Els aqüífers de Campos, en perill de contaminació, segons la Plataforma Antiautopista

L'entitat va encarregar una anàlisi a un laboratori extern i adverteix que l'ús d'escòries augmenta la possibilitat d'infiltracions en el sòl de la zona

La Plataforma Antiautopista ha assegurat aquest divendres en roda de premsa que les escòries utilitzades en la construcció de l'autopista de Llucmajor-Campos contenen materials perillosos, segons un estudi que varen encarregar a un laboratori extern davant la "manca de resposta satisfactòria" per part del Govern i el Consell de Mallorca. Els resultats de les analítiques fetes amb mostres que els mateixos activistes varen agafar de l'obra tenen nivells de diversos metalls pesants d'alta toxicitat que superen els llindars establerts per altres comunitats autònomes com el País Basc i Catalunya, perquè, d'acord amb la plataforma, a les Balears no hi ha una regulació clara  respecte d'aquesta qüestió. L'anàlisi revela que els nivells de coure tripliquen els valors establerts, els de plom són gairebé set vegades superiors als permesos i els d'antimoni, dotze. Tot això podria posar en perill la qualitat de l'aigua dels aqüífers de la zona de Campos.  

Els ecologistes han recordat que la nova autopista es troba en una Àrea de Risc Potencial Significativa d'Inundació (ARSPI) perquè té un sòl calcari de relleu càrstic d'alta permeabilitat a l'aigua. A més, es basen en un informe fet pel geòleg Antonio Rodríguez, en el qual s'estableix que, si es tornen a produir inundacions com les del 1989, "amb quasi total seguretat es produirien lixiviats" derivats de les escòries utilitzades, o sigui, infiltracions contaminants en el sòl. De fet, com ja va informar l'ARA Balears, els trams de torrents que es podrien desbordar en episodis com el del 9 d’octubre al Llevant de Mallorca passen també pel sud de Campos.

Des de l'entitat han assenyalat que les escòries procedeixen de la incineradora de Son Reus i, fins ara, s'haurien utilitzat en uns 2,5 quilòmetres de la nova autopista, que suposa un volum aproximat de 12.500 metres cúbics. Segons la plataforma, això significa que tant el Consell de Mallorca com TIRME han "ocultat informació", perquè en principi se'n volia fer un ús experimental en un tram de 200 metres. Però els activistes han "constatat" que s'han continuat utilitzant escòries. D'altra banda, critiquen que la utilització d'escòries com a material de construcció no figura en cap document previ i necessari del projecte.

Per tot això, han demanat l'aturada immediata de l'obra, una informació clara dels components i la utilització de les escòries, la verificació de la seva composició i que s'assegurin els mecanismes de control i seguiments. A més de l'elaboració de l'estudi hidrogeològic pertinent, han sol·licitat una entrevista amb el conseller de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca, Iván Sevillano; la consellera de Sostenibilitat i Medi Ambient, Aurora Ribot; la presidenta de la institució insular, Catalina Cladera, i el conseller de Medi Ambient, Miquel Mir. 

L’estudi de la reducció de l’autopista Llucmajor-Campos s’ordenà tres mesos després d’anunciar-la

A principis d'any, el departament de Territori i Infraestructures del Consell va negar l'ús d'escòries tòxiques en les obres de l'autopista i va assegurar que només empra "materials totalment homologats". També va afegir que "són un element reciclat utilitzat en les obres civils que substitueixen els àrids naturals, de manera que així s'evita que hagin d'usar-se materials procedents d'una pedrera i es potencia l'economia circular". Tot i això, aquest divendres Margalida Rosselló ha insistit que en altres països on s'han emprat, com a Alemanya, "es fan controls molt més exhaustius". 

EDICIÓ PAPER 24/08/2019

Consultar aquesta edició en PDF