Mobilitat
Societat 07/03/2023

El bus del Migjorn deixa cada dematí gent a terra

La 501 deixa a l'aturada desenes de persones cada dia perquè arriba al límit de la seva capacitat, fet que el TIB intenta pal·liar amb un bus de reforç que arriba 30 minuts més tard

3 min
Un bus del TIB a l'estació intermodal de Palma.

PalmaSón gairebé les 10 del matí del dilluns i una trentena de persones esperen a les aturades de Llucmajor de la línia 501 del TIB, la que connecta tot el Migjorn. Però quan el bus arriba, procedent de Manacor i Felanitx, ja duu el senyal de "complet". Les primeres aturades tenen sort i algunes persones encara hi poden pujar. A la darrera, on encara hi ha més gent, el conductor ni tan sols s'hi atura. Cal tenir en compte que el proper bus és d'aquí a una hora. Aquesta escena es repeteix gairebé cada dia, durant diverses freqüències del matí, davant la indignació dels passatgers i la crispació dels conductors, que fins i tot passen pena per la seguretat dels viatgers.

Davant això, l'única solució del Consorci de Transports de Mallorca (CTM) ha estat posar un reforç des de Llucmajor, el darrer municipi on s'atura la línia abans d'arribar a Palma, però que arriba 30 minuts després. Segons fonts de la Conselleria de Mobilitat, han detectat "un augment de la demanda" de la línia 501 des de fa dues setmanes, arran de l'obertura dels hotels de la zona del Migjorn. També confirmen que, per això, el bus ha arribat complet a les aturades i que des del dia 27 de febrer n'han posat en marxa un de reforç.

Ara bé, com que aquesta situació s'ha tornat a repetir aquesta setmana, les mateixes fonts asseguren que "l'empresa concessionària té el bus de reforç preparat". No obstant això, no és fins que el conductor surt del municipi de Llucmajor amb l'autobús completament ple que dona avis perquè n'arribi un altre, fet que complica i tensa la feina dels xòfers.

Imatge de l'interior del 501, a les 10 h.

Des de l'interior del bus, alguns matins es pot sentir com els mateixos conductors –amb un passatge de 89 persones, tenint en compte que la capacitat màxima és de 90– es mostren preocupats per la seguretat dels passatgers, perquè aquests arriben fins a les escales d'entrada, on viatgen tot el trajecte drets i impedeixen veure el retrovisor dret al xòfer. Altres conductors lamenten que, davant la saturació de la línia –que no garanteix l'accés a tohom per igual–, són ells els que s'han d'enfrontar als viatgers que els recriminen no poder pujar al transport públic.

Reforç per la temporada turística

Així mateix, les mateixes fonts de Mobilitat mantenen que CTM "està preparant horari de temporada alta per donar una solució més estructural". Cal tenir en compte, però, que això no és una resposta a la situació actual, sinó una mesura que es pren cada any amb l'inici de la temporada turística. Durant els mesos d'estiu és quan més s'incrementen les freqüències de la línia 501, que arriben a ser de cada mitja hora. En canvi, els mesos d'hivern i tardor cal esperar –durant la major part del dia– una hora entre bus i bus.

Si bé l'arribada del turisme incrementa considerablement el passatge d'aquesta línia, també ho ha fet la gratuïtat del transport públic des de l'inici d'aquest 2023, i no s'ha pres cap mesura per fer-hi front. Segons el balanç del carril Bus-VAO, elaborat pel Consell de Mallorca, l'ús del transport públic en les línies del TIB que el fan servir –principalment, la 501– s'ha duplicat des de l'inici de l'any. A més, i des d'una perspectiva més general, d'ençà que el TIB és gratuït, les emissions de targetes intermodals ha crescut un 138%.

stats