Societat 26/08/2022

"El gran negoci es fa a l'estranger i només hi posam la logística"

Miquel Payeras, gerent de Balears.t, reclama lideratge polític i empresarial per fer canvis

2 min
Turistes pel centre de Palma aquest estiu.

Palma“Som dins un bon temporal que nosaltres no hem creat”, assegura Miquel Payeras, gerent del clúster Balears.t, una agrupació empresarial que pretén promoure la innovació en matèria turística. Aquest expert, amb una llarga carrera professional a l’estranger, apunta que els fluxos generats ara mateix sobre el territori són la conseqüència d’una manca de planificació i, sobretot, d’una falta de control i governança d’un model de negoci “que es concep i dibuixa en bona part a l’estranger: empreses turístiques que varen dissenyar el seu negoci utilitzant les Illes, i no hem aconseguit un veritable maneig de la situació. Hi posam els recursos”, afirma.

Balears.t ha participat en diferents trobades amb grans empresaris i els principals dirigents polítics, i sempre intenta fer veure –assegura Payeras– que el debat ciutadà sobre el cansament de la massificació i la sensació de pèrdua de qualitat de vida “és una gran oportunitat per promoure un canvi de fons, estructural, no només mitigar una mica els impactes, sinó realment pensar com volem ser com a comunitat, com a destinació, i que no ens vingui un model imposat pels grans operadors de fora”.

Pel gerent de Balears.t, una reconversió profunda significaria apostar realment per impulsar empreses i atreure treballadors del sector tecnològic, “però no només per adaptar la gestió dels hotels a la versió digital –que això ja ho feim al Parc Bit, i està bé–, sinó anar molt més enllà”. “Podem dissenyar instruments de planificació, de viatges, gestió global; per què no tenim un booking.com fet a les Balears si som els que més en sabem?”, es demana.

Per aquest motiu, Payeras diferencia la logística turística, “que és el que estam fent, acollir persones, moure-les, atendre-les, servir”, del concepte global de turisme, “que és molt més complet. Què oferim, quina és l’experiència, com es gesta, què vull que vegin i aprenguin els visitants, com ho planificam?”. En opinió seva, és el turisme en un sentit ampli: l’organització i la conceptualització del producte i l’empoderament que això suposa és allò a què han d’aspirar les Balears, “i no ser simples actors passius, que hi posam els recursos, la logística, perquè altres decideixin”.

Miquel Payeras recorda que durant el 2020 el sector “estava espantat i tothom parlava de reconversió”. Però va ser acabar la pandèmia i, en una intervenció de Miquel Fluxà en unes jornades, “va assegurar que tot continuaria igual. Em va saber greu, perquè hi discrep, però no podia tenir més raó. Hem perllongat els anys 60 amb algun petit canvi, bàsicament cosmètic”, sentencia.

Payeras afirma que les Balears han entrat en una espiral perillosa, “amb un Ryanair que potser només guanya 1 euro amb cada passatger que du a les Balears i per això en vol dur tants. Però això no ens convé, sobretot perquè no tenim capacitat de decidir què és el millor per a la nostra gent i el territori”, diu.

Això no obstant, no perd l’esperança. Aquest moment històric “ens pot ajudar a mirar al futur d’una altra manera i començar per voler decidir i ser protagonistes del model, no com fins ara, que hem estat una mica convidats de pedra, amb l’excepció dels grans hotelers”. Falta, a parer seu, “lideratge polític i empresarial de canvi. Els líders que hi ha són els que no volen tocar res, i és normal, els ha anat molt bé”.

stats