MOBILITAT

Pàrquings a Palma: un formatge gruyère molt rendible

L’aparcament del passeig de Sagrera és una de les darreres propostes polèmiques de l’Autoritat Portuària

Al llarg dels darrers anys, el centre de Palma, com si es tractàs d’un formatge gruyère, s’ha anat soscavant fins a ocultar una mena de segona ciutat feta a partir de forats i exclusiva per als cotxes. Aparcaments públics i privats s’han unit en una tela d’aranya subterrània, cosa que ha acabat evidenciant que no només són rendibles l’aire, el mar i la terra, sinó també els ciments de la ciutat.

El darrer cas, la proposta d’aparcament de l’Autoritat Portuària al passeig de Sagrera, just davant l’edifici de la Llotja. Dia 31 de desembre, el consell d’administració de Ports va aprovar els plecs del concurs perquè es presentassin les diferents propostes. El 16 de febrer es va fer públic al BOE i el passat dimarts 29 de maig n’acabava el termini.

Durant les darreres setmanes, diverses associacions i entitats cíviques s’han manifestat en contra de l’aparcament i han afegit pressió mediàtica a l’assumpte. Mentrestant, l’Ajuntament, que ja ha fet explícit el seu acord amb el projecte i el Consell de Mallorca, de moment, es manté prudent.

La sorpresa, però, va arribar aquest dijous 31 de maig, quan l’Autoritat Portuària va publicar una nota de premsa i un tall de veu del seu director, Joan Gual de Torrella, declarant que s’obria un període de reflexió en relació amb el projecte. Què ha passat en aquest breu temps perquè l’APB marqui un punt de pausa just la mateixa setmana que tanca el concurs per rebre les diferents propostes? Tot fa pensar que l’Ajuntament i el Consell necessiten reflexionar.

La intenció de Ports és reunir-se amb les diferents entitats civils crítiques amb el projecte. Tant ARCA com Palma Segle XXI han celebrat el gest i es mostren confiats que els plans de l’APB no prosperaran.

L’aposta de l’Autoritat Portuària

De totes maneres, l’APB assegura que la tramitació de les obres continua per part de la comissió tècnica encarregada de valorar les ofertes presentades al concurs. S’han presentat dues propostes: la de Calima Park S.L. i la de SABA Aparcamientos S.A. Per a qui el guanyi s’ha establert un temps màxim d’explotació de 50 anys i el pagament d’una taxa anual mínima de 156.000 euros sense IVA.

S’estima que la inversió per a la construcció oscil·li entre els 9,5 i els 21,8 milions d’euros, segons si s’hi fan un o dos pisos.

Pel que fa als usuaris que podran accedir a aquest nou aparcament, s’estableix que els abonats, els empleats habituals de negocis adjacents, els usuaris de comerços i els treballadors portuaris puguin tenir-hi accés amb unes tarifes adaptades. Aquestes places han de representar un 20% del total.

Pel que fa a la resta de les places, les tarifes no estan establertes però els aparcaments serien per al públic en general, en règim de rotació i sense reserves o preferències de cap tipus.

Des del principi, l’APB ha defensat la proposta i ha argumentat que es tracta d’un projecte de més abast que pretén unir el port amb la ciutat. Assegura que, d’aquesta manera, s’eliminaran les 150 places d’aparcament en superfície que hi ha actualment. A més, declara que té previst esponjar aquesta zona i deixar-hi un espai lliure de cotxes i amb zones ajardinades per als vianants.

El 23 de març l’APB va publicar a la seva pàgina web la licitació d’un concurs per actuar en el contramoll-moll del port de Palma. De fet, ja ha començat l’enderrocament de dos edificis que han quedat obsolets en aquesta zona per donar continuïtat a la reforma del moll Vell, que connecta el port de Palma amb el passeig d’Antoni Maura.

Discrepàncies polítiques

El projecte de l’aparcament subterrani del passeig de Sagrera ha generat greus contradiccions i discrepàncies dins l’Ajuntament de Palma.

Al principi, sembla que el regidor de Mobilitat, Joan Ferrer, no n’era gaire partidari. Un dels temors era que l’aparcament de l’APB pogués restar clientela al pàrquing públic de l’avinguda d’Antoni Maura, que és un dels més rendibles de Ciutat. Però dia 23 de febrer canviava de parer i defensava l’aparcament ja que amb ell, deia, es guanyava espai per als vianants. A més, recordava que era un dels projectes previstos dins el Pla de mobilitat urbana sostenible aprovat l’any 2014.

Finalment, Cort va manifestar el seu consentiment públicament. Dia 31 de gener, el consell d’administració de l’Autoritat Portuària va aprovar els plecs de bases i clàusules que regirien el concurs públic. Dins aquest consell d’administració hi havia un representant de l’Ajuntament que és, en aquest cas, José Hila, regidor d’Urbanisme i exbatle de Palma.

L’APB compta també amb el suport de l’Associació del Petit Comerç de Mallorca (Pimeco). Es mostren també molt favorables al projecte perquè diuen que això afavorirà el petit comerç de la zona.

A més, consideren que l’eliminació de les places de superfície milloraria la imatge de la superfície d’aquesta zona.

Amb aquest anunci de l’Autoritat Portuària, que és també una invitació al diàleg, s’obre ara un període per negociar les condicions i la viabilitat d’aquest aparcament.

És evident, però, que es tracta d’un projecte molt temptador pels ingressos que pot generar, sobretot si es té en compte la seva localització dins Ciutat i que el 80% de les seves places seran d’explotació privada.

Els detalls sobre l’aparcament de passeig de Sagrera

Segons les bases del concurs, la superfície de l’aparcament ocuparia l’espai comprès entre la seu de l’Autoritat Portuària i el restaurant Pesquero del port de Palma. Concretament, això suposaria una ocupació d’11.000 metres quadrats de superfície i més de 250 metres de llarg. També s’explicita que es podrà disposar de fins a 460 places per a vehicles, en cas que s’opti per construir dues plantes d’aparcament soterrat, o de 230 si s’optàs per fer-ne només una. Es calcula que la inversió que s’ha de fer per a la construcció del nou aparcament oscil·larà entre els 9,5 i el 21,8 milions d’euros, segons si s’hi fan un o dos pisos. L’edifici està situat a 40 metres de l’edifici gòtic de sa Llotja.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 14/10/2018

Consultar aquesta edició en PDF