuz capta 25.000 clients amb la subhasta col·lectiva d'energia
L'empresa ha multiplicat per catorze la seva cartera de clients en dos mesos
BarcelonaHolaLuz és una petita comercialitzadora d'electricitat de Barcelona que va iniciar la seva activitat fa menys de tres anys, però ha estat en els últims dos mesos quan ha fet el seu gran salt. I és que en aquest període ha multiplicat per catorze la seva cartera de clients. La fórmula no és cap altra que haver sabut aprofitar una ocasió d'or que es va obrir per a totes les empreses del sector al mes d'octubre: la subhasta col·lectiva d'energia organitzada per l'associació de consumidors OCU. HolaLuz va guanyar la subhasta, a la qual es van apuntar gairebé mig milió de clients de tot Espanya, i gràcies a això ha pogut sumar 25.000 nous clients en les últimes setmanes.
Carlota Pi, sòcia fundadora de l'empresa, ha explicat a l'ARA que, a falta d'alguns tràmits, tancaran el període de captació de nous clients adherits a la subhasta en els 25.000. Abans de la subhasta, HolaLuz tenia uns 2.500 clients, una desena part d'aquests clients nous. Però des de la subhasta, que es va celebrar a mitjans d'octubre, l'empresa ha guanyat uns 7.500 clients més, no vinculats a la subhasta, gràcies a la notorietat que van adquirir en presentar la millor oferta a l'esdeveniment organitzat per l'OCU. Així, HolaLuz s'ha col·locat al voltant dels 35.000 clients, catorze vegades més dels que tenia quan aquesta llavors desconeguda comercialitzadora va resultar la guanyadora de la subhasta.
A finals de novembre es va obrir el període de conversió dels clients acollits a la subhasta de l'OCU, un període que finalitzava el 31 de desembre. Aquesta era la data límit que tenien els consumidors per apuntar-se a l'oferta guanyadora, una oferta específica per als que van anar a la subhasta. HolaLuz encara està acabant de tramitar les altes, i tot i que les tramitades encara no arriben a les 25.000, Carlota Pi preveu que arribin a aquesta xifra. "Ens hauria agradat allargar una mica més el període, però estem molt contents, perquè hem fet 25.000 clients de cop", va valorar.
"La gent encara té por"
Tot i el creixement en clients de l'empresa, creuen que podrien haver-ne captat més. Dels més de 477.000 consumidors que es van unir a la subhasta, HolaLuz optava a captar-ne uns 300.000. La resta, o bé optava al subministrament conjunt de gas i electricitat, la subhasta del qual va quedar deserta, o bé tenien el bo social, i, per tant, ja pagaven la llum més barata. D'aquests 300.000, gairebé el 60% pagaven la tarifa d'últim recurs (TUR), el preu regulat per sota del mercat lliure. Acceptant l'oferta, s'estalviaven 25 euros a l'any.
El gran estalvi, superior a 120 euros a l'any, el tenien els que estaven en el mercat lliure. La recança que li queda a Carlota Pi és no haver pogut captar més d'aquests clients, que són uns 123.000 dels consumidors que van anar a la subhasta. "La gent encara té por de canviar de companyia. La va perdent, però el ritme és lent. I les grans elèctriques ja s'ocupen que la gent tingui por, i a més fan desinformació amb grans campanyes de publicitat dient que no apugen el preu al gener. Si tenen marges que són deu vegades els nostres!", va valorar.
Un altre factor per explicar el baix nivell de captació de clients de la subhasta -que és, no obstant, similar al d'altres països europeus, com Portugal, on va ser del 8%- és el paper de l'OCU després de la subhasta. HolaLuz no s'ha sentit acompanyada per l'organització de consumidors, que "s'ha desvinculat totalment del procés" i no ha propiciat el canvi de companyia. "Ho van vendre com una gran revolució, però no ho han implementat", va lamentar Carlota Pi.
El consell de la CNMC es reuneix dimarts
Dimarts que ve es reuneix el consell de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) per estudiar l'informe de la mateixa comissió sobre la subhasta de la tarifa d'últim recurs (TUR) de la llum del 19 de desembre. El govern espanyol va anul·lar la subhasta, que hauria provocat una pujada de la llum de l'11%, perquè tenia indicis de manipulació i de falta de competència. La CNMC va observar circumstàncies "atípiques" en la subhasta, que van servir al ministeri d'Indústria com a pretext per anul·lar-la, però no va parlar de manipulació. En l'informe, la CNMC insisteix en la necessitat de canviar l'actual sistema de subhastes, una recomanació que ja ha fet la Comissió Nacional d'Energia.