DRETS ANIMALS
Societat 04/08/2018

Cort veta les galeres en horari de calor extrema

Els cavalls treballen i pateixen més a l’estiu, per això s’apliquen normatives que, segons els animalistes, no són suficients

María José Ribas
4 min
Dos conductors  De galeres fent un recorregut turístic per davant la plaça del Mercat de Palma.

PalmaLes galeres de Palma formen part de la voràgine circulatòria estiuenca als carrers del barri antic o a les parades del voltant de la Seu. Els cavalls són part d’un paisatge que té defensors i detractors. Són la base d’una economia que, de manera vitalícia, és la font d’ingressos d’una sèrie de famílies. Són un servei i una experiència per al visitant ocasional però, sobretot, són cavalls que treballen en unes condicions que posen a judici l’explotació animal.

Ja el 2015, una campanya de change.org aglutinà quasi 70.000 signatures per l’abolició de les galeres. Més del 60% de les persones que varen fer costat a la iniciativa ho varen fer des d’Alemanya. Una campanya més recent ha duplicat el suport, amb quasi 120.000 persones implicades, amb l’objectiu de substituir els cavalls per vehicles.

Nova regulació

Es va reactivar la petició arran que el dimecres 8 d’abril, enfront de la Seu, un cavall que tirava d’una galera es va acubar damunt l’asfalt a causa de l’alta temperatura per un cop de calor. Les autoritats competents es varen comprometre a trobar mesures per solucionar el tema.

Just aquesta setmana s’ha aprovat un nou decret de mobilitat que veta l’ús d’aquests carruatges tirats per cavalls els dies d’alerta taronja entre les 12 h i les 17 h.

La mesura ha estat aplaudida pels defensors dels drets dels animals, tot i que volen ampliar-la, ja que els equins tenen una sensació tèrmica sensiblement superior a la de les persones: quan el termòmetre marca 36°, ells ho pateixen com si es tractàs de fins a 40°.

ICA Animalista continua demanant l’abolició de les galeres o la substitució dels cavalls per carros elèctrics o tirats per bicis com ocorre a Catalunya.

Per part seva, Esquerra Unida va qualificar de “poc valent” el decret, ja que només s’aplicarà quan la temperatura sigui superior a 39 graus.

Un dels aspectes que destaca l’informe de Benestar Animal en el qual Cort s’ha basat per a aquest decret és que “treballar en condicions de temperatura alta es considera un risc elevat per a la salut del cavall”.

Els animals

Els cavalls que tiren de les galeres són un 99% trotons. Com el nom indica, estan acostumats a anar al trot, no a galopar, perquè, si no, el carro pegaria bots. La majoria d’aquests cavalls, si no han competit, han estat provats. Abans, a les Balears, hi havia molta afició a les curses de cavalls; amb les apostes i el canvi de tendència, l’afició ha baixat.

Els cavalls d’aquesta raça que no reuneixen l’actitud per competir van directament al treball amb les galeres. També els corredors, després de dos anys de competició, són recuperats directament de l’hipòdrom. La majoria d’aquests animals, si no són venuts per treballar amb els carros, són enviats directament a l’escorxador.

Aquests cavalls són esportistes d’elit. A l’hipòdrom ja es pot veure que tenen molta energia. Han de menester una dieta específica. Per exemple, quan treballen a les galeres no els poden donar proteïna, necessiten menjar més lleuger.

Cada un dels conductors té dos cavalls que treballen de manera intermitent, un dia sí i un no, durant sis dies a la setmana. Hi ha sis veterinaris de l’hipòdrom que els fan visites regulars.

No tots els cavalls serveixen per portar una galera, explica el conductor Antonio Suárez. Són animals molt intel·ligents, han de ser molt sensibles per poder frenar davant d’imprevistos. “Una vegada compram els cavalls, han d’entrenar un any fins que poden sortir a treballar. Pot ser que de cada deu cavalls que comprem, només dos puguin treballar a les galeres. Alguns poden arribar a fer feina fins als 15 anys, depèn de la seva salut”, explica.

Millorar les condicions

Els conductors voldrien que davant la Catedral, una de les seves parades oficials, s’habilitin uns tendals. Comenten que ho han suggerit a l’administració, però els han respost dient que serien antiestètics. En canvi, la instal·lació de la il·luminació nocturna tampoc és estètica i s’ha fet, diuen.

També es queixen que tampoc no hi ha ni una paperera al voltant de la seu i, tot i que tenen accés a aigua, el clavegueram fa mala olor.

Diuen que, depenent del policia que passi, els fa estar a un costat o un altre davant la Seu, i això significa estar al sol o a l’ombra.

Els conductors defensen que per als cavalls tirar dels carros no suposa un gran esforç, que és molt més dur caminar damunt dues potes, com ho fan a les festes de Menorca.

Perills

El coordinador de l’àrea animalista d’EUIB, Guillermo Amengual, va expressar que durant aquesta legislatura han mort dos cavalls i tres han sofert accidents, la qual cosa és “un perill per als ciutadans de Palma”. Un cavall es va espantar per la carícia d’una turista, ja que la va interpretar com una amenaça, i es va desbocar i estampar contra un mur. Un altre va ser atropellat per un cotxe al camí Vell de Bunyola.

Després d’aquests successos, ja l’any passat l’Ajuntament de Palma va veure un increment del 267% de les denúncies a les galeres per incompliment del reglament.

En aquest sentit, les àrees de Mobilitat i de Benestar Animal de Cort varen començar una revisió del reglament del servei de transport urbà de viatgers amb vehicles de tracció animal amb conductor, la qual recentment s’ha fet efectiva a través de la regulació de les hores en què poden circular.

stats