La Plataforma per la Llengua proposa "intervenir" els patis de les escoles per reforçar el català

L'entitat suggereix als centres educatius que impulsin activitats en llengua catalana en hores no estrictament lectives

La Plataforma per la Llengua ha celebrat que la nova Llei d'educació, que ha aprovat aquest dijous el Congrés dels Diputats, insti els governs autonòmics a impulsar "instruments de control, avaluació i millora" que permetin garantir la competència comunicativa en les diferents llengües oficials. També destaca com una novetat important del text el fet que estableixi que els centres "adoptaran les mesures necessàries per compensar les mancances que hi pugui haver en qualsevol de les llengües".

En aquest punt, l'entitat veu una via perquè escoles i instituts puguin "intervenir" en espais no estrictament lectius per reforçar la presència del català. Defensen, per exemple, que els centres dinamitzin amb activitats en català espais com ara el pati o el menjador escolar, així com les activitats extraescolars i esportives.

D'altra banda, la plataforma ha celebrat que el Congrés hagi aprovat la norma, que suprimeix la vehicularitat del castellà i retorna la competència a les comunitats autònomes de decidir les llengües vehiculars dels sistemes educatius. Així i tot, alerten que "els tribunals encara tenen marge per a interpretacions interessades de lleis com la mateixa Constitució espanyola", per obstaculitzar un sistema educatiu "plenament normalitzat en català arreu del domini lingüístic".

L'entitat destaca que les competències lingüístiques en català "són preocupants" a tots els territoris de parla catalana. Recorda que a les Illes Balears, amb xifres de sisè de Primària, un 38% dels alumnes va mostrar un grau d'assoliment de la competència en català "molt baix", "baix" o "intermedi baix".

El Congrés enterra la llei Wert dividit pel català i l'escola concertada

EDICIÓ PAPER 28/11/2020

Consultar aquesta edició en PDF