Societat 01/10/2021

L’aeroport de Son Sant Joan, segon en el rànquing d’inversions d’Aena

El Govern valora positivament que la infraestructura de Palma rebi 312,5 milions d’euros per als pròxims cinc anys i nega que siguin per ampliar-la, mentre que el GOB ho qüestiona

3 min
La terminal i la torre de control de l'aeroport de Son Sant Joan.

PalmaSon Sant Joan ha passat de la tercera posició a la segona en el rànquing d’inversions previst per Aena per als pròxims cinc anys. Així ho estableix el Document de Regulació Aeroportuària 2022-2026 (DORA II), el pla quinquennal de l’ens estatal aprovat pel Consell de Ministres el 28 de setembre. L’aeroport de Palma rebrà 312,5 milions d’euros durant aquest període, una partida només superada pels 403 destinats al de Madrid-Barajas. El Prat de Barcelona hauria d’haver ocupat la posició de la infraestructura palmesana, però el fracàs de l’acord entre els governs català i espanyol per ampliar-lo n’ha rebaixat el pressupost inicial. En el document provisional que Aena va redactar a principi de setembre hi destinava 365 milions, que finalment han quedat en 245.

El conseller de Mobilitat i Habitatge del Govern balear, Josep Marí, va valorar positivament aquest dijous les inversions per a Son Sant Joan. “No suposen cap ampliació d’infraestructures ni de la capacitat operativa que tenim”, va assegurar, i afegí que “coincideixen exactament amb el que vàrem demanar”, perquè l’Executiu va presentar al·legacions al DORA. “Les peticions han estat recollides i acceptades”, assenyalà, reiterant que “no ha de suposar cap augment, ni de la previsió de viatgers ni d’ampliació”. El conseller va explicar que les inversions previstes són per millorar el trànsit dins de la mateixa terminal i que hi haurà alguns avions més que podran aparcar, però que la capacitat d’estacionament “queda exactament igual”.

El president del GOB, Amadeu Corbera, està decebut per la “poca fermesa” del Govern, que “confia” en Aena. “És increïble que un govern progressista confiï en una administració tan opaca i poc clara”, comenta, i critica que ha “assumit” els seus plans tot i haver “aconseguit alguna compensació per poder lluir”. L’activista considera que el DORA és una “ampliació encoberta”, perquè fa unes previsions que són “inassumibles” per l’aeroport de Palma. “No creim que una inversió tan alta sigui només per modernitzar; basta veure l’aplaudiment que ha rebut per part de les patronals promotores del turisme massiu”, comenta. El DORA estima que el 2026 passin 29,3 milions de passatgers per l’aeroport de Palma, i el president recorda que la xifra és tant com el “rècord” del 2019, quan es fregaren els 30 milions. “L’escenari de saturació de fa dos anys és ara el punt de partida de desenvolupament futur”, lamenta.

Dels 312,5 milions previstos per a Son Sant Joan, el gruix de les inversions (120 milions) es destinarà a la remodelació de la terminal. Altres actuacions que superen els 50 milions són la millora de la seguretat dels passatgers i les instal·lacions, que tindrà una partida de 68 milions, mentre que l’increment de la seguretat operacional disposarà de 29,2 milions. Aena també preveu destinar 36 milions d’euros a l’aeroport d’Eivissa;12,3 al de Menorca i 615.000 euros a l’aeròdrom de Son Bonet. 

Inversió d'Aena als principals aeroports.

En total, la inversió de l’ens estatal recollida al DORA II creix fins als 2.250 milions d’euros al conjunt de l’Estat, cosa que es tradueix en una inversió mitjana anual de 450 milions. Gran part de les inversions aniran al manteniment i a la conservació dels aeroports (35%), mentre que la millora de la seguretat rebrà un 20% del total, seguida de la intermodalitat i les actuacions per protegir el medi ambient (11%). Pel que fa als doblers que en un principi s’havien d’invertir amb vista a l’ampliació del Prat durant els pròxims cinc anys (120 milions de 1.700 milions d’euros) es destinaran finalment a “projectes transversals no regionalitzables”. Això implica que aquests recursos aniran a tota la xarxa Aena, a través de la inversió en energies renovables, innovació o sostenibilitat ambiental.

Menys aparcaments dels anunciats

Aena preveu reduir l’increment de places d’aparcament per a vehicles que tenia previst fer inicialment a l’aeroport de Son Sant Joan, passant de voler construir-ne 1.806 a 751, o sigui, una rebaixa d’un 58%, segons dades a les quals ha tingut accés l’ARA Balears. L’increment de places, però, només seria per a vehicles de treballadors, com va prometre al Govern el febrer del 2020. En cap cas el podran emprar empreses de cotxes de lloguer. De les 751 places, només 97 podran ser ocupades per usuaris de l’aeroport, inclosos els residents que deixin algú a Arribades, mentre que 10 seran per a autobusos. La reducció, però, encara és una declaració d’intencions, i cal que Aena ho certifiqui en un document oficial a l’Executiu balear. Les noves places es faran en una superfície que ja està pavimentada, de manera que l’obra no afectaria uns terrenys naturals, segons ha pogut saber aquest diari. L’ampliació de l’aparcament és un dels diversos projectes que l’ens estatal vol fer per reformar, i que es faran paral·lelament als previstos al DORA.u

stats