EVOLUCIÓ TURÍSTICA

El Govern espera un fort increment del turisme de tardor i hivern

Els empresaris no comparteixen l’optimisme de l’Executiu sobre els resultats de l’exercici econòmic

Govern i hotelers es mostren optimistes amb vista a la temporada de tardor i hivern, i consideren que compensarà la petita baixada d’activitat registrada a l’estiu. En canvi, els representants de l’oferta complementària no són tan positius i demanen un esforç per fidelitzar el turisme familiar.

L’Executiu balear destaca la bona evolució del turisme durant tot l’any, ja que “s’ha registrat una disminució de la pressió durant l’estiu i per a la temporada baixa i mitjana les expectatives són de creixements importants”, segons explica el director de l’Agència Estratègica de Turisme de les Illes Balears, Jaume Alzamora.

Els hotelers han subratllat a través d’algunes associacions que el final de la temporada alta està sent complicat, ja que les destinacions competidores, principalment Turquia, poden oferir uns preus més baixos amb una bona oferta hotelera. Es calcula que el mes d’octubre l’ocupació serà d’un 71,5%, dos punts per sota de l’any passat, mentre que per setembre el resultat ha estat dos punts per sobre, amb un 93%, però s’apunta que moltes de les places s’han venut amb forts descomptes.

Des de l’oferta complementària, en canvi, no es respira tant d’optimisme. Antonio González, president de l’Associació Mallorquina d’Activitats Turístiques i gerent del Palma Aquàrium, comenta que setembre i octubre estan per sota dels resultats de l’any passat, tot i que es reconeix que el 2017 va ser un any rècord gràcies a les dificultats que encara patien les destinacions competidores, que enguany s’han recuperat amb força.

“L’únic mes que ens queda per millorar els resultats de la temporada és l’octubre, ja que per a les empreses d’oferta turística especialitzada la temporada baixa té molt poca incidència en el còmput global. És més, normalment representen mesos de pèrdues que peguen una bona mossegada als beneficis de l’estiu”, explica González.

Hotelers i oferta complementària coincideixen que la tasca principal en aquest moment és fidelitzar els clients, principalment el turisme familiar que visita les Illes, perquè no es pot competir només amb preu amb els competidors com Turquia, Egipte i Tunísia.

Satisfacció del Govern

El Govern considera que la petita baixada que s’ha produït en l’arribada de turistes aquest estiu no és preocupant i respon simplement a l’equilibri dels mercats, atès que els competidors simplement estan recuperant part del turisme que havien perdut durant els darrers cinc anys.

“La valoració de com està marxant la temporada no pot ser més que positiva. S’ha reduït una mica la pressió humana a l’estiu i durant la resta de l’any s’ha crescut”, afegeix Alzamora.

Les previsions que maneja el Govern per al període entre l’1 de novembre i el 31 de març són de creixements importants, que en alguns mesos seran de dos dígits, sobretot pel que fa a determinats mercats, com l’alemany, l’austríac, el francès i el nòrdic. “És cert que el pes d’aquests mesos és molt inferior i que els increments han de ser importants per compensar baixades els mesos d’estiu, però aquesta és l’estratègia que hem de seguir”, afegeix Alzamora. Per aconseguir aquests objectius, el Govern ha definit una estratègia per tal que els consells insulars destinin recursos a la promoció turística en línia amb aquesta idea.

Turisme sènior

A part de l’atractiu que generen els productes turístics com el cicloturisme, el turisme cultural, el senderisme i el turisme gastronòmic, hi ha indicadors que fan pensar que la temporada de tardor serà positiva. Per exemple, la forta demanda que s’està registrant en els programes de turisme sènior és superior a la d’anys anteriors.

Mundiplan, que comercialitza el programa de viatges de l’Imserso, pràcticament ha venut totes les places cap a les Illes Balears, tal com reconeix el Govern. La companyia gestionava prop de 230.000 places, que s’han venut en tres setmanes de vendes.

Altres operadors d’aquest segment també registren forts increments, que permeten a prop de 60 hotels de les Illes mantenir les portes obertes durant part de l’hivern. “La veritat és que les vendes d’aquests programes van molt bé”, explica el president de la patronal d’agències de viatges (Aviba). A les Balears s’ofereixen 30.000 places per visitar altres destinacions i les vendes han funcionat molt bé. “Nosaltres no tenim les dades concretes de vendes cap a les Balears, però ens consta que aquest any també hi ha molt bona acceptació del programa”, afegeix Abrines.

La patronal de la petita empresa de Mallorca confirma igualment un bon inici de temporada mitjana. “La veritat és que estam en un any molt irregular. Maig i juny anaren molt bé, però al juliol i a l’agost s’ha notat una baixada. Setembre ha estat millor que l’any passat i octubre ha començat molt bé”, explica Marcos Cañabate, gerent de PIMEM.

Els petits empresaris de Palma han estat els que més s’han ressentit de la baixada de l’estiu, principalment a causa de la limitació del turisme vacacional. Pel que fa a la resta de zones, Cañabate indica que sembla que les Balears han mantingut el turisme d’alt i baix poder adquisitiu, però que pateix la forta competència d’altres destinacions en el segment mitjà, principalment de famílies.

EDICIÓ PAPER 15/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF