INFRAESTRUCTURES

Ciutadella vol tres vaixells al port de Son Blanc

La instal·lació de dos ‘ducs d’Alba’ només incrementarà 15 m l’eslora màxima permesa

ANYS DE REIVINDICACIÓ 
 Fa anys que l’Ajuntament de Ciutadella demana l’ampliació del port.
Llorenç Allès Camps
12/12/2014
3 min

CiutadellaEl mateix dia que es va estrenar oficialment el port de Son Blanc de Ciutadella, el maig de 2011, qui llavors era candidat a batle del PP, José María de Sintas, va aparèixer de dins el primer vaixell que va atracar a la nova instal·lació i va fer tota una declaració d’intencions. Les seves primeres paraules als periodistes van ser per demanar una ampliació d’aquell nou port que tot just acabava d’entrar en funcionament. Pocs mesos després, es començava a parlar dels ‘ducs d’Alba’, un sistema relativament senzill per ampliar la capacitat d’un port que alguns creien que havia quedat petit. L’equip de govern de l’Ajuntament ciutadellenc ha demanat insistentment aquesta infraestructura, que l’any que ve finalment el Govern instal·larà. Ara bé, serà una actuació que dista molt de les pretensions inicials del Consistori.

“No és exactament allò que nosaltres volíem, però de moment ens conformam”, admet el batle de Ciutadella, Ramon Sampol. Així, si inicialment s’havien projectat cinc ‘ducs d’Alba’ i un port que podria acollir vaixells de fins a 250 metres, l’actuació que preveu Ports de les Illes Balears només ampliarà la capacitat de Son Blanc amb 15 metres. La inversió que es farà per aconseguir aquest creixement serà de 2.196.000 euros i permetrà que al moll interior amarrin vaixells de fins a 180 metres, quan la capacitat ara és de poc més de 100 metres. De totes maneres, cal tenir en compte que a l’altre moll operatiu del dic ja hi poden operar vaixells de fins a 165 metres. És a dir, cada metre més d’eslora que es guanya costa al Govern 146.400 euros.

N’hi ha prou?

Ara bé, el batle ciutadellenc destaca que aquesta actuació permetrà que operin a la vegada dos vaixells a Son Blanc, i un dels dos podrà ser més gran que ara mateix. És suficient, açò? Ramon Sampol creu que no i, de fet, ja ha plantejat una alternativa al Govern per encabir un tercer vaixell al port comercial. Es tractaria d’habilitar un altre punt d’amarrament entre els dos que s’empren ara. El nou vaixell tocaria terra al punt on s’uneixen el moll del litoral i el paral·lel al dic, però a diferència del que passava a l’estiu de 2011, la nau se situaria paral·lela a la costa i només estaria subjectada a terra per la popa. Açò requeriria la instal·lació de diversos ‘ducs d’alba’.

És una proposta que s’ha d’estudiar a fons tècnicament i que permetria que un tercer vaixell d’entre 80 i 90 metres arribés a Son Blanc. És a dir, amb aquesta solució (si és que finalment és viable), el port ciutadellenc podria acollir les operacions regulars d’Iscomar, de Baleària i un tercer vaixell. Ara bé, falta saber quin seria aquest tercer vaixell, ja que per les dimensions proposades inicialment per l’Ajuntament de Ciutadella el perfil no encaixaria amb el d’un creuer, i si s’optés per desplaçar el creuer al moll amb major cabuda (180 metres), la capacitat d’acollida de Ciutadella quedaría limitada a creuers de com a màxim aquesta eslora.

Ports de les Illes Balears té previst redactar el projecte i adjudicar les obres durant l’any que ve. Ara bé, des de l’ens portuari, a preguntes d’aquest diari, matisen que aquests terminis “són els inicials”. Allò que sí que està clar és que el port de Ciutadella serà el que rebrà el proper any (si es compleixen les promeses realitzades) la major inversió per part del Govern balear. Entre els ‘ducs d’Alba’, la instal·lació de fingers i altres actuacions, Son Blanc rebrà 3,8 milions d’euros.

stats