Societat 14/03/2019

Canviar el combustible dels vaixells evitaria fins a 6.000 morts prematures a la Mediterrània

Segons un informe del govern francès, la creació d'una àrea de control d'emissions podria reduir un 50% la contaminació atmosfèrica

Kike Oñate
3 min
Els xàrters nàutics no volen 
 La privatització dels ports

PalmaCanviar el combustible dels vaixells, per fonts energètiques menys contaminants, evitaria fins a 6.000 morts prematures anuals a la Mediterrània i s'estalviarien entre 8 i 14 milions d'euros en costos sanitaris, segons un informe del govern francès. L'estudi també assegura que la creació d'una àrea de control d'emissions podria reduir un 50% la contaminació atmosfèrica i insta les diverses ciutats portuàries mediterrànies i els seus respectius governs a dur endavant aquesta regulació. L'informe destaca que els nivells de diòxid de sofre es reduirien un 77%, els de diòxid de nitrogen (NO2) fins a un 76% i els de matèria particulada fins a un 20%, tots ells elements especialment nocius per a l'ésser humà i el medi ambient. A l'Estat espanyol, el 69,2% de la població total també es veuria beneficiada, d'acord amb l'anàlisi. Així i tot, cal recordar que només són dades relatives als efectes produïts pels vaixells, de manera que s'haurien de sumar els efectes derivats dels vehicles terrestres i industrials, entre d'altres.

La contaminació d'embarcacions marítimes representa una amenaça significativa per a la salut humana, el medi ambient i el clima. Actualment, representa fins a un 40% de la contaminació atmosfèrica de les ciutats costaneres mediterrànies, on viuen al voltant de 325 milions de persones. La raó principal d'aquesta pol·lució, assenyalen des d'Aliança Mar Blava, és deguda a la deficient regulació sobre el sector i a l'ús de combustibles amb alt contingut de sofre que a terra no estan permesos. Un problema que pot reduir-se significativament amb el desenvolupament de l'àrea de control, que ja existeix des de l'any 2015 al nord d'Europa i que moltes entitats ecologistes reclamen per a la Mediterrània. Si els governs implicats cooperen, l'àrea podria entrar en vigor a partir de 2022.

Efecte sobre la fauna

El coordinador del secretariat tècnic d'Aliança Mar Blava a les Illes, Carlos Bravo, ha explicat a l'ARA Balears que la implementació de l'àrea "obligaria a canviar el combustible de les embarcacions, que haurien de cercar alternatives com el gas natural, l'hidrogen o l'energia elèctrica i solar per a recorreguts més curts". Aquest fet no disminuiria la intensitat del trànsit marítim, apunta Bravo, tan sols permetria fer el pas cap a l'ús de combustibles menys contaminants. D'altra banda, l'activista també recorda que els vaixells no només emeten emissions a l'aire, també produeixen contaminació acústica submarina, que afecta greument els cetacis i altres espècies. Per això, la nova normativa exigiria que, a més d'utilitzar altres fonts d'energia, les embarcacions haurien de tenir una tecnologia més silenciosa i eficient.

El pròxim 18 de març, Pedro Saura García, secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Habitatges del Ministeri de Foment, presentarà a Madrid la Conferència Internacional 'Reduir la contaminació de l'aire dels vaixells a la mar Mediterrània'. A l'acte, es reuniran responsables polítics espanyols i d'altres països, experts internacionals, entitats del sector naval i portuari, a més de col·lectius ecologistes europeus, amb l'objectiu de tractar el problema. La Conferència està promoguda, per tercer any consecutiu, per l'organització alemanya NABU, en col·laboració amb l'aliança europea d'entitats que treballen per la descarbonització del transport marítim.

Eivissa i Formentera, ofegades per la contaminació

Com ja va informar aquest diari, el trànsit d’embarcacions a la zona dels Freus, dins l’àmbit del Parc Natural de ses Salines d’Eivissa i Formentera, arriba fins a la xifra de 2.494 un dia d’agost, segons un estudi publicat per diversos tècnics d’aquest espai protegit. A l’anàlisi, es varen considerar altres possibles impactes derivats de l’elevat trànsit marítim, com la contaminació per hidrocarburs i el vessament d’aigües, la col·lisió amb tortugues, dofins, balenes i altres animals, a més de la proliferació de sediments en suspensió i la degradació del paisatge. “El gran problema és que el trànsit pel parc sigui similar al d’un port”, afegia un dels autors.

stats