El GOB reclama que es retirin les "ocupacions il·legals" de les zones de servitud de trànsit de Mallorca
L'entitat ecologista denuncia que la irresponsabilitat institucional omet les seves funcions
PalmaEl GOB ha reclamat la retirada "immediata" de totes les "instal·lacions i ocupacions il·legals" de la zona de servitud de trànsit i protecció de la costa de Mallorca, així com una auditoria sobre l'estat actual d'ocupació d'aquesta franja.
L'entitat ha fet aquesta demanda arran de la denúncia interposada l'any passat per l'ocupació "reiterada i completament il·legal" de la zona de protecció i servitud de trànsit al litoral de Can Picafort. Una situació que, segons ha indicat en un comunica, posa en evidència un "descontrol institucional greu i sostingut en el temps" i que constitueix una "amenaça" per a la conservació del litoral, la seguretat i els drets col·lectius.
Després d'una recerca ciutadana i tècnica impulsada a partir d'aquella denúncia, el GOB ha confirmat —segons una acta d'inspecció del Consell de Mallorca d'aquest mes d'abril— que més de 30 establiments comercials "ocupen des de fa anys zones de protecció, de servitud de trànsit i fins i tot de domini públic maritimoterrestre (DPMT) amb terrasses, mobiliari i altres elements, sense cap autorització vigent des de l'any 2016". L'entitat ha advertit que, tot i que algunes ocupacions només s'han denunciat formalment de manera recent, la "falta de control i d'actuació" per part de les administracions ha estat "absoluta durant anys".
"Només ara, el 2025, s'han començat a tramitar algunes sol·licituds d'autorització, mentre les ocupacions continuen plenament operatives i visibles, han remarcat. A aquest panorama s'hi afegeix l'organització d'un mercat setmanal damunt la mateixa franja de servitud, així com la presència d'obres i instal·lacions privades que no consten com a autoritzades "perquè legalment no es poden ser-ho".
Segons el GOB, el cas de Can Picafort "no és un cas aïllat", sinó que és "extrapolable a tot el litoral balear", i la gravetat de la situació "s'accentua per l'absoluta confusió competencial entre institucions".
L'entitat ecologista ha explicat que el Consell de Mallorca ha al·legat, a través de dos documents signats pel conseller insular de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, i per la directora insular d'Urbanisme i Planejament Municipal, Maria José Frau, que "no té competències sancionadores ni de policia a la servitud de trànsit", i per tant les atribueix a la Conselleria de la Mar i el Cicle de l'Aigua.
Per part seva, aquesta Conselleria trasllada tota la responsabilitat d'autorització i gestió al Consell de Mallorca, ja que afirma textualment que aquest és "l'organisme competent" per a aquestes actuacions. El GOB considera que aquesta situació "no només exemplifica una deixadesa preocupant en el cas concret de Can Picafort, sinó que obre la porta a la mateixa vulneració legal a tota la costa urbanitzada de Mallorca". "Avui dia, cap administració reconeix que s'estigui controlant ni sancionant les ocupacions il·legals d'una franja que, per llei, hauria d'estar lliure per al trànsit públic i per a serveis d'emergència i seguretat", han denunciat.
L'entitat ha recordat que, segons la Llei de costes, la zona de servitud de trànsit és una franja de sis metres des del límit interior de la ribera de la mar cap a terra, que ha d'estar lliure per al pas de vianants i vehicles de salvament i vigilància. No obstant això, han advertit que l'ocupació no autoritzada d'aquest espai "obstrueix vies d'evacuació i de salvament, redueix l'accessibilitat i el dret al litoral com a espai públic, representa un risc per a la salut i la seguretat, i constitueix una vulneració flagrant de la legalitat vigent".
Per tot això, a més de les peticions ja formulades, el GOB exigeix una clarificació "urgent" del repartiment competencial entre administracions per garantir la protecció efectiva del litoral i l'obertura d'expedients sancionadors "a tots els infractors".